SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, August 4, 2016

Puteri Dalam Kisah Dongeng

Amaran!!! Kepada sesiapa yang tak sukakan saya, jangan baca entri ni. Nanti anda akan muntah dan sakit hati. Ni entri untuk saya berangan bagi mengubat hati lara. Dari kecil, saya dah biasa dengan kisah-kisah puteri dalam cerita dongeng dan penglipur lara. Sejak mendengar kisah-kisah yang dibaca abah dan diceritakan nenek, saya berangan nak jadi macam puteri-puteri tu. 1. Baik hati. 2. Disukai ramai. 3. Disukai haiwan. 4. Cantik jelita. 5. Mempunyai suara lunak merdu. 6. Kaya-raya. 7. Dikenali ramai. 8. Diperkatakan ramai orang (menjadi perbualan ramai) 9. Menawan hati sesiapa saja yang memandang tak kira kecil, besar, tua, muda, lelaki atau perempuan. 10. Sopan-santun. 11. Lemah-lembut. 12. Mempunyai perhiasan dan pakaian-pakaian cantik. 13. Pandai menyanyi. 14. Semerbak wangi. 15. Bahagia. Tapi... Saya tak naklah kena macam watak-watak tu: 1. Ada orang dengki. 2. Orang tak puas hati. 3. Orang berusaha untuk jatuhkan. 4. Difitnah. 5. Dianiaya. 6. Berduka-lara. 7. Hidup derita sebelum bahagia. Hmmm... Apa lagi eh? Nanti saya tambahlah kalau ingat.

No comments: