SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, June 5, 2016

Ditegur Lagi

Beberapa hari kebelakangan ni, saya ditegur lagi tentang tubuh saya yang semakin kurus. 

Dua tiga hari lepas, volunteer tegur. 

Semalam, waktu bertandem ke Genting Sempahpun tiga orang volunteer tegur. Ayah Daud tanya, sakit ke? 

Hari ni, masa mula-mula jumpa Kak Intan untuk lunch kurus juga yang ditegurnya. Dia siap serius tanya, betul ke tak ada penyakit? Dalam hati saya jawab, penyakit jiwa adalah. Kak Intan kata lagi, saya kurus sangat, tak cantik. Serius, ketara kurus memang tak cantik katanya. Saya terima komennya tu. Kalau dia tak cakappun, saya rasa saya tak cantik. 

Kak Intan tahu tak? Sekarang ni, nak bersiappun saya malas. Tak ada mood. Kalau dulu saya pastikan baju yang saya pakai tidak berulang dalam jarak masa yang dekat, sekarang saya tak ambil pusing tentang tu semua. Mana sempat saya pakai je. Kalau dulu baju yang tak payah gosokpun saya gosok, sekarang saya pakai je tanpa gosok. Itulah salah satu sebab kenapa saya pakai baju berulang. Kalau dulu at least di pejabat seharian saya pakai lipstik dan blusher, sekarang saya hanya pakai skin care dan pelembap bibir je. Tapi kadang-kadang mata manusia ni pelik, saya tak mekappun dia kata saya makin cantik. Entah apa-apa. Sekarang, memang saya malas, malas nak bersiap, malas nak cantik-cantik. Bukan saya tak nak cantik tapi saya tak ada mood nak bersiap dalam keadaan macam ni. Kecuali kalau terpaksa kerja luar. Tupun, kalau meeting dengan orang luar kat pejabat saya tak bersiap macam dulu. Sesungguhnya apa yang berlaku benar-benar membunuh semangat saya walaupun orang nampak zahir saya tak selemah itu. 

Saya pernah membaca kisah Zulaikha yang terlalu merindui Nabi Yusuf AS sehingga dirinya tak terurus dan kelihatan tua dari usianya. Sekarang saya faham kenapa jadi begitu. Kerana saya sendiripun akan jadi demikian jika sikit lagi ketahanan diri saya rapuh. 

Ya Allah, tolonglah hambaMu ini. Saya mencintainya dengan izinMu dari hati yang dalam. Maka aku amat perlukan restuMu. Mohon Kau satukan hatiku dengan hatinya dalam rahmat kasih sayangMu. 


No comments: