SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, June 5, 2016

Kerana Tugas, Saya Dipinggirkan

"Kalau macam nilah sikap kau Tinta, percayalah cakap aku, satu persatu kawan kau akan lari,"  

Hanya kerana saya minta dia beri peluang kepada orang lain untuk sertai KL Car Free Morning, seorang kawan menuturkan ayat di atas. Sedangkan sebelum ni, saya dah buat makluman tentang hal ini dalam whatsapp group. Dan hal ni pernah diberitahu personal padanya. 

Tak apalah kawan, kalau kerana tugasku engkau ingin menjauh, pergilah. Kerana tiada kawan dalam erti kata yang sebenar yang tidak mahu memahami kawannya. Bila kawan yang tak suka kawannya melaksanakan tugas, maka itu bukan kawan sebenar. 

Benarkah satu persatu kawan saya akan lari? Saya berfikir sendiri. 

Dan saya dapat jawapannya. Kawan yang lari dari kawannya, sebenarnya bukanlah kawan yang ikhlas. Kawan yang ikhlas akan selalu bersama kawannya dalam susah dan senang. Akan selalu menasihati dan memimpin kawannya jika kawannya tersilap langkah. Tapi bila kawan yang meminggirkan kawannya? Kategori apakah itu? 

Sebelum kamu mengaku kamu itu kawan saya, pernahkah kamu semak erti kawan? Adakah kamu bersama saya kala saya memerlukan kamu? Selama saya menanggung beban perasaan beberapa bulan kebelakangan ni, di manakah kamu yang mengaku kawan? Malah, kamu mahu menambah lagi bebanan perasaan saya yang telah sedia parah. 

Pergilah kawan, pergilah jauh kalau itu yang kamu rasakan terbaik. Saya perlukan kawan yang memahami saya, tugas saya dan segalanya tentang saya. Tiada paksaan untuk memahami saya. Tiada paksaan untuk berkawan dengan saya. Jika kamu rasa saya bukan kawan terbaik, tinggalkanlah saya. 

Saya ada beritahu boss tentang ada yang tidak puas hati akan sistem utamakan orang baru sebab kata mereka, mereka nak support program ni. Kata boss saya, kita tak boleh layan semua kehendak. Itu je yang kita mampu. Kita hargai orang yang support, tapi supportlah bila perlu. 

Saya rasa entri ni pasti akan disampaikan kepada mereka yang berkenaan kerana saya tahu ada yang rapat dengan mereka membaca blog ni. Saya tak kisah sekurang-kurangnya saya nyatakan di sini apa yang terbuku di hati. 

No comments: