SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, June 24, 2016

Kurus, Kurus Dan Kurus

Situasi 1: Sewaktu berbaris panjang di suatu majlis, Seorang kawan memegang lengan dan bahu saya. "Akhirnya kau dapat jugakkan badan kau yang dulu? Kau diet ya?" Saya terperanjat. Takkanlah saya sekurus lapan tahun dulu??? Patutlah jeans dan kebaya lapan tahun dulu saya boleh pakai. Apa nak dihairankan? Saya sepatutnya dah bersedia dengan teguran-teguran seumpama ini. "Taklah, kurus ni sebab sedih," Saya berterus-terang dengannya kerana dia merupakan salah sorang yang rapat dengan saya sejak bangku sekolah lagi. "Patutlah..." Sememangnya dia tahu bagaimana saya bila saya sedih. Situasi 2: Awal pagi ketika masuk pejabat. "Tinta, tak cantiklah kurus-kurus sangat. Bajupun dah nampak besar. Tak eloklah perempuan kurus sangat. Macam hari tu cantik," Tegur Kak Linda, cleaner office saya. Saya hanya ketawa mendengarkan tegurannya. Biarlah apa anggapnya. Tak mungkin saya membuka mulut. Cukuplah sekadar ketawa yang dibuat. Situasi 3: Dalam bilik mesyuarat ketika perjumpaan staff satu pejabat. "Tinta nampak kuruslah sekarang. Kenapa?" Tegur pengarah sebelum memulakan mesyuarat. Mujurlah saya duduk dekat dengannya. Harap staff lain tak dengar. Saya buat-buat tak dengar. "Tinta, Tinta makin kurus ya sekarang?" Pengarah mengulangi soalannya. Saya kelu. Nak jawab apa? Kenapa mesti mahukan jawapan saya? "Ha'ah, dia diet." Sampuk Penolong Pengarah menyelamatkan keadaan. "Tinta diet ke?" Tanya pengarah lagi. "Ha'ah, nak jadi pramugari, nak tingalkan pejabat ni," Lawak saya spontan. Sebenarnya kalau nak jadi pramugari tubuh hari tulah yang bagus. Kalau kurus ni nak jadi model sebenarnya. Hentam sajalah, bukan betulpun. Sekadar nak bagi dia lupa dengan soalannya. Semua staff yang berdekatan ketawa. Situasi 4: Majlis berbuka puasa bersama Telekom Malaysia, Pullman Hotel Bangsar. "Eh, dah kuruslah sekarang," Tegur salah seorang jemputan lain yang memang mengenali saya. Saya mekarkan senyuman agar kekurusan ini dianggap biasa ataupun sememangnya kemahuan saya. "Diet ke?" Tanyanya lagi. Ya Allah, janganlah tanya saya sebab saya tak mahu mengiakan apa yang bukan. Tapi ia kan sajalah. Fikir saya. "Ha'ahlah, nak raya," Jawab teman sepejabat saya. Syukur, terima kasih, Qilah kerana menyelamatkan keadaan. Tak cukup dengan tu, salah sorang boss TM yang pernah berurusan dengan sayapun tegur saya dah kurus. Mungkin benar kata mereka, sebab cincin yang dulu saya pakai ngam-ngam dah mula mudah nak dipakai. Begitu juga dengan baju dah banyak yang longar. Dua tiga menjak ni pun, saya tak begitu berselera dengan makanan. Tak tahulah kenapa. Makanan yang sedappun saya rasa tak sedap. Ya Allah, apakah saya menuju kepada kemurungan?

No comments: