SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, August 14, 2016

Saya =Emcee???

Hari ni, saya menghadiri suatu forum bertajuk, 'Undang-undang Islam Suatu Pencerahan'. Tatkala saya melangkah masuk ke dalam dewan, suatu suara asing menegur saya. "Tinta," Saya lantas berpaling. "Siapa?" Tanpa segan saya bertanya. Lebih baik tanya daripada buang masa nak berfikir lepas tu bila dia dah pergi baru ingat dia siapa. "Kak Suhaila," Jawabnya ramah. Dia bersama dua orang anaknya. Suhaila? Saya lantas teringat seorang pemilik akaun Facebook yang menjadi friend saya sewaktu saya aktif FB dulu. Siap PM saya berkenalan dengan saya. Alhamdulillah, bukan lelaki je yang nak kenal dengan saya. Saya suka keadaan ni, sekurang-kurangnya saya tahu perempuan juga memerhatikan saya. "Oh, Kak Suhaila," Kami lantas berjabat salam dan dia segera menyuruh anak-anaknya menyalami saya. Rasanya... Ni kali pertama kami bertemu secara langsung. "Jadi emcee ke hari ni?" Saya senyum lalu menjawab. "Tak. Saya datang sebagai penonton je." "Ye ke? Ingat emcee tadi?" Aduh, takkanlah setiap kali saya ada dalam majlis je jadi emcee. Ni bukan kali pertama saya ditanya sedemikian. Dah banyak kali dari orang yang berbeza dan ada waktunya orang yang sama. Saya bukanlah hebat sangat sampai semua penganjur ambil saya jadi emcee. Setakat ni saya emcee tetap office saya. Tu pun, kalau ada orang lain yang lebih bagus esok, pasti emcee office pun akan bertukar. Hidup kita kan macam roda, kejap di atas, kejap di bawah. Kita harus bersedia menerima perubahan. Pernah saya ditanya dalam suatu majlis. Masa tu saya duduk di kalangan penonton. Rupanya ada yang perasaan bahawa saya selalu jadi emcee. Dia ni famili kepada salah sorang penonton. Orang luar. "Adik, kenapa tak jadi emcee hari ni?" "Tak dipanggil," "Alaaa... Akak suka awak jadi emcee. Ingat awaklah emcee hari ni," "Tak adalah, kak. Emcee ni pun OK jugak," Saya lemparkan senyuman. "Macam yang dulu tu awak jadi emcee," Sambungnya. "Tukar-tukar emcee, kak." Saya bukan hebat sangat. Setiap penganjur pasti ada favourite emceenya. Kalau nak dengar saya jadi emcee, datanglah majlis anjuran pejabat saya. Hehehe tapi jangan terperanjat kalau tiba-tiba majlis office sayapun tukar emcee. Asyik saya je kan, nanti orang bosan pulak. Manusia ni bukan boleh. Nanti cakap, bosanlah asyik dia je jadi emcee. Cuma, kalau orang beri kepercayaan pada saya, saya akan buat sebaik mungkin.

No comments: