SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, July 24, 2016

Tahniah Angah

Saya menerima panggilan daripada mami memberitakan tentang angah dirisik secara tidak rasmi hari ini. Alhamdulillah. Air mata kesyukuran dan kegembiraan saya segera tumpah. Syukur Allah, Engkau mempermudahkan jodoh adikku. Permudahkanlah Ya Allah sampai mereka diijabkabulkan dan lanjutkan kebahagiaan mereka hingga ke Jannah. Insya-Allah, amin. Saya telah dimaklumkan akan kepulangan angah membawa kereta baru abah bersama seorang rakan bernama Rizal. Dan segalanya telah dijangka. Saya rasa sangat teruja mahu menerima orang baru dalam keluarga. Dari Pulau Pinang saya sering menghubungi mama bertanyakan adakah hajat telah disampaikan. Sehinggalah dalam perjalanan pulang ke KL pagi ni, belum ada apa-apa perbincangan dilakukan dan mereka pulang ke rumah mami untuk makan tengahari sebelum ke lapangan terbang menghantar angah dan rakannya atau lebih tepat bakal suaminya untuk pulang ke KL. Kata mama, Rizal seorang yang baik, ramah dan mudah mesra. Tambah rajin membantu membuat kerja rumah. Alhamdulillah, semoga angah akan bahagia bersamanya. Usia tua 10 tahun dan berstatus duda beranak dua, bukanlah penentu kepada kebahagiaan angah. Saya amat mengharapkan agar mama, abah dan mami tidak memandang itu semua sebagai ukuran kebahagiaan angah. Saya faham kenapa angah memilih Rizal meskipun Rizal jauh lebih tua daripadanya serta duda. Bagi kami adik-beradik, bila hati ingin mencintai, kami akan fikir semasak-masaknya. Selepas berfikir, bila sesuatu keputusan diambil, kami akan nekad dengan keputusan kami walaupun pada pandangan orang lain ianya tidak sempurna kerana kesempurnaan itu bukan diukur pada zahiriah. Dan saya tahu, angah tahu apa yang dia buat. Demi cintanya, angah pulang mendapatkan restu keluarga. Demi cinta terhadap angah, Rizal juga mengambil risiko untuk bertemu keluarga kami. Insya-Allah, berbahagialah angah dipertemukan dengan lelaki yang bertanggungjawab untuk merialisasikan cinta mereka. Saya tumpang bahagia. Alhamdulillah Tuhan, saya amat bersyukur. Harapan saya, ujian yang sama angah lalui seperti saya berakhir dengan kehadiran Rizal, insya-Allah. Kata mami, segalanya telah dibincangkan. Tiada majlis besar-besaran akan dibuat cukup sekadar yang wajib. Ya, itulah yang terbaik dan dituntut agama. September nanti Rizal akan datang bersama keluarganya merisik secara rasmi. Tiada wakil dan majlis. Segalanya serba ringkas. Alhamdulillah keluargaku mahu ianya dilaksanakan dengan mudah. Semoga abah bahagia dengan hal ini kerana abah inginkan menantu. Alhamdulillah, angah merialisasikan hajat abah kerana saya belum tiba masanya. Insya-Allah pernikahan berlangsung dalam masa setahun. Tiada juga kenduri kahwin besar-besaran akan dibuat. Alhamdulillah, segalanya mudah. Saya rasa bahagia, gembira dan teruja dengan perkhabaran ini. Semoga urusan merisik dibuat semasa saya pulang beraya haji dan cuti Hari Malaysia nanti. Saya ingin rasai kemeriahannya meskipun majlis kecil-kecilan. Alhamdulillah, saya rasa syukur yang amat. Rasa lega sangat kerana episod kehidupan bujang angah akan berakhir. Semoga Rizal memang benar jodoh angah yang telah Allah suratkan di Loh Mahfuz. Ya Allah, Dekatkanlah hati mereka, Satukanlah hati mereka, Pautkan hati mereka, Eratkan kasih sayang mereka, Tautkan kemesraan mereka, Teguhkan cinta mereka hingga ke Jannah dalam rahmat kasih sayangMu. Insya-Allah, amin... Mohon doa daripada pembaca budiman buat adik saya, angah.

No comments: