SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, July 27, 2016

Biar Jadi Pengajaran

Dengar khabar... Ada orang bercerita, si pulan ni dah tak kawan dengan saya. Yang bercerita tu pun dari groupnyalah juga. Si pendengarpun bertanya, kenapa? Jawab si pencerita, Si Pulan kata, biar jadi pengajaran kepada Tinta. Apa motif dia bercerita tentang saya dan kawan baik saya? Nak canang pada semua yang kami bergaduh? Sukakah bila tengok orang bergaduh? Saya tak pernahpun canang sana sini tentang hal ni. Saya sedang menderita sekarang, saya tak ada masa nak fikirkan semua tu. Nah, bertepuk tanganlah kalian kerana orang yang kalian benci ni sedang menderita. Itu yang kalian mahukan? Beginikah cara seorang kawan baik terhadap kawan baiknya apabila sanggup menghina, mempersenda dan mengata yang bukan-bukan? Tambah lagi di hadapan orang. Saya tak tahu apa motif semua ni dilakukan kepada saya. Seingat saya, dari hujung tahun lepas... Saya tak banyak masa dengan kawan-kawan sebab sibuk uruskan hal ekspedisi ditambah pula dengan ujian Allah berkaitan si dia. Tiba-tiba... Saya menerima voice whatsapp yang mengeji saya. Saya cuba mencari salah saya tapi saya tak dapat mengingatinya. Mungkin saya ada buat salah cuma saya tak sedar itu suatu kesalahan. Sebagai kawan baik, ada cara yang lebih baik untuk menyelesaikan masalah. Kalaulah alasan saya tak ngam dengan seseorang dia buat saya macam ni, tak patut. Sebab itu urusan peribadi saya dan saya tak pernah menghasut orang supaya membenci orang tersebut. Dan tak ramai yang tahu dari mulut saya bahawa saya terasa hati dengan orang berkenaan. Saya tak nak orang lain benci orang disebabkan saya. Kawan baik saya pernah bertanyakan pada saya, bila saya nak ngam dengan orang tu? Tahu tak, kalau tak bertegur lebih dari tiga hari itu berdosa? Jawab saya, saya tak simpan dendam cuma saya terasa hati dengan dia. Saya tahu dosa pahala. Saya bercakap dengan dia atas urusan kerja tapi untuk kembali rapat macam dulu tu, saya tak tahu. "Kau jangan risau. Aku tak dendam. Kalau kau nak baik dengan dia, kau baiklah. Aku tak halang sebab kau tak ada masalah dengan dia. Nanti, bila lama-lama nanti, aku OK la. Kau kawanlah kalau nak kawan. Aku tak ada masalah walaupun kau kawan baik aku. Takkan bila aku tak ngam dengan seseorang, kau kena ikut aku pulak?" Ujar saya di suatu hari. Sekarang ni, tak bertegur lebih dari tiga hari tu berdosa. Adakah Si Pulan tu sedar yang dia tak tegur saya dah lebih dari tiga hari? Apa pulak hukumnya menghina dan mempersendakan orang? Pengajaran apa yang dia nak bagi kat saya? Pernahkah selama ni saya hasut dia atau ceritakan keburukan orang yang saya tak ngam tu pada dia walaupun ada sikap orang tu yang saya tahu? Pernahkah saya mengadu yang bukan-bukan tentang orang tersebut walaupun saya tahu orang itu ada mengadu yang bukan-bukan tentang saya pada seseorang? Saya tak nak orang benci orang sebab mulut saya. Adalah kawan tertentu yang saya luahkan perasaan saya tentang suatu peristiwa yang buat saya tersinggung dengan orang berkenaan. Tapi tak ada sampai menghina dan mempersenda. Tak ada juga saya mengadu meraih simpati orang supaya orang menyebelahi saya dan memandang orang itu jahat. Tak lama kemudian, saya dapat tahu, kawan baik saya mula rapat dengan orang berkenaan. Saya tak ada masalah dan saya tak terasa hati. Saya juga tidak rasa tergugat dengan kebaikan mereka. Pada saya, itu hak orang nak berkawan dengan sesiapapun. Dia tetap kawan baik saya. Tiba-tiba je dia berubah tanpa saya tahu puncanya. Sebagai kawan baik, sepatutnya dia bersemuka dengan saya kalau ada sesuatu kesilapan saya lakukan. Tapi dia buat saya macam musuh. Terserahlah. Allah kan ada. Waktu saya amat memerlukan dia di sisi pun dia tak ada bersama saya. Saya amat menderita dan mengharapkan kawan baik untuk saya kongsikan kesedihan saya. Malah, dia menambahkan lagi kedukaan saya. So sekarang, tidak berkawan dengan saya tu alasannya untuk beri pengajaran? Apa dia fikir, saya takkan ke mana bila dia tiada bersama saya? Saya dah biasa sorang. Pilihan kamu yang nak menjauh. Maka, saya tidak menghalang. Apalah gunanya berkawan kalau saya dihina dan dipersenda? Ingatlah, langit tu tak selalunya cerah. Roda pasti berputar. Jangan sampai kata-kata yang dilemparkan kepada saya tu memakan diri sendiri. Dan ketahuilah, setiap perbuatan itu ada balasannya. Janganlah terlalu angkuh apabila dikelilingi kawan-kawan yang havoc. Bila tiba waktu susah nanti, barulah kita kenal siapa kawan, siapa lawan, siapa teman, siapa sahabat. Ingatlah, kalau Tuhan nak tunjuk, sekejap je akan diberi pengajaran olehNya. Kalau pada pandangan dia saya ni jahat, sekurang-kurangnya saya tak pernah menghina dan mempersendakan orang. Apa lagi bercakap sombong seperti yang dilakukannya. Pengajaran? Pengajaran yang macam mana? Sayapun mula memikirkan pengajaran yang dimaksudkan serta logik atau tidak alasan pengajaran dengan tidak mahu berkawan dengan saya. OK, saya rasa, saya mula nampak akan pengajarannya: Jangan terlalu berkawan baik dengan seseorang kelak nanti, dia akan menjadi orang yang paling menyakitkan hati kita. Sebab, bila ada sesuatu krisis atau orang menyampaikan berita yang belum tentu benarnya, dia akan percaya dan terus segala kebaikan kita akan dilupakan dan keburukan kitalah yang dia nampak. Walaupun sebelum ni kita macam adik-beradik. Kepada kawan baik saya, saya ingat kamu kenal siapa saya. Baik buruk saya. Dan kamu akan pertahankan saya atas nama kawan baik bila orang mengeji. Tapi saya salah. Kawan baik sendiri rupanya yang mengeji saya. Terima kasih atas kebaikan kamu selama ni. Saya harap, kebaikan yang sebelum-sebelum ni ikhlas datang dari hati kamu.

No comments: