SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, August 16, 2016

Orang-orang Kerinduan Saya 4

Tak habis lagi rupanya tajuk ni. Mungkin ni entri last untuk tajuk di atas buat masa ni. Dia ni jugak merupakan officemate saya. Kak Fatimah. Siapa Kak Fatimah? Tolong angkat tangan. Sebab saya tahu dia salah sorang pembaca blog ni. Kakak ni lebih senior kat office ni dari Hadisah. Dulu masa saya buat latihan Eksekutifpun, dia dah ada. Tapi kalau tak silap, saya tak pernah bercakap dengan dia. Yelah, kita pelatih je manalah nak tegur staff, masa tu budak-budak. Rasa takut nak tegur. Lagipun akak ni macam sombong je. Sampailah saya jadi staff tahun 2011. Pun saya tak bersembang mesra sangat dengan dia. Saya ni kan susah mesra. Takut orang tak suka. Kakak ni dulu jaga bahagian transport dan booking bilik. Saya pernah dimarahinya sebab salah booking kalau tak silap. Masa tu saya staff baru. Kena marah depan staff lain kau. Rasa malu dan sedih sangat masa tu. Dahlah tak ada kawan. Masa tu belum kenal Hadisah lagi. Boss panggil saya masuk bilik. Lagilah saya takut. Akhirnya tangisan saya terhambur depan boss. Boss saya, Mr. Ramdas masa tu cool je. Dia yang pujuk dan beri nasihat pada saya. Lega rasanya bila boss tak marah. Takut kau, takut tak dapat confirm. Saya ni memang kememeh. Cepat nangis. Bila saya kawan dengan Disah, Disah selalu marah saya sebab tak pakai bedak datang kerja. Disah: Kau ni dahlah PR. Nak jumpa orang ramai. Bedak tak pakai, apa tak pakai. Hei, apa nak jadilah anak dara ni. (Disah kalau dah membebel macam tulah. Macam mak tua.) Saya: Alah, masa ada pelawatkan aku pakai. (Bukan tak nak pakai sebenarnya tapi kulit saya ni sensitif. Tu yang malas tu. Takut tak sesuai dengan produk.) Dulu, saya pakai bedak dengan lipstik je. Kena marah jugak dengan Hadisah. Disah: Wei mek, kau ni bukan tak ada rupa, cubalah up to date sikit. Mekaplah sikit wei. Mehlah aku jadi perunding imej kau. Tudung tu, cuba fesyenkan sikit. Baju dah OK, tudung dengan mekap tu kena up. (Mek tu panggilan Hadisah kepada saya kalau dia geram dengan saya.) Saya: Aku tak pandailah. Disah: Tu yang aku nak ajar kau ni. (Mulai hari tu, Disah selalu ajar saya cara nak gayakan tudung, belit sana belit sini, siap teman saya beli baju. Pakaikan saya mekap simple-simple.) Saya: Sah, ajarlah aku mekap sendiri Sah. Nanti senanglah, tak yahlah aku asyik harapkan orang je. Disah: Aku tak pandailah nak ajar kau. Kak Timah pandai mekap. Kau pergilah belajar dengan dia. Saya: Tak naklah. Disah: Kenapa pulak? Aku suka tengok kau cantik-cantik. Sebab tu aku suka hiaskan kau. Nak ajar tak pandai. Saya: Kau rasa aku boleh buat sendiri ke? Disah: Boleh. Sebab tulah kau kena belajar dengan orang yang expert. Saya: Iiii... Tak naklah aku. Seganlah. Dahlah tak biasa dengan dia, tiba-tiba nak suruh dia ajar. Kalau hal kerja lainlah. Ni mekap. Disah: Meh aku cakapkan. Saya: Ish, tak payah, tak payah. Disah: Belajarlah mek, nanti kalau kau pandai buat eye shadow, maskara, apa-apalah lagi. Mesti lawa. Saya: Malas aku. Kalau kau ajar tak apalah. Disah: Dia OK la. Kalau kau cakap dengan dia dulu, mesti dia ajar. Suatu hari, masa saya tengah breakfast kat kantin, Kak Timah menghampiri saya. Kak Timah: Tinta, akak ada jual mekap. Nanti naiklah tempat akak kalau nak tengok. Saya: Mekap apa, kak? Kak Timah: Simplisiti ada, revlon ada, Maybline ada. Akak jual murah dari pasaran tapi orilah. Ambil dengan pramugari. Saya: OK, nanti saya naik. Baru-baru, naik dengan Disah la. Seganlah. Sampailah office minta saya jadi emcee. Entah macam mana, saya minta Kak Timah siapkan saya untuk majlis tu. Kak Timah kata OK dan dia siapkan saya. Lama-kelamaan, dia ajar saya sikit demi sikit. Tapi saya tak sempat pandai masa Hadisah ada. Kalau Disah tahu yang sekarang ni saya dah pandai mekap sendiri, mesti dia suka. Macam-macam komen dia nanti. Lepas Hadisah pergi, saya kembali menjalani hidup di office sorang diri. Kadang-kadang saya nangis rindukan Disah. Saya ni kalau sayang kat orang, tak kira lelaki perempuan, saya akan sayang betul-betul.Dan saya akan sedih kehilangan mereka. So, janganlah ada yang pertikaikan kenapa saya terlalu sedih bila ditinggal kekasih. Kawan hilangpun saya sedih. Apa lagi kekasih hati. Saya dengan Kak Timah tak rapat manapun. Sekadar belajar mekap dan bersembang biasa-biasa di surau waktu lunch. Lepas tu kami sama-sama support bila berjualan. Kak Timah jual mekap, saya pulak jual tudung dan baju dari Vietnam. Kak Timah salah sorang pelanggan tetap saya. Sampailah awal tahun ni, bila saya ada krisis, saya kelihatan sugul. Dan Kak Timah satu-satunya yang tanya saya kenapa. Masa tu, tangisan tak dapat tertahankan lagi. Lalu tanpa segan-silu saya menangis di hadapannya. Dia memeluk erat saya, cuba memberikan kekuatan. Hari demi hari, saya semakin rapat dengannya. Saya rasa dia macam kakak-kakak. Yelah, saya kan tak ada kakak. Apa yang buatkan saya selesa dengan dia, dia tak libatkan saya dalam hal dia dengan kawan saya. Kami boleh bercakap dan berkongsi tentang apa saja. Paling penting, Kak Timah tak pernah nak korek-korek rahsia tentang kawan saya yang ada krisis dengannya. Dan dia jugak tak pernah mengata kawan saya tu depan saya dan jauh sekali menghasut saya supaya tak sukakan kawan saya tu. Kawan saya tu bukan Hadisah ya. Kalaulah Kak Timah buat semua tu pada saya, mungkin saya tak serapat tu dengan dia. Sebab saya tak nak ada hasut-menghasut dalam berkawan. Saya tak nak saya bermasam muka dengan orang lain sebab nak baik dengan orang lain. Saya tak sukakan situasi tu. Dan diapun tak berlebih-lebih kalau komen orang depan saya. Mungkin apa yang terjadi memberi kesan pada dia so, dia amat menjaga kata-katanya. Kak Timah ni selalu jadi QC mekap saya. Kalau tak betul, dia akan betul kan. Siap tolong order kan foundation dan peti mekap lagi. Suatu hari, saya ada presentation di DBKL. Kalau event penting macam ni, QC amat diperlukan. Kalau takpun, saya minta je dia mekapkan. Masa tu saya dah lewat, so, tak ada pilihan, saya mekap sendiri. Masa nak gerak ke DBKL, saya tanya receptionist Kak Timah dah sampai ke belum? Kata Dayah, belum lagi. Kenapa Kak Timah lewat hari ni? Tanya saya sendiri. Mungkin ada hal kot. Saya terus ke DBKL. Balik petang tu, saya bersiap-siap nak balik. Saya interkom Kak Timah nak tanya khabar, kenapa dia lewat hari ni. Maklumlah, sepanjang hari kat DBKL, tak sempat nak naik atas jumpa dia. Tiba-tiba telefon di meja saya berdering. Dayah: Kak, saja jelah nak kongsi dengan akak. Tak tahulah kalau akak dah tahu. Saya: Apa dia? Dayah: Pagi tadi, akak cari Kak Timah kan? Saya: Ha'ah, kenapa? Dayah: Akak tahu tak ada orang hantar notis 24 jam? Saya: Notis 24 jam? Siapa? (Saya terkejut. Hati saya berdebar. Harap bukan Kak Timah. Sebab saya tak nak hilang kawan lagi. Dahlah Disah dah tak ada.) Dayah: Kak Fatimah. Saya: Kenapa??? (Saya terus menangis. Tuhan uji saya. Uji saya dengan dia. Uji saya dengan kawan baik saya. 3 tahun dulu, Allah ambil sahabat yang saya sayang, Hadisah. Bila saya mula baik dengan Kak Timah, dalam keadaan saya memerlukan seseorang yang memahami saya sebagai sumber kekuatan, Allah ambil dia pulak. Ujian apakah ini?) Saya: Dayah, kenapa Tuhan uji akak macam ni? Tuhan tahu, akak tak mudah mesra dengan orang, tapi Dia ambil semua orang yang akak perlukan dalam hidup akak. Dayah: Tulah, saya tahu akak macam mana. Saya tahu akak bukan mudah baik dengan orang. Saya dah agak dah, akak mesti nangis macam ni punya kalau dapat tahu. Sebenarnya dari pagi lagi saya tahu. Ingat nak call akak terus bila tahu, tapi saya takut kalau ganggu akak present. Nasib baiklah saya tak call tadi. Saya dah agak, mesti akak nangis. Akak kan baik dengan dia. Saya: Kenapa dia tak cakap engan akakpun? Semalam dia OK je jumpa akak? Sembang macam biasa. Cuma tak lama sebab dia sibuk. Dayah: Mungkin dia tak nak akak sedih kot. Tak apalah, kak. Kita sama-sama jaga antara kita. Kalau ada apa-apa akak kongsilah dengan saya cuma saya ni mungkin tak pandai kongsi macam Kak Timah. Akak cubalah call dia. Saya: Tak nak, akak rasa akak tak kuat nak call dia sekarang. Saya hubungi HR untuk dapatkan cerita sebenarnya. Confirm, Kak Timah dah pergi tinggalkan saya. Notis 24 jam. Tuhan je yang tahu perasaan saya masa tu. Dan saya memang tak boleh ingat detik-detik tu saya pasti sedih dan menangis sampai saat ni, saat saya menulis entri ni. Selang beberapa hari, Kak Timah Whatsapp saya. Dia tanya saya marah dia ke? Dia minta maaf sebab pergi tanpa pesan. Sebab dia tak nak tengok saya sedih saat dia meninggalkan pejabat hari terakhirnya. Yang tahu hanya HR dan staff-staff bawah jagaannya. Staff diapun tahu beberapa minit lagi nak tamat waktu pejabat. Allah memang tak nak saya sedih hari tu di hadapannya. Kerana kesedihan saya melampau agaknya. Saya ada je kat pejabat hari terakhirnya. Tapi saya duduk kat dalam office, kat tempat saya atau kat surau so, saya tak tengok adegan staffnya dan Kak Sariha kawan baiknya minta maaf dan hantar dia ke kereta. Andai katalah saya ada di luar, mesti saya tanya kenapa dan mesti saya nangis masa tu jugak di hadapannya. Mungkin Kak Timah dah dapat agak reaksi dan penerimaan saya jika saya tahu itu hari terakhirnya. Dia kan selalu tengok saya nangis. Mungkin jugak dia pernah tengok macam mana saya nangis pada hari terakhir Kak Milah. Sedangkan Kak Milah bukanlah orang yang saya kongsikan kisah hidup saya. Saya tak marah kak. Cuma saya sedang cari kekuatan untuk call akak. Itu jawapan saya padanya. Sampai sekarang, Kak Timah masih lagi jadi QC mekap saya melalui Whatsapp kalau saya sorang. Tisupun dah berhelai basah. Tidurlah Tinta. Iringkan saja doa untuk orang-orang tersayang. Semoga Allah memberikan kebahagiaan buat semua orang yang saya sayang. Moga Allah sentiasa menjaga mereka dalam kasih sayangNya. Amin... Saya sayang kalian semua. Saya rindukan kalian. Apa yang pasti, tak lama lagi, orang yang selalu ada dalam hidup saya juga akan berpisah dengan saya. Housemate saya. Pastinya ia lebih memberi kesan kepada saya sebab lapan tahun kami hidup bersama. Pelbagai suka dan duka telah kami harungi berdua. Dari bertiga sampai tinggal berdua. Pasti hari terakhir bersamanya akan menjadikan antara hari kedukaan saya. Jadi, usahlah kalian pelik jika saya sering menulis tentang dia, tentang awak yang amat saya cintai setelah membaca entri-entri saya berkenaan orang-orang kerinduan saya. Jika cikgu dan kawanpun cukup membuatkan saya menangis dan kerinduan, apa lagi dia, lelaki yang saya cinta. Ya Allah, Sampaikanlah salam rindu saya buat semua orang yang saya sayang. P/S: Entri orang-orang kerinduan saya ini hanya terpakai untuk orang-orang yang telah terpisah dari saya. Orang-orang yang masih ada dengan saya, nantilah saya buat entri lain. Al-Fatihah buat orang-orang yang saya sayang. Semoga rohnya tenang dan kuat menempuh cabaran hidup ini. Bukan orang yang dah meninggal je kita sedekahkan Al-Fatihah mengikut kata Dr. Mohaya, Al-Fatihah ni baik untuk disedekahkan buat orang yang kita sayang walaupun dia masih hidup.

No comments: