SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Saturday, June 11, 2016

Seperti Yang Ku Jangka Terjadi

Seperti yang ku jangka terjadi, 
Tewas sekali lagi, 
Bila makan nasi. 

Dah namanya kita ni orang Melayu, bulan puasa pulak, pelbagai lauk-pauk yang menggoda nafsu dijual. Mana boleh tahan. Semalam buat kali pertamanya saya berbuka puasa dengan nasi. Balik rumah terus rasa ngantuk dan tertidur. 

Jam 1 lebih baru bangun solat Isyak. Lepas tu tidur balik dengan nyenyak sekali seperti makan ubat tidur. Sahurpun tak sedar walaupun jam dikunci dua waktu berbeza dan awak kejut saya bangun sahur menerusi whatsapp. 

Mujur Subuh tak terbabas. Lepas buat apa yang patut, saya tidur lagi sampai hampir jam 12,00. Hal ni amat jarang saya buat melainkan saya sakit dan berjaga malam. Berjaga malam selalu tu bukan sayalah namanya. Badan saya rasa amat letih. Terlalu letih. Satu simptom baru timbul, lepas makan nasi saya rasa nak muntah. Rasa loya. Oh Tuhan, takkanlah saya tak boleh makan nasi langsung? Masa makan terasa amat nikmat, tapi selepas tu, Tuhan je tahu macam mana rasa tubuh saya. Sekarang ni, baru mula nak OK, ala rasa macam kesan ubat tidur nak habis. Ingat nak makan nasi lagi hari ni fikir saya semalam sebab esok cuti. Tapi tak payahlah, banyak benda nak buat esok. Lagipun setelah mengalami kepenatan ni, keinginan saya pada nasi hilang untuk hari ni. Yang berlegar dalam kepala saya sekarang hanya kue tiow goreng basah atau Pizza Hut, Blaze seafood Pizza. Tengok pada kerajinan sama ada nak keluar atau malas. Rasanya hari ni kue tiow goreng basah, esok pizza. Wow! Bestnya Blaze Seafood Pizza. Dah terbayang enak roti pizza yang gebu, sambalnya yang pedas lazat, nenas dan seafood yang merata di permukaannya. 

No comments: