SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, August 11, 2016

Makin Menjadi-jadi

Berehat sekejap dengan tulis blog ni sementara tunggu senarai nama yang akan diberikan oleh other staff untuk prosedur seterusnya. Entri ni, bukanlah entri marah tetapi lebih kepada penerangan. Walaupun saya tahu ada pihak tertentu yang akan salah tafsir. Dan saya tahu, ada orang yang saja je baca blog saya untuk jadikan bahan bagi disampaikan kepada pihak lain. Hehehe tak apalah. Dah hobi dia orang macam tu, biarlah dia orang nak berhibur. Mungkin tak ada benda lain yang nak dijadikan cerita. Oh ya, ada jugak orang yang akan bacakan entri tertentu kat sini untuk orang tertentu. Pun saya izinkan setakat ni. Lepas tu nak marah ke, nak melenting ke, nak mengumpat ke, nak mengutuk ke, nak mengata ke, silakan. Saya tak marah. Hak masing-masing. Walaupun sebenarnya saya pelik, kalau dah tahu baca blog ni menyakitkan hati, buat apa nak baca? Tapi nak jugak ambil tahukan? Kan saya dah maklumkan, blog ni diari harian saya. So, saya akan luahkan apa saja yang saya rasa di sini. Tak bolehlah aspek saya tak boleh tulis itu dan ini kecuali dengan alasan yang kukuh. Apa yang makin menjadi-jadi? Allah tu Maha Kaya, tak perlu saya pergi soal selidik sana sini atau merisik khabar dari sesiapa. Sampai masa yang dijanjikan, berita yang digosip atau dicanang akan sampai ke pengetahuan saya. Pun saya tak marah. Buat apa nak marah? Saya tak boleh aspek orang suka saya sepanjang masa. Tiba masa orang tak suka, semua kita buatpun akan jadi salah di mata mereka. Cuma saya harap, saya tidaklah tergolong dalam kalangan orang yang membenci orang. Insya-Allah. OK, tak yah berkias lagilah. Ada orang kata... Bila saya dah naik pangkat ni, makin menjadi-jadilah perangai saya. Menjadi-jadi dalam apa tu? Yang saya tahu, memanglah makin menjadi-jadi tapi dalam beberapa perkara sahaja: 1. Memperjuangkan hak komuniti dengan agensi serta pihak berkuasa tempatan seperti DBKL, KPWKM, dan sebagainya. 2. Memperjuangkan hak staff dengan management. 3. Bersuara dalam komiti penganjuran program dan seumpamanya. 4. Sibuk dengan kerja bertulis atau pelaksanaan. Mungkin dia orang ni dah benci sangat dengan saya agaknya. Tu yang saja adakan cerita. Pada hal dah lama dah tak baik dengan saya. Boleh pulak judge saya macam tu, sedangkan naik pangkat ni baru je. dan Sejak saya naik pangkat ni tak pernahpun bercakap dengan saya. Saya sendiripun tak pernah bangga atau bercerita sana-sini tentang kenaikan pangkat saya kecuali di blog ni tupun dalam entri fight for it and syukur kerana segalanya selesai. Lainlah kalau saya buat entri bangga diri atau heboh sekampung saya canang. Tak apa, tak apa, memang sikap manusia ni kan suka berlebih-lebih nak-naknya kalau bercerita tentang orang yang dia tak suka, exceptable. Apa yang saya nak cakap kat sini, kenaikan pangkat saya ni bukanlah menjadi HR exect atau manager yang saya boleh arahkan staff office ni sesuka hati atau larang dia orang buat apa-apa. Dan bukan jugak dapat lesen nak marah orang luar terutamanya komuniti. Sekadar cakap je, kalau tak nak terima tak apa. Saya ada banyak masalah lain nak fikir. Tak perlu saya fikir macam mana nak buat orang terima cakap saya. Kalau orang yang boleh berfikir dengan waras, dia faham. Kalau orang itu rasional, maka dia boleh menilai. Saya tak perlu mempengaruhi orang agar memandang saya bagus dan memandang orang lain tak baik. Itu bukan cara saya. Lagi satu, jangan ingat apa yang saya dapat ni dapat dengan mudah dan jangan buat anggapan bila saya dapat ni, saya berlapang dada dan tersenyum girang. Tahukah korang, saat korang berparti, enjoy, lepak dan gosip saya di mana? Kebanyakan masa saya di office. Saat korang riang menamatkan office hour, saya still lagi bergelumang dengan kerja di pejabat. Saat korang release tention dengan karaoke, tengok wayang, shopping dan jalan-jalan, minda saya sarat memikirkan tentang kertas kerja, report, arahan-arahan yang datang, pelaksanaan dan lain-lain. Saat korang bersukaria, saya di sini menangis dengan ujian demi ujian yang melanda. Dan tahukah korang, hampir setiap hari saya keluar rumah sebelum matahari muncul dan pulang setelah matahari lama menghilang di langit? Saat korang cepat-cepat mahu menghabiskan kerja, saya dilambakkan dengan kerja yang kadang-kadang bukan kerja saya? Saat korang terima arahan dari boss yang berkenaan dengan korang, saya menerima arahan dari pelbagai boss? Saat korang mempunyai satu potfolio untuk dipikul sebagai tanggungjawab, saya mempunyai tiga bahagian yang perlu dijaga dan diselesaikan? Saat korang mempertikaikan soal bantuan dan melakukan kerja sukarelawan berbayar, saya diarahkan membuat kerja-kerja tambahan tanpa bayaran elaun? Dalam kerja saya, tiada istilah "Tak payahlah susah-susah nak buat, bukan naik gajipun, bukan dapat apapun, bukan orang pandangpun," kerana saya bekerja sebab saya sukakan kerja saya. Tak perlu tunggu naik gaji, orang pandang atau apa-apa sebab setiap detik sudah ada yang melihat. Dan Dia sentiasa tahu apa yang kita buat. Tak salah kerja lebih untuk cover waktu kerja yang kita buat benda lain selain dari kerja seperti FB, Whatsapp, cakap telefon dengan kawan, mesej, baca buku, surf internet. Kalau tak ganti, apa makna gaji yang kita dapat tu? Bila kita curi waktu kerja, kita diamkan saja. Bila orang suruh kita kerja lebih, kita merungut, siap marah orang berkenaan lagi. Boss pun ada yang sanggup marah. Lepas tu buat kerja asyik nak mengelak je walaupun kerja sendiri. Belum lagi kerja ala kadar. Pantang sungguh saya mendengar orang cakap dengan saya, "Tak yahlah stay back, bukan naik gajipun," dah rezeki saya setakat yang saya dapat, itu jelah. Sampai masa yang dijanjikan, Insya-Allah ada rezeki lain. Buat kerja biar bersungguh-sungguh. Kalau buat kerjapun tak bersungguh, macam mana nak fight kalau ada apa-apa berlaku? Kalau dari awal kerja kita buat kerja endah tak endah, bila jditakdirkan jai ketuap pasti anak buah senangtipu kita sebab kita tak tahu selok-belok kerja tu. Jadi pesanan saya kepada yang suka mengata, cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar.

No comments: