SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, January 26, 2017

Mamai Ke Apa?

Sekarang ni, perut saya memang tak tahan sangat. Suka-suka hati dia je bila-bila nak makanan. Sebelum pukul 1 saya dah rasa semacam so apa lagi, ada orang nak bagi nasi lemak, terus makan di kantin. Ketika sedang enak menjamu selera, dua orang kakak datang pada saya. Kakak 1: Tinta kalau tak mekappun lawa. (Gulp, dah mamai ke kakak ni? Betul ke tak betul ni?) Kakak 2: Manislah. Tebiat agaknya dia orang ni. Kakak 1: Tak payah mekappun lepas ni tak apa. Dah OK dah, Tinta. Eh, apa yang dia orang merepek ni? Saya duduk office, memanglah tak mekap. Sayang OO kulit wajah. Mekap hari-haripun tak elok jugak kan? Duk office memang taklah jawabnya. Kalau keluar atau orang datang tu, kenalah kalau tak banyakpun sikit. At least presentable. Nampak menarik kalau tak cantikpun. Saya bukan jenis mekap sentiasa sampai nak sembunyikan dari orang wajah sebenar. Bila beraktiviti luar atau lasak, lagilah. Bedakpun tak ada. Hahaha kat office ni pun tak pakai bedak, tak pakai lipstick. Tu yang saya rasa kakak berdua ni mamai tu. Bagi saya, mekap tu ikut situasi. Kalau tak mekappun tak apa. Biarlah orang tengok waktu saya tak lawapun. Sekurang-kurangnya orang tahu wajah asli saya. Kalau tak lawapun tak apa. Inilah saya. Dan saya bersyukur dengan apa yang Allah berikan. Wajah cantik atau tidak, semuanya anugerah Allah. Kitakan dijadikan dengan sebaik-baik kejadian. Apa yang penting, kita cuba perbaiki diri kita supaya Nampak cantik walaupun tanpa wajah yang lawa. Terima kasih Allah, atas kurniaanMu yang banyak padaku.

No comments: