SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, January 24, 2017

Ramuan Pencuci Rumah


Apa pulak ni? Barangan pencuci lantai dan bilik air. Dah lama tak guna barang Amway ni. Dan... Dah lama jugak tak beli barangan pencuci rumah sejak duduk rumah teres Wangsamaju yang tak berapa selesa tu. Sayapun jadi malas nak bersihkan betul-betul sebab rasa geli dengan rumah tu. Bersih apa yang patut je. Masa duduk kat Melati dulu, setiap minggu basuh bilik air, toilet dan macam-macam lagi. Siap panjat kerusi bersihkan kipas syiling. Bila dah duduk rumah sendiri ni, setiap inci rumah tu rasa tanggungjawab kita untuk jaga dan bersihkan bagi cantik. Chiko buat sepahpun kena marah. Hehehe... Dari pengalaman saya guna barangan Amway dulu, memang bersih dan puas hati. Pencuci lantai je saya tak beli sebab dah beli Ajax Fabuloso. Tapi pursue tu boleh jugak guna untuk mop lantai. Cuci lukapun boleh. Dia macam detol. Yang kiri tu, Pursue, pembersih lantai bilik air dan boleh digunakan untuk apa-apa permukaan yang ber'tile. Yang tengah tu, floor shine. Ianya digunakan selepas kita mop. Kira macam bilaslah. Dia akan mengilatkan lantai. Ni first time saya cuba ni. Tak boleh review lagi sebab belum guna. Malam ni kot nak try. Yang botol pelik sikit tu toilet bowl cleaner. Biarkan dia dalam bowl setengah jam atau satu malam lepas tu berus. Barang Amway ni, kita guna sikit je. Tak perlu banyak macam barangan lain yang kita beli kat kedai biasa. Oh ya, yang kat belakang agak tersorok sikit tu sprayer untuk Pursue. Sekadar sembur je kat tile atau surface cabinet dapur, lepas tu, lap. Sudah memadai untuk kesan yang bersih. Caranya, campur je Pursue dengan air dan letak dalam botol ni. Ops, saya bukan Amway's member. So, apa saya tulis ni jujur dari hati. Malas nak jadi member. Memang beli mahal sikit, tak dapat diskaun 20%. Tapi tak kisahlah. Semua barang ni boleh guna hamper setahun then baru beli balik. Prinsip saya, belanja lebih untuk kesan yang maksimum dan jangka masa penggunaan lama. I don't mine to spend for that. Banyak betul deretan botol kat rumah saya. Tu belum masuk pelembut pakaian, Clorox, sabun dan lain-lain. Hai, nak kena buat rak dinding ni, simpan semua botol kat rak. So, sekarang, saya tunggu toilet bowl brush and flash cleaner sampai dari Tesco malam esok sebab slot penghantaran malam ni dah penuh. Flash cleaner tu apa? Ala, korang tahu tak air biru tu? Ketulan pencuci yang kita masukkan dalam flash, lepas tu bila kita flash toilet, dia akan flash bersama pencuci. Pencuci tu akan menyebabkan air dari flash tu berwarna biru. Kat bawah ni, saya sertakan harga barangan untuk mereka yang berminat. Tapi harga ni, harga bukan ahlilah ya sebab saya bukan ahli hehehe... Floor Shine 1L =RM36.60 Pursue 1L =RM35.45 Toilet Bowl Cleaner 750L =RM36.30 Pistol Grip Sprayer =RM11.00

No comments: