SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, June 7, 2016

Grill Keselamatan

Hai readers, Nak cerita fasal rumah pulak. Sudilah kiranya anda membaca tulisan yang tak seberapanya ni. Saya membuat pembacaan di internet berkenaan grill rumah. Sebelum quotation sampai, lebih baik saya tahu serba sedikit so boleh tanya apa yang patut dan pastikan quotation tu mengikut kehendak saya. Bukan cakap lain buat lain. Saya takut juga hal ni berlaku. Ada beberapa blogger yang hadapi masalah ni. Mengikut kajian saya, (cewah) ada empat jenis besi yang digunakan untuk membuat grill iaitu: 1. Mild Steel (besi biasa) - Permintaan paling tinggi dalam pasaran kerana harganya paling rendah antara kesemua besi. - Ada lubang / rongga di sebelah dalamnya. - Simple, menarik dan moden. 2. Wrought Iron (logam tempa): - Terdiri daripada dua jenis: a. Solid. b. Hollow (berlubang/berongga di dalamnya) - Ada juga yang dicampur kedua-duanya. - Pelbagai rekabentuk boleh dibuat kerana ia ditempa. - Harga lebih tinggi berbanding mild steel. - Ketahanan lebih baik dari mild steel bergantung kepada ketebalan, saiz, rekabentuk dan beberapa aspek lain. Dalam hal ni, ianya subjektif. 3. Stainless Steel: - Logam berkilat keperakan. - Lazimnya digunakan untuk membuat pagar rumah. - Tahan karat. - Harganya tinggi tetapi berbaloi. - Semestinya lebih baik dari mild steel dan wrought iron. - Jarang dibuat grill tingkap dan pintu. 4. Aluminium: - Masih baru di Malaysia tapi telah lama digunakan di luar negara. - Teknologinya dibawa masuk ke Malaysia sedikit demi sedikit. - Ringan dan tahan lasak. - Harga tinggi dan berbaloi dari segi kualiti, ketahanan dan kemasannya. Saya pilih yang mana? Tengok quotation dulu macam mana. Takut tak menepati budget tapi mungkin wrought iron solid. Stainless Steel? Oh no! En. Abah saya bolehlah guna stainless steel. Rumah abah saya menggunakan besi stainless steel untuk kesemua grill pintu dan tingkap yang memakan belanja belasan ribu ringgit untuk sebuah rumah. Tupun belum masuk yang dia buat untuk peringkat kedua sebab peringkat pertama tu ada tingkap yang belum di'grill' kan. Corak pulak, saya akan gunakan grill biasa saja sebab saya akan buat swing window ala, jendela macam jendela rumah lama tu yang dimodenkan dengan cermin. Maknanya grill akan duduk kat dalam tak payah nak bercorak sangatlah. Kecuali kalau saya dapat mimpi baru malam ni hehehe Cuma hari ni saya dapat tahu dari pembacaan, grill kecemasan yang disarankan oleh pihak Bomba adalah grill yang boleh dibuka menggunakan pin lock, tanpa kunci. Maknanya tidak menggunakan mangga. Saya terus Whatsapp designer saya agar quotation window dan grill tu mencakupi kos pin lock tu. Sebelum ni saya tengok kat rumah dia, grill yang bermangga. Yelah, kalau ada kecemasan, mesti dah tak ingat kunci kat mana kan? Pin lock ni hanya boleh dibuka dari dalam, tahan lama, kurang penyelenggaraan dan boleh digunakan oleh orang dewasa, kanak-kanak dan OKU termasuk yang berkerusi roda. Amboi, ada aksesibiliti di situ. :)

No comments: