SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, June 26, 2016

Episod Luka Berulang

Allah mentadbir mengikut takdirNya. Subhanallah, tak dapat saya gambarkan betapa peritnya kelukaan ini. 

Awak yang saya sayang, yang pernah mengaku menyayangi saya, mengapa tegar awak lakukan ini semua pada saya? Tahukah awak betapa saya mencintai awak? Tahukah awak bagaimana saya merindui awak? Bagaimana setiap waktu saya memikirkan tentang awak? 

Awak, saya cuba awak, cuba untuk perbaiki hubungan kita. Tapi saya dapat rasakan awak menolaknya. Awak saja keraskan hati awak untuk saya. Kenapa awak? Kenapa? Besar sangatkah dosa saya pada awak? 

Awak, sebenarnya saya dapat rasakan kelainan cara awak dan dia di FB. Tapi awak tak pernah membincangkan hubungan kita secara baik. Bila bercakap tentang hubungan kita, saya tanya apa-apa, awak mesti marah-marah. Kan baik kalau kita berdiplomasi dan jelaskan apa yang patut dengan baik? 

Awak, sebenarnya, saya dapat rasakan sesuatu antara awak dengan dia. Saya baca semua komen dia di status awak dan reply awak kepadanya. Saya juga baca semua komen awak di statusnya dan replynya pada awak. Bila awak komen kat dia fasal bonus yang abang bagi dan dia menidakkan lepas tu awak kata ada harapan, hati saya hancur. Adakah awak benar-benar mengharap padanya? Tapi saya tak boleh tanya awak, sebab awak suka marah saya, enggan membincangkan hal ni dengan baik. Berlainan sekali pada awal hubungan kita dulu. Awak sering ingatkan saya supaya berkomunikasi dengan awak sekiranya ada perkara yang tidak memuaskan hati agar hubungan kita baik sentiasa. 

Awak, saya juga sering perhatikan sejak akhir-akhir ini, awak selalu update status fasal Sabah. Saya tahu, itu negeri kelahiran dia. Saya diamkan saja sebab tak nak bergaduh. Saya mohon pada Allah agar beri saya kesabaran terhadap apa yang awak lakukan. Sebab saya memang tak nak bergaduh. 

Awak, saya tahu, awak tak nak balas komen saya di FB sejak kebelakangan ni. Awak hanya like je komen saya. Saya tak pasti apa sebabnya. Mungkin awak tak nak dia tahu fasal kita. Yelah, mungkin awak takut misi awak menawan hatinya gagal. 

Awak, sejak dua tiga hari lepas, saya perhatikan, dia aktif bila awak aktif di FB cuma saya tak dapat pastikan sama ada ianya kebetulan atau ada komunikasi personal antara awak dan dia. Ada satu malam tu, saya tengok waktu awak tak aktif sama dengan waktu dia tak aktif. Tapi itupun saya tak dapat pastikan sama ada ianya kebetulan atau sebaliknya sebab awak memang suka online FB. 

Awak, saya juga tahu bahawa,sejak dua tiga hari lepas, awak sengaja tak jawab panggilan saya sedangkan handset di tangan awak. Macam mana saya tahu handset di tangan awak? Sebab saya call awak bila saya tengok FB awak aktif dan lepas saya call FB awak juga aktif. Tak tahulah kalau awak guna laptop online FB sebab kebiasaannya awak tak bawa laptop balik rumah mak dan selalu online guna phone. Tapi saya diamkan saja bila awak mengatakan tak jawab call saya sebab sibuk mengemas rumah mak. Saya turutkan saja permainan awak. Saya mahu tahu sejauh mana ianya berjalan. 

Sahur tadi saya tengok dia update status malam tadi yang ada orang stock FB dia. Dan awak mengaku.Walaupun hati saya kurang enak, saya anggap itu suatu gurauan. 

Dan pagi ini kemuncaknya, awak update foto yang awak ambil dari wall dia dan awak kata itu hasil ppenemuan awak stock wall seseorang. Foto tu lebih kurang bertulis, 'Kalau suka kata suka' saya lupa exactly ayat tu. Saya komen yang saya dapat agak dari mana awak dapat foto tu. Awak like. Tak lama kemudian, dia komen mengaku. Saya komen mengiakan agakkan saya dan awak like lagi. Seterusnya berlakulah balas-balas komen antara awak dan dia. Awak tahu tak betapa luluhnya hati saya ketika tu? Lalu saya PM awak mengatakan, jika awak jatuh cinta padanya itu hak awak. Apa yang saya mahu, kejujuran awak. Awak mengiakan. Sekali lagi hancur berderai hati saya seperti kaca terhempas ke batu. Awak minta saya hormat hak dan pilihan awak. Saya minta nak bercakap dengan awak untuk yang terakhir kali. Meskipun pada mulanya awak bersetuju, tapi awak nak call saya malam ni.Kata awak, saya tetap kawan awak dan awak takkan berpatah arang dari saya. Apa makna semuanya tu? Awak nak saya jadi kawan awak dan saksikan kebahagiaan awak ke? Atau dengan cara tu awak mahu menghilangkan rasa bersalah awak pada saya? Bila saya balas lagi, awak suruh saya diam kalau tak awak nak block saya di FB. Tak perlu awak, tak perlu ugut saya macam tu. Saya sendiri secara sukarela menghilangkan diri dari FB. FB tu terlalu banyak kenangan kita. Dari mula kita kenal hinggalah hadirnya dia dalam hidup awak. 

Awak, kalau itu pilihan awak, pergilah. Walaupun saya tidak merelakannya, siapalah saya untuk menghalang kehendak awak. Alasan awak dah tua, tak ada apa lagi yang awak cari tentang cinta dan sakit itu hanya alasan semata. Sebab awak tak sampai hati nak beritahu saya hal yang sebenar. Andai kata suatu hari nanti awak perlukan saya, saya yakin, awak tahu di mana harus cari saya. 

Awak, selama Allah izinkan, selama itulah cinta, rindu, kasih dan sayang saya milik awak walaupun masa tu awak sedang bahagia bersamanya. 

Ya Allah, saya mencintainya dari hati saya yang dalam. 
k

No comments: