SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, June 10, 2016

Wiring Dalam Dinding

Hari ni mood nak cerita fasal rumah. Masa jumpa designer dapatkan quotation dulu, tak adalah rasa kerja-kerja elektrik yang dia charge saya RM2,800.00 ni mahal. Bila semalam saya sembang-sembang dengan boss saya, dia tanya kenapa mahal sangat? Saya terdiam. Dia bagi tahu saya anggaran harga plug dan pendawaian. Lagipun katanya, wiring dah ada cuma kena tambah apa yang perlu je. Saya bagi tahu boss sorang lagipun kata mahal. Ish, tak boleh jadi ni. Saya terus call designer saya. Tanya kerja elektrik tu apa yang dia nak buat? Hahaha jual nama abah. Sorry bah. Designer menerangkan pada saya bahawa, dia akan buat wiring jenis tanam dalam dinding keseluruhan rumah siap tambah plug point seperti yang diminta. Plug disediakan. Saya tak perlu beli termasuk plug penghawa dingin. Maknanya, dia akan pecahkan dinding untuk wiring seluruh rumah dan tampal balik. Designer kata, dia tak buat wiring di permukaan dinding nampak tak cantik. Untuk design yang menarik, wiring mesti dalam dinding. Ooo... Patutlah mahal. Malamnya saya cerita dekat mama. Mama tanya saya, tak bahaya ke wiring tanam ni? Dah pulak, satu benda lagi kena buat research. So hari ni pagi-pagi saya google tentang wiring ni. Dan penemuannya, wiring yang ditanam dalam dinding ni lebih selamat, tahan lama dan kemas. Cuma kalau ada kerosakan tu rumit sikitlah nak baiki. Alhamdulillah, lapang dada saya. Kalau nak murah, boleh je saya cari orang lain untuk buat wiring permukaan dinding tu. Bila tanya sorang kawan saya ni, dia macam terkejut je nak buat wiring dalam dinding seluruh rumah. Mungkin tak pernah orang suruh dia buat tanam semua kot. Diapun tak dapat nak agak quotation. Tak apalah, prosceed jelah dengan yang dah ada.

No comments: