SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, August 18, 2016

Sekadar Biasa-biasa

You know what? I just saw Mr. Santhirasegaran, one of the board members in the lobby. Eh, apasal cannel bertukar pulak ni? Hehehe bukan jumpa Mat Salleh pun. Yelah, pakcik tu kan suka speaking. Dia ni cerewet orangnya. Elok sangatlah tu jadi bendahari kehormat kan? Selalu kalau nampak dia, staff mesti nak che alip bot =cabut. Tadi kebetulan saya say bye bye dekat kawan yang saya jumpa kat receptionist on the way masuk, terserempak dengan dia. Alamak, dia kenal saya??? Ajaibnya? Mr. Santhira: Hi, how are you? Saya: Hi... (Jawab saya teragak-agak. Betul ke dia tegur saya?) Mr. Santhira: Santhi here. Tinta, how are you? Saya: I'm fine, Mr. Santhi. How are you? (Saya memang elegik dengan orang besar-besar ni. Saya menggelabah. Tak salahkan tanya dia macam tu? Fikir saya dalam kepala.) Mr. Santhira: Are you OK now? Saya: OK... I'm OK. (Otak saya berputar ligat. Apasal dia tanya saya OK ke tak? Mungkin fasal naik pangkat dan tukar department kot. Kan entah berapa kali dia orang bertengkar dalam board meeting fasal kes saya.) Mr. Santhira: That day, you did so good in emcee. Saya: Ooo... Actually not so. This is my first time I did fully English. Usually I did in Malay. Mr. Santhira: No, you are good. I like. Saya: I practice so many time. I also practice to pronounce in correct way. Mr. Fairuz, Mr. Godfrey and others teach me very well. I was very worry if I did mistake infront of many people and important persons. Mr. Santhira: Good... Good... You did very well. You are good. You are OK in both. You are good when you emcee in bahasa and also in english. Mr. Santhira adalah antara board members yang selalu datang mengucapkan tahniah kepada saya setiap kali saya jadi emcee dalam majlis yang dihadirinya. Kadang-kadang dia datang ke rostrum tempat saya emcee selepas tamat majlis. Kadang-kadang dia bagi tahu dia suka saya jadi emcee bila bertemu saya walaupun majlis telah berlalu beberapa hari. Mula-mula saya jadi emcee dulu, dia datang jumpa saya masa saya lepak kat kaunter. Ingat nak marah sebab duduk-duduk kat reception. Mr. Santhira: You be an emcee last week right? Saya: Yes, sir. (Masa tu baru jadi emcee. Saya berdebar. Takut. Mungkin saya dah buat salah. Kebetulan masa tu tetamu kehormatnya bukan calang-calang. Tambah pulak saya staff baru masa tu. Lagilah kecut perut.) Mr. Santhira: Congratulation. I like the way you host the ceremoney. Saya: Thank you, sir. (Rasa kerdil sangat masa tu. Tak sangka, orang macam dia boleh perhatikan apa emcee cakap dan cara emcee host ceremoney. Ingatkan sekadar hadir majlis macam tu je. Emcee bukan penting sangat.) Lepas tu, hampir setiap kali saya jadi emcee dalam majlis yang dia hadir, dia akan datang jumpa saya lepas majlis dan bagi tahu saya, yang dia suka saya jadi emcee hingga ke hari ini. Ya Allah, terharunya saya. Sebab Mr. Santhira ni cerewet dan kalau tak suka, habislah kau dikerjakannya. Dia akan cakap terus-terang. Siap bagi ceramah lagi. Saya ni sekadar biasa-biasa bukan bagus sangat. Tapi bila ada yang menghargai saya, saya amat terharu dan bersyukur. Terima kasih Allah, kerana izinkan saya rasa semua ni. Ya Allah, Kekalkan rahmat ini buatku, Ilhamkan kepadaku kata-kata yang indah untuk mengacarakan majlis, Kurniakan kepadaku suara yang lunak merdu agar tenang para hadirin mendengarnya, Lancarkan lidahku waktu berbicara agar mudah difahami hadirin, Indahkanlah wajahku agar tidak jemu hadirin memberi perhatian kepadaku, Maniskanlah senyumku agar mampu mendamaikan hati yang memandang, Ampunilah daku andai tersalah kata dan tingkah, Lestari dan tambahkanlah kelebihan ini kepadaku agar aku dapat terus berbakti. Amin...

No comments: