SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, July 15, 2016

Apa Lagi???

Saya dihubungi menerusi telefon. Setelah beberapa waktu berbual, pemanggil bertanyakan tentang seseorang: Pemanggil: Akak kenal tak Diah? (Bukan nama sebenar) Tinta: Kenal gitu-gitu je. Tak kenal sangat. Tupun orang kenalkan. Pemanggil: Akak rapat ke dengan dia? Tinta: Tak. Kalau tak silap baru jumpa empat kali. Sekali tu pernahlah duduk sebilik masa kursus. Kenapa? Pemanggil: Dia ada cakap kat dia orang ni, yang dia tak ngam dengan akak. Akak ada selisih faham dengan dia ke? Tinta: Subhanallah. Selisih faham apa? Tak pernah bergaduh atau bercakap kasarpun dengan dia. Masa duduk sebilik waktu kursus tupun dia banyak on phone, keluar dengan kawan dia. Kalau bersembangpun... Dia yang banyak cakap. Akak just dengar cerita dia dan tanya soalan jelah. Sebab dia banyak cerita fasal travel. Akak kan minat travel, so akak tanyalah tempat yang dia pergi tu apa yang best, budaya macam mana, makanan macam mana. Tu je. Dia OK je masa dengan akak. Tak ada pulak dia macam marah atau tersinggung. Pemanggil: Dia selalu call akak ke? Tinta: Tak pernah call sekalipun. Tak pernah berbual dalam phone. Pemanggil: Tulah, sayapun pelik juga. Setahu saya, akak tak close dengan dia. Tapi bila orang-orang bercerita dia tak ngam dengan akak, tertanya-tanya pulak saya ada krisis apa? Tinta: Akak tak tahulah kalau di luar sedar, akak ada guriskan hati dia. Tapi seingat akak, diapun tak ada sakitkan hati akak. Just hai, hai macam tu je sebab tak rapat. Nak sembang lebih-lebih isu personalpun tak. Pemanggil: Biarlah kak. Mungkin orang tak suka tengok akak berjaya. Akak kan hebat, popular, ramai orang kenal, cantik... Tinta: Cukup, cukup, cukup. Tak payah puji melangit. Sebab akak ni, tak sehebat manapun. Masih jauh ketinggalan di belakang jika dibandingkan dengan kawan-kawan lain. Akak tak ada apa. Kerjaya akakpun tak setinggi mana. Gajipun rendah. Popular tu tak ke manapun. Orang buat interview, akak jawab masuk paper atau TV masa tu je bukan artis. Cantik? Tak secantik manapun. Ramai lagi orang lain lebih cantik. Akak ni biasa-biasa je. Kau jangan puji lebih-lebih. Terutamanya depan orang. Sebab pujian tu akak buat orang lagi menyampah dengan akak. Akak tak naklah orang tak suka akak sebab benda-benda macam ni. Doakan akak bahagia dan berjaya dalam hidup. Takdir hidup akak ni bukan mudah. Akak kena merangkak dari bawah. Dan perjalanan akak masih jauh. Tak ada kejayaan gemilangpun yang boleh akak banggakan yang akak dah capai. Kawan-kawan lain tu, dah jadi pensyarah, pegawai kerajaan, sedangkan akak masih kat sini, berbakti pada komuniti ni. Kalau akak cakap akak kerja kat manapun, orang tak impress pun. Kau pun tak payahlah kagum-kagum dengan akak sangat. Tak ada apa. Tak ada apa yang boleh dikagumkan. Cuma kalau kau rasa akak ni ada kelebihan, tolong doakan supaya kelebihan tu Allah pinjamkan pada akak sampai akak mati. Pemanggil: Akak, janganlah marah. Memang dari dulu saya suka akak. Tinta: Akak tak marah. Cuma, jangan terlalu menyanjung. Nanti kalau akak silap sikit, mesti kau rasa akak ni jahat sangat. Sebab akak ni banyak kekurangan. Akak hargai kebaikan kau pada akak. Tu nasihat je. Tak marahpun. Ya Allah, saya ni dah banyak ujian yang Allah bagi sejak akhir-akhir ni. Saya cuba jaga diri saya, hati saya, cakap saya, perlakuan saya supaya tak mengguriskan hati orang dan tak tambah orang yang tak suka saya. Tapi kalau ada juga orang yang tak puas hati, apa saya nak buat? Sebab saya manusia lemah. Tak boleh puaskan hati semua orang. Saya ni tak banyak kawan. Kenal-kenal macam tu pun orang dah tak suka, apa boleh saya buat? Ya Allah, berikanlah saya ketenangan, kebahagiaan dan keberkatanMu. Kalau ada readers yang merasakan tak suka dengan saya, tulisan saya, secara terbuka di sini, sayapun ingin mohon maaf. Manalah tahukan kalau ada yang kenal saya tu, saya pernah sakitkan hati dan singgungkan perasaan, saya memang mohon maaf banyak-banyak. Saya tak nak bermusuh.

No comments: