SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, July 20, 2016

Membeli Barang Yang Banyak

Awak, Saya tahu, awak takkan sudi membaca blog saya. Tapi saja saya nak cerita kat awak kat sini sebab saya kan tak boleh cakap dengan awak dah. Awak, Petang semalam, saya pergi Aeon Wangsamaju. Tempat kita selalu pergi dulu. Saya pergi dengan housemate saya. Beli barang saya dan barang keperluan kucing. Antaranya beli tisu gulung dalam plastik besar macam yang saya selalu beli dengan awak, beli tisu kotak dalam plastik besar juga dan beberapa barang lain. Susah juga nak bawa sebab besar dan ada barang lain lagi kan. Lepas tu tangkai plastik tisu tu putus. Tambah susahlah. Syukur ada housemate yang baik, walaupun dia tak ada nak beli barang, sanggup dia teman saya dan siap tolong bawa beberapa barang termasuk barang besar. Awak ingat tak? Dulu awak selalu cakap dengan saya, kalau keluar dengan kawan, tak payah beli banyak-banyak. Beli barang yang perlu je. Kalau banyak dan barang kucing, keluar dengan awak baru beli sebab naik kereta, senang nak bawa. Awak tak nak saya susah. Awak kata, selagi awak ada, awak tak nak saya susah. Awak akan tolong saya, buatkan untuk saya. Kadang-kadang saya cakap, saya dah biasa susah. Tapi awak jawab, "Dulu susah sebab saya tak ada, tak apalah. Sekarang saya ada dengan awak. So, selagi saya mampu, saya akan tolong," Tapi... Kalau awak ada kat KL sekarangpun, belum tentu awak nak susah dengan saya kan? Jumpapun belum tentu awak mahu. Saya bukanlah nak kan kesenangan. Cuma, saya sedih bila mengingatkan awak yang dulu, yang selalu ada dengan saya. Tiba-tiba, awak berubah 360 darjah. Tuhan menguji kita dan awak tewas dalam ujian ni. Tak apalah awak, kalau Allah kata awak milik saya, awak pasti akan kembali pada saya suatu hari nanti. Insya-Allah. Amin... Terima kasih juga buat housemate yang masih sudi susah bersama saya. Tanpa banyak bicara, terus bersetuju bila saya ajak teman ke mana-mana. Tak pernahpun merungut atau memberi reaksi kurang senang. Dan saya akan kehilangannya juga dalam masa beberapa bulan lagi apabila berpindah. Allah uji saya dengan mengambil orang-orang yang saya sayang. Dan akan uji lagi dalam masa beberapa bulan lagi. Semoga Allah mengembalikan semua yang saya sayang kepada saya dan mengekalkan mana yang masih tinggal. Insya-Allah. Amin...

No comments: