SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, August 7, 2016

Orang-orang Kerinduan Saya 2

OK korang, saya nak sambung cerita Subuh tadi. Habis sekolah rendah, saya teruskan pengajian saya di sekolah menengah. Tention! Masuk sekolah lelaki. Betch saya dahlah saya sorang perempuan. Beberapa minggulah jugak saya nangis nak pergi sekolah dan nak minta pindah sekolah. Mula-mula masuk sekolah, saya tak ada kawan. Lama-kelamaan, saya dipertemukan dengan seorang kawan yang baik iaitu Khairy Misri. Dia pembaca tetap saya. Kami selalu ulangkaji pelajaran bersama. Di samping tu, saya baik juga dengan Nazry dan Hosni. Masa nak masuk tingkatan 2, Khairy suruh saya minta dengan cikgu supaya saya ditempatkan dalam kelas yang sama dengannya. Katanya, kalau saya minta mesti cikgu bagi. Malulah. Khairy tu budak pandai. Takkanlah saya nak masuk kelas dengan dia. Walaupun tak sekelas, Khairy tetap datang tolong saya kalau saya minta. Kami baik sampai saya masuk form 6 kejap. Masa kat UiTM, saya dipertemukan pula dengan: 1. Abang Z: Abang ni anak kepada orang besar di UiTM. Mak dia yang suruh dia tengok-tengokkan saya. Kebetulan kami satu fakulti. Abang Z sangat ambil berat tentang saya. Carikan bahan rujukan dan CD untuk eseimen saya, belikan makanan untuk saya dan hantar saya balik kolej lepas kelas. Dia selalu ajak saya makan. Tapi saya segan. Lepas tu, kalau dia jumpa kawan saya di kafeteria, dia mesti bungkuskan nasi untuk saya dan kirim pada kawan saya. Jahat, dia selalu pakat, kononnya kawan saya yang belanja saya. Lepas saya makan, baru kawan saya bagi tahu sebenarnya nasi tu pemberian Abang Z. Abang Z suka datang diam-diam tengok saya sama ada kat kelas, waktu tunggu kelas dan waktu saya makan. Konon nak tengok adiklah tu. Saya kan malu masa tu. Podah! 2. Kak Wan Noraida Wan Osman: Kami pernah tinggal sebilik. Dia ni budak fesyen (Art and Design) Kak Ida ni sangat prihatin pada saya. Tahu je bila saya sedih. Selalu sembang-sembang dengan saya dan teman saya keluar jalan-jalan dan shopping. Tapi dia tak lama dengan saya. Dia berhenti belajar kerana masalah peribadi. Saya kehilangan kakak yang bersifat keibuan. 3. Kak Intan Rabizah: Kak Intan ni studen Information Study, kos library. Pernah tinggal satu kolej sebelum dia pindah ke Kolej Mawar. Kami kenal secara tak sengaja. Kak Intanpun suka ajak saya keluar, teman saya shopping, pergi library, bacakan saya dan macam-macam lagi. Paling saya terharu, setiap hari Khamis, dia luangkan masanya untuk saya dari pagi sampai petang kadang-kadang sampai malam. Kami berpisah bila Kak Intan grad. 4. Kak Lela: Dari Kolej Seroja, saya pindah ke Kampus Puncak Perdana masa part 5 kalau tak silap. Kampus ni apartment style. Yelah UiTM beli ke sewa entah apartment ni. Saya selalu bertandang ke rumah kawan sekelas. Lepak dengan dia orang. Siap tidur lagi. Kak Lela ni housemate budak kelas saya. Diapun ambil kos library. Lama-kelamaan, kami jadi rapat. Kak Lelapun sangat ambil berat tentang saya. Bersembang tak payah cakaplah. Dia suka cerita fasal saya pada kawan-kawannya. Teman saya keluar jalan-jalan dan shopping dan Kak Lela pernah teman saya pergi interview di KL waktu saya nak tamat diploma. Kami terpisah apabila saya grad diploma dan jumpa balik bila saya masuk degree. Dan betul-betul terpisah sebab Kak Lela grad. Esoklah pulak saya sambung. Esok masuk alam pekerjaan pulak.

No comments: