SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, August 5, 2016

Gigi Untuk Senyuman

Hehehe fasal gigi lagi. Sebelum balik, hilangkan stress dengan berbual-bual bersama korang kat blog ni. Maklumlah, saya sorang-sorang kat sini. Nak sembang dengan siapakan? Perempuankan suka bercakap, duduk sorangpun nak sembang jugak. Dapat tulis kat blog nipun jadilah. OK. Walaupun kebanyakan dentist kata gigi saya cantik, tapi gigi saya taklah secantik gigi Nora penyanyi bersuara gemersik tu. Sebab masa kecik dulu, bila gigi bergoyang je, saya suka main. Mama selalu marah saya tak bagi main. Mama takut gigi saya tak cantik. Masa tu, saya tak faham dengan mama. Dia selalu marah saya fasal gigi. Selalu paksa saya gosok gigi, tak bagi saya makan gula-gula. Lepas makan aiskrim dan gula-gula, mama selalu suruh saya gosok gigi. Lepas tu selalu nak tengok gigi saya. Kalau saya gigit gula-gula, mama mesti pukul saya. Mama suruh saya hisap je. Kalau tak, jangan makan gula-gula. Tention saya, dahlah masa kecik saya malas gosok gigi. Tak faham kenapa dititikberatkan sangat fasal gigi ni. Abah pulak, sedari kecil lagi dah kenalkan saya dengan pembersih mulut. Tapi tak ingatlah jenama apa yang abah selalu beli dulu. Bila saya masuk asrama, Cikgu Sharifah suka tengok barang-barang saya dan dia pelik tengok kanak-kanak usia 9 tahun dah pakai pembersih mulut. Mana saya tahu, dah abah saya bekalkan. Saya pakai jelah. Lagipun dah biasa dari kecik. Dulu, saya selalu rasa rendah diri dengan sebatang gigi saya. Yang lain elok tersusun cuma yang satu ni agak terkeluar susunan. Tak bersyukur betul. Alah zaman jahiliah dulu. Suatu hari, Mizi kawan saya tegur saya. "Tinta, kau tahu tak kenapa senyuman kau manis?" Katanya tiba-tiba. "Manalah aku tau," Jawab saya malas melayannya. Sebab dia ni suka kenakan saya. Adalah tu dia nak mengata saya. Saya berdoa agar dia tak perasan gigi saya yang satu tu. Kalau tak, habis kena bahan. "Woi, aku tanya betul-betul ni," Dia tak puas hati sebab saya tidak mengendahkannya. "Hmmm... Kenapa?" Saya paksa diri melayannya. Selagi tak layan, selagi tulah dia paksa saya bercakap dengannya. "Sebab, kau ada satu gigi pemanis. Kau jangan buang gigi tu. Kalau kau buang, mesti kau senyum tak manis macam sekarang," "Hah? Gigi pemanis?" Saya mula memfokuskan perhatian padanya. "Kau ada satu gigi yang tak tersusunkan? Gigi tu terkeluar sikit dari susunan," "Iiii... Kau ni, sampai situ kau tengok aku. Mengadalah," Marah saya padanya. Saya malu bila orang tengok gigi saya. Pada saya, tak cantik! "Eh, aku tak main-mainlah. Aku serius. Mesti kau ingat aku main-mainkan? Sebab aku selalu kenakan kau," Taupun! Jawab saya dalam hati. "Aku tahu, kau saja nak kenakan aku. Mentang-mentanglah gigi aku tak cantik!" Saya mula bengang. "Tak. Aku buat kajian. Kenapa bila kau senyum nampak manis. So itulah kesimpulan daripada kajian aku," Hujahnya supaya saya mempercayainya. "Kau ni tak ada kerja eh tengok gigi orang? Dah senyum memanglah manis! Semua orang senyum manis! Agak-agaklah," Saya makin bengang. "Taklah, ngok. Kau ni degillah aku cakap. Tak semua orang senyum manis walaupun dia senyum. Aku cakap ni berdasarkan pengalaman aku. Dulu, akupun ada gigi macam kau. Orang selalu kata aku senyum manis. Akupun macam kau jugak, tak suka dengan gigi tu sebab aku rasa tak cantik. Aku cabutlah. Lepas tu, senyum aku tak macam dulu. Sebab tulah aku cakap, kau jangan cabut. Nanti kau menyesal, macam aku. paham?" Katanya bersungguh-sungguh supaya aku tidak melakukan kesilapan yang sama. Lepas dari hari tu, ada beberapa orang mengatakan perkara yang sama kepada saya. So, sekarang... Saya tak rasa rendah diri lagi dengan gigi ni. Malah saya bersyukur dengan adanya dia. Sekurang-kurangnya, saya dapat memberikan senyuman untuk merawat orang-orang yang sedang lara. Hehehehe perasan nak mampus!!! Biarlah, suka hatilah nak tulis apapun. Blog saya, diari saya. Tulah, lain kali, jangan mudah rasa tak bersyukur dengan apa yang Allah bagi. Semuanya ada keindahannya.

No comments: