SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, June 27, 2016

Masak-memasak

Petang ni seorang kawan berbual dengan saya di telefon bagi mengubat kelukaan saya. Dia bercerita tentang masakan. Ya, sayapun rindu nak memasak. Dah lama tak memasak. Dulu masa duduk bertiga rajinlah memasak sebab ramai makan. Bila duduk berdua, housemate saya ni kurang makan di rumah. Mula-mula saya masak juga lepas tu asyik buang je. So tak yahlah masak. Kalau boleh rumah baru nak buat kabinet dapur terus, senang nak masak nanti. Masa duduk bertiga dulu, saya kerja jauh. Pukul 7.00 malam baru sampai rumah. Yelah, dari Ampang, naik LRT tukar Putra dahlah kena lalu banyak stesen. Jadi turn saya hari Sabtu dan Ahad. Selalu pukul 7.00 tu sampai rumah Hana dah siap masak dan kami makan. Hari Sabtu, Ahad mestilah special sikit kan. Paling untung masa tu, boy friend pertama saya. Saya masak, bila keluar jumpa dia, saya bungkus bagi dia makan. Niat jahat jugaklah masa tu, nak bagi dia gemuk supaya perempuan tak berkenan kat dia. Orang handsome katanya. Pernah dulu masa birthday dia, saya tak ada duit. Masa tu gaji saya kecil sangat. Nak beli kek tak ada duit. Belanja makanpun KFC je kot masa tu. Jadi, sebagai ganti kek, saya buatkan dia puding laici aneka warna. Bolehlah ganti kek, sebab puding tu cantik letak pulak dalam bekas cantik. Zaman susahkan. Sekarangpun tak adalah senang sangat tapi OK sikit dari gaji tak sampai seribu dulu. Makan tu apa je yang saya masak kat rumah, saya lebihkan dan bawa bagi dia makan. Kembanglah juga masa tu sebab selalu dapat pujian. Tapi, kalau ada kurang sikit je nak-naknya masak lemak cili api, memang sedap je dia kompelen, orang negoghi kan. Tapi sekali jelah kena complain tu, lepas tu kalau masak lemak cili api, saya memang berhati-hati kalau nak bagi dia makan. Minggu lepas, saya dah survey thermoss food jar. Nanti masuk rumah baru, saya nak bawa bekal pulak untuk lunch. Sorangpun soranglah, tak peduli nak masak juga. Sebab dah bosan makan kedai. Tak banyak pilihan. Ni senarai yang akan didahulukan untuk masak. Tapi tak adalah gambar sebab kebanyakan resipi ni dari nenek dan ada yang moden sikit tu saya memang ingat bahan-bahannya. Hari ni senarai je dulu. Esok-esok baru saya update resipi satu persatu. Gambar, nanti bila dah masak. 1. Ayam Black Pepper - kegemaran Kak Sida. 2. Roti Bakar Keju inti sosej - kegemaran kami bertiga dan adik-adik saya. 3. Ikan Masak Sos Limau Purut - kegemaran Zura. 4. Daging/ayam Masak Lemak Cili Api - kegemaran si dia lapan tahun lalu dan abah. 5. Ikan Masak Asam Pedas - kegemaran Haida. 6. Nasi Ayam. 7. Bubur Nasi Special - kegemaran Haida. 8. Pizza maggie. 9. Sambal Sardin - resipi Abang Nuar, saya dah buat banyak kali, dia sendiri tak buat-buat lagi. 10. Nasi Lemak. 11. Ikan Pekasam dan cecahnya - Nak kena cari pekasamlah pulak. Ni simple je ni. 12. Daging/Ayam Tomato. 13. Ayam Sambal. 14. Mihun Goreng Tomato. 15. Tauge Masak Aneka Kicap - kegemaran Hana. 16. Tauhu Jepun Kicap. 17. Ayam Paprik. Amboi, banyaknya. Cukuplah dulu.

No comments: