SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, January 22, 2017

Hangin Satu Badan

Hahahaha meroyan nak update blog petang ni. Mood nak bercerita datang. Sambil-sambil tunggu Maghrib kan. Kisah ni berlaku minggu lepas. Saya memang pantang orang usik kerja saya. Kalau nak usik saya personal, saya boleh sabar lagi macam apa yang kawan-kawan buat kat saya ni, saya serahkan je pada Allah. Tak perlu nak marah dia orang atau nak bising-bising kat dia orang, atau nak balas balik kat dia orangpun saya tak kuasa. Saya wakilkan Allah je yang mengendalikan mereka. Saya tak perlu risau dan takut. Dalam bab kerja, siapa kacau saya, memang nahaslah kau. Alkisahnya, bahagian transport ni ada staff baru masuk. Mula-mula dia masuk, saya pelik sikit dengan dia. bila saya call dia, dia OK je tapi bila saya sebut nama saya, dia mesti menggelabah tak tentu fasal. Apa kenalah dengan minah ni. Rupa-rupanya, driver bagi tahu saya, boss dia orang dah siap-siap pesan, kalau saya atau boss saya punya hal, settle kan dulu. Jangan main-mainlah maknanya. Hai, besar sangat ke saya ni sampai boss dia pesan macam tu kat dia? Whatever. Yang penting urusan saya smooth. Saya OK je dengan dia, boleh bertegur sapa dan bergurau senda. Tiba pada suatu hari, staff saya buat booking transport ke Air Asia. Memang kami selalu book awal sebab jadual kelas akan dapat end of month, so, kami book untuk satu bulan. Staff tu call saya. Dia kata, saya kena naik uber atau grab ke AA sebab transport nak ke our brunch at Pahang. OK. Saya faham. Dia minta saya cakap dengan boss saya sebab nampak gaya, dia takut nak cakap dengan my boss. Setelah berbincang, kami setuju sebab dah tak ada jalan lain. Bila bagi tahu kat director nak minta advance, director kurang setuju kami naik Grab, But what to do, there are no other way. Tapi saya inform that staff, our booking still on. Means, kalau dia orang tak jadi ke Pahang, transport tu automatik balik kat saya. She agreed. Tiba hari kejadian, saya pelik, driver yang suppose drive to Pahang ada je kat office. Ooo... May be dia orang gerak lambat sikit. Sayapun buatlah kerja macam biasa. Someone called me. Sembang punya sembang, dia cakap, nak book transport, nak pergi ke JKM untuk settle kan urusan dia. Saya: Eh, bukan transport pergi Pahang ke? Dia: Tak jadilah. Tu yang aku nak minta transport ni. Saya: Eh, kalau tak jadi, mana ada transport. Automatik transport tu hantar kita orang gi AA. Tapi kenapa dia orang tak inform aku yang Pahang canceled? Confirm ke canceled? Dia: Confirm. Boss aku ada kat office. Boss kawan saya tu salah sorang yang suppose to go to Ipoh. Ini dah buat saya marah ni. Sabar dulu Tinta, kita check dulu sebelum meletup. Nanti kalau salah, buat malu je. Saya call my staff. Saya: Pahang cancel ke hari ni? Kau tahu? (Suara saya serius. Assistant saya yang memang arif dengan sikap saya ni, dah tahu yang saya akan meletup.) Staff: Tak tahu. Tadi ada tanya Kak Zira (bukan nama sebenar), dia cakap, tak tahu driver nak pergi pukul berapa. Lepas tu dia diam sampai sekarang. Driver ada je kat sini tadi. Tapi aku memang suspect ada something sejak semalam. Saya: Kenapa? (Makin bengang) Staff: Nampak macam dia orang bincang something tapi diam-diam. Lepas tu, aku dengar, Kak Zira terima call dari someone then dia kata OK. Dengar macam caller tu book transport. Aku pelik, transport kan pergi Pahang. (Tanpa banyak soal, semua assistant saya cerita kat saya. Katanya, sebelum dia kena bambu dengan saya, better dia cakap jujur-jujur dengan saya. Dia tahu kepantangan saya menipu. Kalau tak, masaklah dia saya mengamuk.) OK, now I understand. Kau nak main-main dengan aku ya? Kau tak tahu lagi aku macam mana. Kau dah lupa ke pesanan boss kau masa baru-baru kau masuk yang jangan main-main dengan aku? Memang kau nak kena. Tanpa berlengah, gagang telefon saya capai dan terus call extention Zira. Saya: Kak Zira, Pahang cancel, betul ke? (Suara saya serius.) Zira: Ha'ah, cancel. Saya: Kenapa tak bagi tahu saya? Zira: Tinta kan pergi naik Grab, dah dapat advance pun kan? (Kedengaran suara dia terketar-ketar.) Saya: Mana akak tahu saya dah dapat advance? (Saja saya nak bersoal-jawab dengan dia. Suara saya makin keras walaupun perlahan.) Zira: Yelah, hari tu kan dah dapat kan? Saya: For your information, saya tak dapatpun advance tu sebab peti cash tak ada duit. Dan director cakap, kalau Pahang tak jadi, saya kena naik transport office. Kan hari tu saya dah cakap, walaupun office setuju nak bagi advance, booking saya still on. Maknanya, kalau Pahang tak jadi, dapat advance tak dapat advance, you have to come back to me. Kenapa akak tak discuss dengan saya bila Pahang tak jadi? Kenapa tak bagi tahu saya yang dia orang cancel? Zira: Akak ingat dah settle dah... Saya: Mana boleh ingat-ingat. What do you aspect, saya tahu semua benda? Cancel pun saya tahu sendiri? Macam mana saya nak tahu cancel bila akak tak inform saya? Kenapa akak diam je? Saja nak kenakan saya ke apa ni? Saya nak transport saya balik. (Saya terus matikan talian. Sebenarnya saya sangat marah bila ada unsur penipuan di situ. Saya memang pantang orang menipu saya. Tak ada transport tu bukan masalah besar sangat. Tapi saya nak ajar dia orang ni, jangan suka nak kena kan orang.) Saya call boss saya dan discuss. Memang bisinglah saya membebel. Boss saya cakap, transport kena adalah sebab kita book dah lama. She have to cancel all the new booking because our booking dah buat sebulan lepas. And, grab ke AA mahal. Suruh orang yang pergi dekat-dekat tu naik Grab sebab murah. Tu pun tak boleh fikir ke? Tiba-tiba boss dia turun. Peduli hapa saya. Saya tak takut. Dia yang salah. Saya tak heranpun dengan boss dia sebab saya betul. Kalau saya salah, saya akan mengaku dan minta maaf. Silap-silap, boss diapun tahu fasal ni. Boss dia ni kan pendendam. Hari tu kan dah kena dengan saya. Kak Zira: Tinta, boss akak nak jumpa kat bilik kecil. Saya: Jangan cakap dengan saya, cakap dengan my boss. (Biar boss dia kena dengan boss saya. Dia takkan berani panggil boss saya mengadap sebab, boss saya terus akan direct je tepek kat muka dia. Kalau dia nak, dialah yang kena pergi mengadap boss saya.) Benar bagai diduga. Tadi bukan main lagi panggil saya mengadap kat bilik kecil, sudahnya, dia yang masuk mengadap boss saya. Siap bawa staff dia tu lagi. Lantakkan. Jangan berani-berani nak kenakan saya dalam hal kerja. Telefon di meja saya berdering. Boss saya panggil saya masuk sekali. Alah, mesti boss dia tu yang suruh boss saya panggil saya sebab dia tak puas hati tak dapat jumpa saya tadi. Boss dia cakap jangan bising-bising macam tu. Tak best kerja satu office. Kenapa tak bincang dengan dia?Back up staff la konon. Sudahlah. Depan staff baru bolehlah. Kami staff lama ni dah tahu sangat perangai kau. Staff dia tak salahlah konon. Dia bercakappun macam menipu. Kejap cakap tahu cancel Pahang petang semalam. Kejap kata pagi tadi. Nampak sangat putar belit. Saya: Apa yang puan aspect? Puan aspect saya yang pergi bincang dengan puan? Sedangkan saya tak tahupun Pahang cancel. Kenapa staff puan tak bincang dengan saya? Staff puanlah yang sepatutnya bagi tahu saya yang Pahang cancel. Tak bolehlah main rasa-rasa, ingat-ingat je. Kena ada facts yang betullah. Boleh pulak main ingat-ingat. Jangan assume lain kali. Staff dia memang diam tak berkutik. Dia pulak try bela staff dia. My boss: Bukan masalah bising. Masalah sekarang ni, kita rasa you all cuba menipu kita. Her boss: Saya rasa tak betul bila you cakap Zira macam tu. Zira takkan nak tipu you all. My boss: But we feel. Bila you tahu benda tu cancel, why not you come and discuss with Tinta? And you tahukan yang our booking still on? (Yes, boss sayapun tak kurang hebat membela saya, staff dia ni.) Her boss: Tapi saya tak sukalah, bising-bising macam ni. (Tak sukalah bising-bising sebab kau dah kena kan? Cuba kalau kau tak kena. Kau tak kisahpun kalau orang bising. Kes tikus tu kenapa kau tak marah sifulan bising? Sebab kau nak kenakan orang kan?) Saya: Saya bisinglah sebab saya rasa benda ni tak betul. My boss: This is a lesson. Next time, dont do this. Come and discuss with us. Bukan masalah bising tak bising. Jadikan ni satu pengajaran. Boss dia nipun bukan berani sangat. Cepat-cepat nak lari. Bagus jugak kau lari, sebelum aku tepek kau macam-macam. Jangan suka buli orang dan jangan suka kenakan orang. Diri sendiri tak betul, nak cari salah orang. Sebelum kenakan orang, pastikan kerja kau tu tip top dulu. Kalau kerjapun tak berapa nak siap, jangan main-main dengan orang. Saya rasa dia terkejut sebab saya berani tegakkan kebenaran saya dengan dia. Saya tak diam macam orang lain. Itu memang saya. Saya tak peduli siapapun dia. Directorpun saya berani confront. Ini pulak dia yang nyata salah. Staff dia, nangis. Bukan saya suka nak buat orang macam ni. Tapi as a my boss said, this is a lesson. Jangan main-mainkan orang. Kau kata kau ada pengalaman kerja 16 tahun, takkan benda cam ni pun nak nangis? Takkan tempat kerja lama awak selama enam belas tahun tu semua orang baik je tak pernah marah awak? At last, saya dapat jugak transport tu. Janji Zira akan bagi tahu boss saya fasal transport tu. Sampai sudah dia tak come back to us. Driver je yang datang cakap ada transport. Allah tu Maha Adil. Dia tunjukkan kebenaran pada saya. Driver sebenarnya yang malas pergi AA tu mengikut cerita. Idea diamkan Pahang cancel tu idea sorang driver yang suppose hantar saya ke AA. Yang kau sebagai supervisor tu, pergi ikut cakap driver, bersubahat kenapa? Padan muka. Last-last kau yang kena dengan aku. Sampai hari ni dengarnya dia trauma dengan saya. Lantak kaulah nak trauma ke, nak apa ke. Saya memang marah lepas tu saya tak ada simpan dendam atau panjang-panjangkan hal tu. Kau tak nak tegur sudah. Tambah pulak ada si pencucuk tu, kalau kau dengar cakap dia, memang habislah. Aku tenang je, kau yang tak tenang sekarang kan? Nak brrurusanpun takut dengan saya. Kalau saya nak berurusan, saya akan OK je, datang berurusan dengan dia. Profesional la. Tak nak bising-bising konon boss dia tu. Sebab tulah kebanyakan staff kat sini naik lemak, sebab tak boleh dimarah. Lepas tu tahu pulak staff tak berkualiti. Macam mana staff nak berkualiti kalau management tak disiplinkan dia orang? Kalau staff salah, cakap terus-terang dia salah. Jangan sibuk nak back up sebab kau bias. Saya tak peduli, lepas ni, kalau ada benda yang buat saya marah, saya akan bising. Peduli apa saya. Jangan main-main. Dalam kerja, marah, fire, tu biasa. Saya dah kerja kat company luar, marah tu biasa. Gaduh tu biasa fasal kerja. Lepas tu elik je. Sebab tulah company luar tu maju. Saya peduli apa, kau staff baru ke lama ke. Kalau kesilapan tu sebab tak tahu dan tak sengaja, ya. Saya faham awak staff baru. Tapi kalau ada unsur komplot macam ni, saya memang tak boleh terima. Staff barupun saya hentam. Takkan tak boleh fikir pakai otak? Allah kan bagi akal fikiran. Yang pergi ikut idea bodoh tu kenapa? Last-last kau yang kena, driver tu OK je dengan saya. Saya malaslah nak buka cerita yang dah tutup. Tapi kalau berulang lagi, dengan driver-driver tu saya kenakan. Orang yang bagi tahu saya tu bagi tahu dua tiga hari lepas tu. Kalau saya tahu dari awal, driver tupun kena dengan saya. Bilalah nak berubah mentaliti staff kat sini. Orang sibuk nak majukan kerjaya, majukan organisasi, korang sibuk nak kenakan sesama sendiri, malas, mengelak kerja. Apa nak jadilah korang ni? Ingatlah gaji tu jadi darah daging. Halal ke korang bagi makan kat keluarga kalau korang mengelak buat kerja? Apa-apapun ingat Tuhan. Jangan asingkan kehidupan dengan agama.

2 comments:

qasehqasrina said...

Tahun jer berubah.. Tapi perangai x pernah berubah...

TINTA EMAS said...

Hehehe Kak Qaseh lebih arif tentang dia :)