SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, June 27, 2016

Tidak Mampu Menjaga

Luka ini masih berdarah. Cedera parah. Kalau tubuh dah masuk ICU rasanya. 

Awak, kenapa sampai hati awak buat saya macam ni? Apa yang tak kenanya? 

Ya, saya ingat, awak pernah cakap dengan saya, saya tak mampu nak jaga awak bila awak tua dan sakit dengan keadaan saya yang macam ni. Kalau awak dengan orang lain yang sempurna, logiknya memang dia boleh jaga awak. Tapi, confirm ke dia nak jaga awak bila awak tua atau sakit? Jaga tak jaga ni bukan terletak pada kesempurnaan luaran, tapi keinginan seseorang untuk menghadapi susah bersama kita. Kalau sekadar sempurna zahir tapi tiada kesanggupan, awak tetap terabai. Buktinya, keluarga tempat arwah moyang saya tinggal dulu, bila saya datang untuk menjaganya, sorangpun tak ambil peduli dah tentang arwah. Malah, arwah sering mengadu pada saya sambil menangis, 'Kalau Along tak ada, chek dahaga malam-malampun susah nak minum. Dia orang ni chek jerit-jerit panggilpun tak datang. Tak tahulah sedar ke tidak,' Saya sendiri terperanjat mendengarkan aduannya. Kenapa orang sakit tua terlantar dibiarkan tidur seorang tanpa ada yang menemani? Bagaimana kalau berlaku sesuatu dan dia berkehendakkan apa-apa? 

Pernah suatu pagi sewaktu membantunya membuat senaman tangan dan kaki sebagai satu usaha untuk menggerakkan semula, chek berkata dengan sayu. 

'Kalau Along tak ada, susahlah, chek. Tak buatlah senaman,' 

Perlakuan saya terhenti. 'Kenapa tak buat pulak chek? Kalau nak boleh bergerak kenalah buat hari-hari. Tuam air panaspun kena hari-hari sebelum senaman,' 

'Entahlah Long. Susah. Semua orang tak boleh, sibuk,' 

Saya terfikir sendiri. Masakan tak ada masa, mereka berniaga sendiri. Sepatutnya mereka boleh uruskan masa untuk chek.  

Maka saya faham, menjaga orang sakit ni bukan semua orang nak buat walaupun mereka sempurna dan sihat. Sebab menjaga orang sakit ni kena teliti, guna tenaga dan perlukan perhatian khusus. Bukan bermakna tak sempurna tak boleh jaga orang sakit dan orang tua. Semuanya terletak pada hati. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih. 

Tapi kalau begitu pemikiran awak, apa boleh saya buat. Semoga suatu hari nanti Allah bukakan jalan fikir yang baik untuk awak. 

No comments: