SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, June 29, 2016

Tudung Pemberian Orang

Semalam, waktu saya menerawang jauh dalam meeting office, telefon bimbit saya berdering. 

"Akak kat mana? Meeting ke?" Operator pejabat sopan bertanya. 

"Meeting kat atas," Jawab saya dalam tak ada mood. 

"Kak, En. Mahathir ada kat sini. Dia nak jumpa akak. Sekarang," Beritahunya sedikit tegas. 

Hah?Kenapa dia datang? Rasanya tak ada temujanji atau apa-apa urusan. Ke saya yang lupa. Maklumlah, dalam keadaan sekarang ni, hidup saya tak menentu. 

"Akak turun tau. Sekarang," Suara Dayah mengejutkan saya . 

"OK," Balas saya ringkas. 

Amboi, sekarang. Macam HR bagi arahan pulak. Tahulah dia tu HR Manager kat office dia. Tapi saya tahu, yang cakap sekarang tu mesti Dayah, sebab itulah taktik dia nak suruh staff datang cepat entertain tetamu. 

Sebaik saja saya sampai ke ground floor, 

"Tinta, tak sihat ke? Kurus sangat. Tinta sakit ke?" Sapanya. 

"Taklah," Jawab saya ringkas. 

"Serius Tinta, you nampak tak bermaya. Tak ceria, sakit ke?" Tanyanya lagi. 

"Tak adalah. Kenapa?" 

"Saya nak bagi ni." Dia menghulurkan sekeping sampul surat besar. 

Dokumen apa ni? Fikir saya. 

"Tudung. Saya beli. Cubalah tengok. OK tak. Saya tak tahulah warna tu Tinta suka ke tak" 

Saya mula membuka sampul. 

"Tinta sibuk ke? Nak berbual? Ada apa-apa Tinta nak cakap ke?" 

Saya terus mengisyaratkan agar kami duduk di sofa lobi. Saya menarik keluar tudung dari sampul Instant shawl Sofea Ross warna pink ke purple. Cantik. 

"Macam mana pakai saya tak tahulah. Kawan saya jual. Nampak cantik je, saya belilah. Modern tudung ni. Kawan saya kata, sesuai untuk orang muda." 

Saya cuba memakainya. 

"Haaaa... Saya tengok dalam gambar macam tulah, betullah tu," 

Setelah mencuba, saya lipat dan simpan semula. 

"Ada apa-apa Tinta nak cerita ke? Tinta nampak sedih. Ada masalah?" Saya diam. 

"Masalah kerja? Kerja baru macam mana? sibuk? Ke tak sesuai?" Saya geleng. Tangisan segera datang tapi saya tahankannya. 

Dia seakan memberi peluang untuk saya cari kekuatan membuka mulut. 

"Saya harap tu masalah kerja je," Komennya setelah lama saya diam menahan tangis. 

"Sesusah manapun kerja, saya akan usahakan. Tu semua kecil bagi saya. Kerja biasalah ada cabaran. Saya akan cuba sehabis baik," Kata saya dalam esak yang tertahan. 

Sepi mengisi ruang lagi. 

"Kalau ada apa-apa, janganlah segan nak cerita. Kitakan dah macam adik-beradik. Kalau kita ikhlas, kita mesti dapat rasa antara kita ada yang sedang bersedih. Saya tengok status Facebook Tinta kebelakangan ni sedih-sedih je," 

"Bila tengok status saya?" 

"Ahad kalau tak silap," 

Sengaja saya tanya takut deactivate saya tak jadi. 

Tiba-tiba Pak Lah atau En. Abdullah pulak datang. 

"Kenapa status Tinta sejak akhir-akhir ni sedih sangat? Ada masalah ke? Tintapun nampak sedih," 

Saya diam. 

"Kalau ada apa-apa bagi tahulah. Apa yang tak kena?" 

"Tengok, semua orang perasan status Tinta. Kita semua dapat rasa yang Tinta sedih dan ada yang tak kena. Tinta bukan macam ni yang kami kenal." En. Mahathir menambah. 

Terima kasih Allah, walaupun kawan-kawan saya menjauh, saya masih ada mereka yang benar-benar ikhlas bersama saya. Semoga ukhwah ini kekal dalam kasih sayangMu. 

Ni gambar tudung tu. Tapi tak ada model, so, tak nampak bentuk. Just warna je bagi korang tengok. 



No comments: