SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, January 19, 2017

Favourite Staff

Assalammualaikum semua, Rasa sejuklah. Dahlah hujan kat luar sana tu. air cond pulak betul-betul kat atas kepala saya ni. Sesekali nak cerita fasal pejabat pulak ni. Ada orang kata, saya ni favourite staff boss saya. Ada orang kata, boss saya tu high taste so, bila menjadi favourite dia tu, maknanya bukan calang-calang orang. Hehehe ye ke??? Memang boss saya tu memilih sikit siapa yang nak jadi staff dia atau siapa yang dia suka kerja yang dibuat. Banyak hasil kerja orang yang dia tak berkenan walaupun orang yang rapat dengan dia. Kata staff lama, bukan mudah dia nak berkenan kat orang. Apatah lagi nak jadi staff harapan dia. Kenapa? Sebab dia tu terlalu cerewet dalam kerja. Bukan semua orang boleh ikut cara dia. Hahaha yang best tu, diapun tahu, bukan semua orang nak jadi staff dia sebab dia cerewet dan cakap direct. Tu dia sendiri yang cakap dengan saya. Kata dia lagi, ada yang rapat dengan dia kat office ni tapi, dia orangpun tak nak jadi staff dia. Tapi sayapun tak tahu, betul ke saya ni favourite staff dia? Apa yang saya tahu, dia yang request kat management untuk saya under study dia sebagai persiapan dia nak pencen. Kecoh jugaklah masa saya nak tukar department tujuh bulan lalu, PR tak nak lepas saya sedangkan department ni nakkan saya. tiga kali ExCo meeting jugaklah duk bincang fasal saya, siap bertekak-tekak lagi sebab ada council member pun nak saya pindah ke department Accessibility and Advocacy ni sekaligus jaga Sukan Dan Rekreasi dia. Dah diluluskan berpindahpun, HR lambat keluarkan surat. Pernah jugak keluar surat salah dari segi jawatan dan department, masuk ExCo balik dan bertekak lagi. Terima kasih kepada semua yang fight untuk saya. Sebenarnya, masa saya baru-baru masuk kerja lagi boss saya ni dah minta saya masuk department dia. Tapi management kata, PR lebih perlukan saya. Boss tahu macam mana kerja saya sebab masa saya buat executive training dulu, saya ditempatkan bawah dia. Alhamdulillah, sekarang ni, ada jugak kerja yang saya buat, boss saya dah tak nak semak. Suruh je saya terus hantar ke mana yang perlu. Kadang-kadang, lepas dia komen kerja sayapun, dia dah tak nak tengok apa yang saya betulkan. Suruh terus hantar je. Tapi saya ni lebih suka boss cek kerja saya, takut salah. Ada jugak orang kata, saya ni favourite staff council. Council yang selalu deal dengan sayalah. Ada council kata, kerja saya efisien. Betul kerrrr??? Tu yang banyak benda dia orang nak saya masuk dalam meeting atau komiti. Nak suruh kerja berjalan katanya. Amboi, matilah saya kalau semua nak kena buat. Ops, jangan cakap saya bodek ya. Saya ni direct orangnya. Apa yang saya tak suka, saya cakap terus-terang walaupun dengan council. Bodek-bodek tak mainlah. Dan saya nipun cerewet orangnya terutama dalam bab kerja. Efisien tak efisien tu saya tak tahu. Yang saya tahu, saya perlu siapkan apa yang sepatutnya saya buat. Kesimpulan yang saya dapat, dalam dunia pekerjaan ni, kita tak perlu bodek untuk dapatkan sesuatu jawatan atau pangkat. Tak perlu jugak bodek untuk orang sukakan kita. Buat je apa yang patut kita buat so, lama-kelamaan, orang akan Nampak kita. Bila kita kerja betul-betul campaklah kita ke manapun, insya-Allah, kita tetap boleh buat. Bagilah kerja apapun, kita akan usaha sehabis baik untuk melakukannya. Saya dah tengok macam mana orang yang naik dengan membodek kat office ni. Semua benda dia tak tahu. Lepas tu, bila staff dalam department sama cuti atau nak dipindahkan, menggelabah tak tentu hala. Apa maknanya tu? Rasakan. Sebab selama ni, kau hidup dengan sebab kerja orang lain, tapi kau ambil nama. Kalau betul kau yang usaha sendiri buat kerja kau, tak perlulah kau menggelabahkan? Kadang-kadang saya pelik, sepatutnya, bila boss tak ada, staff yang takut. Tapi ada sesetengah tu, staff yang cuti, boss yang gelabah tak tentu fasal. Sebab tulah hidup ni kena berdikari. Bersusah-susah untuk suatu kejayaan. Bukan hidup senang atas kerja orang lain. Hahahaha... Emo pulak. Kenapa? Nantilah. Ada masa saya cerita. Tapi kalau kita benar, kita takkan takut. Buatlah apapun, Insya-Allah kita akan hadapinya dengan tenang sebab kita bekerja jadi orang nak usik kitapun susah. Lebih-lebih lagi orang yang nak mengusik tu orang yang tak berapa nak buat kerja. Kerja dia sendiripun dia tak faham. Kerja jaga tepi kain orang je yang dia tahu. Ada pulak tu, yang suka cucuk-cucuk orang sana sini, hasut sana sini nak bagi orang gaduh. Dia lupa agaknya Allah ada. Allah jelah yang akan mengadilinya.

No comments: