SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, June 30, 2016

Darah Tinggi, Gout Dan Jantung

Sewaktu saya dan Kak Su di bilik faksimili tadi, Angelin tiba-tiba menerpa. "Kak! Kak! Cuba tengok, kenapa dengan En. Safni tu? Dia pengsan ke tidur?" Katanya dengan suara cemas dan ditahan agar tidak kuat. "Kenapa?" Saya dan Kak Su meluru ke cermin bilik boss. "Macam mana nak buat ni? Tidur ke pengsan?" Angelin bertanya lagi. "Tidur kot," Balas Kak Su teragak-agak. "Semalam dia pengsan. Saya takut dia pengsan lagi," "Pengsan?" Saya berdebar. Ya Allah, ingatan saya terus melayang ke Perlis, teringatkan awak. Awak ada sakit Darah Tinggi dan Gout jugak. Cuma jantung tak dapat dipastikan. Tapi awak pernah mengadu rasa berdebar-debar. Menurut pembacaan saya, kalau rasa berdebar tu tanda-tanda sakit jantung. Ya Allah, kalau awak tak sedarkan diri sorang-sorang macam mana? Kalau jadi apa-apa pada awak macam mana? Bolehkah awak diselamatkan kalau lewat diketahui orang? Saya risau dan sedih segera menyelinap dalam hati saya. Awak, Selama ni, saya selalu call awak bukan semata-mata kerana rindu tapi saya nak pastikan yang awak OK pada hari tu. Sekurang-kurangnya kalau awak tak OK saya boleh usahakan sesuatu walaupun dari jarak jauh. Tapi awak selalu rasa saya tak boleh buat apa-apa untuk awak sebab jauh. Kadang-kadang awak marah saya call. Awak, saya sayang awak. Sebab tu saya nak awak jaga kesihatan awak baik-baik. Awak selalu tidur lewat. Tidur lewat tu tak baik untuk kesihatan awak yang ada darah tinggi. Tapi awak tak nak dengar cakap saya. Awak tak tahu betapa berharganya awak pada saya. Saya sayang awak dan saya tak nak awak sakit lebih-lebih lagi kita jauh. Saya nak pergi tengok awakpun susah. Kalau awak sakit, saya nak ada dengan awak.

No comments: