SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, January 25, 2017

Saya Dan Rumah Baru

Assalammualaikum you alls, Penat saya fikir macam mana nak cantikkan rumah. Nak belanja lebih-lebih beli perabot belum boleh sebab tengah kumpul duit nak buat cabinet dapur. Nak tahu satu rahsia? Almari pakaianpun saya tak ada. Almari lama yang dah tercabut pintu tu saya tinggalkan di rumah sewa. Lagipun susah nak bawa turun dari tangga Cinderella tu, nak kena pecah bagai. So, kita mulakan hidup baru. Sekarang ni baju-baju saya lipat semuanya. Mujur saya ada banyak kotak plastic yang bertutup. Tak adalah bersepah atau Nampak sangat baju terbuka. Ada yang tak muat tu, saya masukkan dalam luggage dan bakul. Tak kisahlah. Yang penting, kemas dan tersusun rapi. Baju saya banyak sangat. Dari saya pindah tengah bulan November lalu sampai sekarang, belum habis satu pusingan baju yang saya pakai. Sayapun tak pasti berapa pasang baju yang saya ada. Rasa macam baru duduk KL pulak. Langsung tak ada perabot dalam rumah. Yang ada hanya katil bujang, cabinet dapur yang saya beli sebelum ni dan belum digunakan, peti ais dan mesin basuh yang abah belikan masa saya baru-baru kerja lapan tahun lalu, tilam spring, tilam satu lagi yang auntie sebelah rumah Wangsa Maju bagi dan sebuah meja lipat yang kecil tempat saya letak telefon rumah dulu. Rak pingganpun tak ada. Biarlah. Semua pinggan-mangkuk saya, telah dan akan saya bagi kepada orang sebab mami dah siap-siap satu set lengkap untuk perkakas dapur. Nanti bila buat cabinet dapur, kita decide la nak susun macam mana. Pinggan-mangkukpun masih kat Kelantan. Pinggan-mangkuk orang dulu-dulu, cantik-cantik. Syukur sangat bila mami nak bagi saya barang-barang kesayangan dia tu. Mamilah yang suruh saya bagi kat orang semua pinggan-mangkuk saya. Ada yang dah sampai Indonesia dah. Ada jugak yang dah masuk rumah baru kawan saya. Kawan saya kata, pinggan-mangkuk saya cantik-cantik, kenapa nak bagi dia? Ambillah, Insya-Allah, apa yang saya akan dapat lebih dari itu. Lagipun saya beli ni masa offer Sogo dan Jusco tak adalah terasa apapun nak bagi orang. Kan elok kalau kita bagi orang barang yang elok dan cantik, itu lebih afdal kan? Ambillah, semoga korang happy dan saya juga rasa bahagia. Cuti Raya Cina ni, saya nak kemas barang-barang pindah yang masih berbungkus tu. Tapi susah sikitlah sebab tak ada almari dan cabinet. Tak apalah. Kita kena kreatif. Biar susah dulu, esok lusa ada duit lebih, kita beli apa yang kita idamkan. Saya tak naklah main beli je sekarang ni. Lebih baik saya kumpul duit, beli yang betul-betul saya nak. Puas hati, rumahpun tak crowded. Hahaha... Kalau orang datang tengok rumah saya, mesti kata saya dhaif hehehe... Musim miskin ni. Miskin sementara sebab ada benda lain yang perlukan duit. Kita selesaikan hal renovation dulu. Karang beli barang, ada duit nak kena tambah kat renovation, Haru dibuatnya. Lagipun, belajar hidup susah Tinta, supaya bila senang nanti, kita tak lupa orang susah dan moga kita tahu bersyukur atas segala kurniaan Allah. Sedih? Saya tak rasa sedihpun, sebab saya yang pilih untuk susah macam ni. Boleh je kalau nak beli almari tapi, saya nak settle kan urusan rumah dulu. Cuma, rak atas je yang saya nak beli dulu. Saya nak letak sabun basuh, pelembut pakaian, Clorox, pencuci lantai dan sebagainya. Nampak tak kemaslah bila susun kat tepi bilik air dapur tu. Kalau ada rak atas, boleh letak atas mesin basuh. Cantiklah sikit. Jom kita tengok katalog Kosway. Rak Kosway ni orang kata not bad. Sesuailah dengan saya yang nak berjimat ni.

No comments: