SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, January 24, 2017

Yang Dinanti Telahpun Tiba!!!

Assalammualaikum kawan-kawan :) Saya baru je lepas shopping kat Tesco Online. Hahaha barang shopping kat Lazadapun dah sampai petang semalam. Apa dia? Mop dan pilihan saya warna pink! Cantik tak? Cantik tak? Hanya RM26.80 sahaja. Sabtu hari tu, ada orang jual mop yang sebiji sama. Untuk kawan-kawan dia jual RM70.00. Alamak, entah-entah mop dia ni lagi berkualiti. Ada jugaklah rasa menyesal dalam hati. Tapi... Selepas saya tengok mop saya ni, saya rasa syukur sangat sebab kualitinya sama tapi harganya jauh lebih murah. Alhamdulillah Allah. Rezeki sayalah ni. Allah kan bagi kita rezeki dalam pelbagai bentuk. Masa receive petang semalam saya sorang. Just buka tengok gitu je. So pagi ni, barulah sibuk kecoh-kecoh duk memasang dengan Aqilah. Diapun excited tengok sebab yang dia beli dulu tak ada yang bentuk macam pemerah limau tu. (Istilah Aqilah). Gambar yang pertama ni, gambar asal tibanya. Belum dipasang. Ada batang, ada baldi (saya panggil besen mandi baby sebab rupa dia lebih kurang macam besen mandi baby cuma kecik), penapis dan dua rambut mop. Rambut mop? Hehehe whatever. Yang penting saya tak payah perah mop pakai tangan dah. Hahahaha buruk betul perangai anak dara ni. Saya geli hehehe... Waaahhh... Orang tua Ramli driver office ni ikut sibuk sekali memasang dan berfikir. Sebab, mula-mula pasang, mop tak berdiri tegak. Rupanya sendi mop yang dekat dengan kepala dia tu boleh ditegak dan dibengkokkan. Selesai masalah tu, satu lagi masalah timbul. Kat pun ikut datang tengok kami duk kecoh-kecoh. Hahaha kecoh depan bilik boss lagi. Boss buat bodoh je. Masalah kedua, kenapa pulak bila lepas perah mop, penapis dia ikut naik dengan mop? Tercabut dari besen? Mesti salahlah ni. Kecoh lagi sebab besi penyambung penapis dengan besen tak boleh bukak. Akiiiiifffff.... Tolong cabut besi ni. Dah semua orang saya libatkan dalam masalah mop saya ni. Akif budak baik tu pun datanglah membantu. Aik, senang je dia bukak besi tu. Cuba punya cuba. Si Kat pulak lekatkan besi tu. Akif jadi penyelamat buat kali kedua. Bijak jugak otak Qilah ni. Dia google tengok mop ni. Tak puas hati, dia buka pulak tutorial kat Youtube macam mana cara nak pasang penapis tu. OK! Masalah selesai. Salah pasang rupanya. So sekarang, penapis tak ikut mop lagi dah. Lepas pasang, Qilah buat pulak tutorial kat saya macam mana nak guna mop ni. Batang mop ni boleh di 'lock' untuk statikkan mop ni tegak. Kalau kita buka 'lock' dia, batang dia boleh dinaikkan dan diturunkan. Just letak mop dalam penapis, tekan je batang mop tu ke bawah, so, penapis beserta kepala mop akan berpusing untuk keluarkan air. Pendek kata, perahlah. Buat berulang kali sampai kering mana yang kita nak dengan naik turun batang tu. Bila rasa dah OK, 'lock' batang mop dan moplah lantai.

Gambar kedua kat atas tu, rupa mop ni setelah siap dipasang beserta perkakasnya. Semangat ni nak balik mop rumah.

No comments: