SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, June 29, 2016

Tiadakah Sedikit Rindu?

Awak, Sampai saat ni, rindu saya masih merah buat awak. Saya tak boleh makan, tak boleh buat kerja dan tak boleh tidur. Apa tiada sedikitpun rasa rindu di hati awak buat saya? Ataupun dunia awak sekarang makin berseri? Kenapa awak? Kenapa awak tergamak melukai saya setelah harapan awak suakan? Bukan saya yang mengejar cinta awak. Tapi awak, awak yang menagihnya dari saya. Masihkah awak ingat saat perkenalan kita dulu? Atau memangkah bagi awak menukar cinta itu bagai menukar baju? Pernah tak awak fikir tentang hati yang dilukai dan ditinggalkan? Apa yang awak cari sebenarnya? Awak mencari kesempurnaan ya? Kalau kesempurnaanlah yang awak cari, awak tak akan menemuinya sampai bila-bila. Kalau kesempurnaan itu ukuran kebahagiaan, maka awak takkan bertemu dengan kebahagiaan itu. Ingatlah, setiap apa yang kita buat dikira dosa pahalanya walaupun sekecil zarah. Memang hak awak untuk memilih tapi pernahkah awak fikir siksanya orang-orang yang pernah awak tinggalkan? Sebab tu awak, sebab tu saya nak awak dekatkan diri dengan Allah, supaya awak faham akan hakikat hidup yang sebenar bukan sekadar berdasarkan akal dan hak bahkan hakikat kehidupan menurut sunnatullah dan pandangan Islam. Awak ingat tak? Dulu awak pernah cakap, kalau ada masalah, awak dah belajar dari kegagalan silam awak. Bila ada masalah, jangan sesekali kita melayan orang berlainan jantina. Kelak, kita akan merasakan orang baru tu lebih baik dari yang kita ada dan itu yang membawa kepada kemusnahan. Tapi kali ni, awak buat juga benda yang sama. Sudah lupakah awak akan kegagalan silam awak? Apa penyebab dan faktornya sehingga tergamak awak mengulanginya? Awak yang mengingatkan saya, akhirnya, awak yang buat. Marah macam manapun saya pada awak. Tak puas hati bagaimanapun saya dengan awak, semuanya bersifat sementara dan tak terlintaspun saya nak cari orang baru yang lebih baik dari awak. Bagi saya, saya amat bersyukur bila Allah temukan saya dengan awak walaupun dari segi luaran, awak tidak lagi muda seperti pasangan orang lain. Cinta saya bukan kerana pangkat, kebendaan yang awak limpahkan pada saya atau gaji awak yang besar. Tapi bagaimana awak menghargai saya, menyokong setiap apa yang saya lakukan, sentiasa menenangkan hati saya biarpun adakalanya awak kasar dengan saya. Kekasaran atau kemarahan awak pada saya tidak pernah berbekas dalam hati saya sebab tu saya tak ungkit semua tu bila kita bergaduh. Awak, Tak adakah sedikitpun kebaikan saya yang boleh membuatkan awak menilai semula keputusan yang awak buat? Atau saya memang tak pernah membahagiakan awak? Dan apakah kebaikan seseorang perempuan tu boleh dinilai dari jarak jauh? Menerusi gambar-gambar di Facebook? Melalui status laman sosialnya atau chatting-chatting di internet yang belum pasti kebenarannya? Awak lelaki yang bijak, maka terserahlah pada awak untuk menilainya. Mungkin saya ini tidak pernah mendamaikan hati awak sebab tulah cinta awak mudah beralih arah.

No comments: