SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, July 3, 2016

Bebas Di Sini

Sejak-sejak dah tak ada akaun Facebook ni, kerap pulak saya update blog ni. Mana taknya, blog nilah pengganti Facebook. Jadi saya akan update blog ni macam update Facebook. Cuma dengan post yang lebih panjang. 

Facebook dan blog ni lebih kurang je. Bezanya, kat sini tak ada likers. Komen blog sayapun tak banyak. Tak apalah, saya rasa tenanng kat sini walaupun saya rindukan komen. Dekat blog ni saya bebas nak tulis apa saja. Tak perlu nak fikir fasal orang, hati orang, perasaan orang dan apa orang nak kata. Sebab, post saya kat sini tak timbul dekat wall orang. Kadang-kadang kat FB tu kita tak niatpun nak sakitkan hati orang, sekadar nak luahkan je. Tapi bila muncul kat wall orang, ada pulak yang terasa. 

Lagi satu, kat sini, kita tak tahu siapa yang baca. Jadi, bila orang tak like, tak baca blog kita atau tinggalkan blog kita, kita tak terasa hati. Siapa nak baca, bacalah. Blog ni agak privasi sikit. Kalau orang tak cari blog kita nak baca, orang tak baca dan tak sakit hati dengan tulisan kita. Tapi, kalau saja nak ambil tahu fasal kita, saja-saja nak baca blog kita, kalau terasa hati... Bukan salah tuan tanah. Dia orang yang nak baca. Dah namanya diari peribadi, terserahlah pada tuan empunya blog nak tulis fasal apapun. Fasal diri sendiri, perasaan, nak marah, nak buat apapun boleh. Nak tulis cerita yang sama berulang kalipun terpulanglah pada tuan blog. Kalau reader tak nak baca, itu pilihan reader. 

Macam-macamlah kenangan saya dengan blog ni. Ada juga cerita dalam Suria Khatulistiwa ni disebarkan ke luar. Marah? Buat apa nak marah? Dah tentunya ini diari online dan sayapun tak private kan blog ni. So, itu risiko untuk sayalah. Cuma,walaupun saya tak marah, ingatlah, Allah Maha Mengetahui siapa yang sebarkan, yang buat cerita, yang menghasut, yang mentertawakan dan lain-lain. Setiap perbuatan itu pasti ada balasannya. 

No comments: