SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, July 11, 2016

Sifat-sifat Allah

Dalam kebanyakan anak abah, sayalah yang sering abah pesan tentang agama, tentang mengaji Quran, solat dan lain-lain. Abah ni macam tahu-tahu je yang anaknya ni sedang bermuram durja. Masa raya pertama, abah cakap, suruh saya amalkan bismillahir rahmani Rahim 41 kali dan niatkan kepada penerima taubat "Wahai penerima taubat, sesungguhnya aku dalam memohon pemeliharaanMu,". Kata abah, bila balik ke rumahnya, dia akan bacakan saya sebuah buku. Bila pulang, setiap hari, sampai ke hari ni, abah bacakan saya bukunya. Buku sifat-sifat Allah. Abah saya bukanlah seorang yang warak, tapi dia berusaha untuk belajar. Sayapun bukannya baik sangat. Tapi abah kata, dia tahu, saya bukanlah perempuan yang baik tapi berusaha untuk menjadi baik itu yang penting. Kadang-kadang dari perempuan yang tak baik sangat, berusaha jadi baik, boleh jadi lebih baik dari perempuan baik. Pandai abah memberi semangat kepada saya. Saya rasa macam belajar Tauhid kat sekolah darjah enam dan khas sekolah agama dulu pulak. Teringat Ustazah Azlifah yang mengajar tauhid. Bahagian sifat Allah, Nafsiah, Salbiah, Maani dan Maknawiyah diperdengarkan semula kepada saya. So, bila saya dah habiskan masa dengan tidur untuk hilangkan kepedihan saya, abah akan panggil saya duduk bersamanya sambil membacakan buku tersebut.

No comments: