SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, June 27, 2016

Tahukah Awak?

Tahukah awak bahawa, pada malam awak berterus-terang dengan saya tentang usia, tentang perkahwinan dan anak awak sebelum ni dan tentang sejarah silam awak, saya berfikir tentang rumahtangga yang akan kita bina. Dalam usia kita yang jauh, bagaimana sekiranya awak sakit? Mampukah saya menjaga awak? Dan akhirnya saya temukan jawapan. Jika Allah mentakdirkan cinta itu bersemi dalam keredhaanNya, mustahil Dia akan menyusahkan hidup kita. Ujian menjaga chek yang sedang sakit terlantar seorang diri tanpa bantuan sesiapa membuatkan saya yakin yang saya mampu menjaga awak kelak. Malah saya rasa bertambah sayang pada chek sewaktu saya menguruskannya. Insya-Allah itulah perasaan yang Allah akan bagi sekiranya kita ikhlas terhadap suami. Mungkin sebab itu chek menjaga arwah ayah yang terlantar akibat strok dengan penuh kasih sayang. Nasihat mama, jika saya bersedia untuk menerima awak, saya harus jadi seperti arwah chek, menerima awak seadanya termasuk baik dan buruk awak, anak-anak awak dan sejarah silam awak. Amaran mama, jangan sesekali dihalang kasih bapa terhadap anak. Jangan disekat pemberian nafkah bapa kepada anak. Kerana mama adalah mangsa kepada penceraian datuk dan nenek. Hidup dalam status tiri ni sudah biasa dalam keluarga kami. Tapi kami hidup dalam keadaan harmuni sebagaimana chek menyayangi kami seolah-olah dialah moyang sebenar kami. Lalu, menjadi ibu tiri kepada anak-anak awak bukanlah suatu masalah bagi saya. Mulai dari hari itu, saya mula memasang impian untuk hidup bersama awak, dikelilingi anak-anak awak sekurang-kurangnya ada sekali seminggu masa yang diluangkan makan bersama keluarga untuk mengeratkan hubungan kita. Dan saya mula merasakan indahnya jika ada anak awak yang akan tinggal bersama kita seperti chek yang menjaga kami cicit tirinya. Daripada hari itu, saya mula berangan bagaimana mak awak datang ke rumah kita dan menginap kerana mak awak memang suka tinggal di rumah awak. Dan mulai hari itu jua, saya memasang niat untuk menjadi isteri terakhir awak yang membawa hingga ke Jannah. Saya mahu jadi yang terbaik dari yang sebelumnya. Sebagai manusia, saya bukan perempuan yang sempurna, pastinya ada kekurangan dan kesilapan saya sewaktu bersama awak. Dan saya amat mengharapkan awak sebagai orang yang lebih matang serta berpengalaman menegur salah saya, membimbing saya jika saya silap. Awak, andainya awak dapat selami dasar hati saya, pastinya awak tahu sedalam mana cinta saya pada awak. Cuma silapnya, saya tidak tunjukkan rasa cinta itu lantaran serik dek masa silam saya. Dan akhirnya, awak hadiahkan kepada saya kelukaan yang maha dahsyat. Ianya lebih dari kelukaan pertama.

No comments: