SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, January 31, 2017

Cik Diva

Suatu hari, ada orang Tanya pada saya: Orang: Akak tahu tak dia orang panggil akak diva? Saya: Hah? Tak tahupun. (Pelik menguasai diri. Tak pernahpun saya dengar.) Orang: Dia orang panggil akak diva, kak. Saya: Kenapa? Orang: Sebab akak suka melawa, macam diva. Saya: Hah??? (Terkejut. Taklah pernah saya berangan sampai ke situ sekali.) Macam-macamlah dia orang ni. Saya tak pernah anggappun saya ni diva. Tapi kalau orang nak kata macam tu, terserahlah. Ada yang panggil saya diva, tapi tak nak saya tahu. Takut saya marah. Ish, takkanlah hal tu pun saya nak marah. Suka hatilah nak panggil saya apapun yang penting, jangan panggilan tak elok dahlah. Lepas tu, bila dah gelarkan saya macam tu, jangan ada pulak yang mengata saya ni perasan divalah, perasan cantiklah. Saya tak pernah minta dan suruh. Dah orang nak panggil, nak buat macam mana? Orang tu pun tak panggil depan saya. Takkanlah tiba-tiba saya nak pergi cakap dengan orang-orang tu, jangan panggil saya diva. Nanti kata saya ni tak betul pulak. Dunia komuniti saya ni susah. Macam artis. Salah sikit, ceritanya meletup satu KL. Yang kecik pun jadi besar. Salah sikit je, tapi macam tsunami jadinya. Bila bab baik tu, baiklah banyak manapun, tetap kurang kita jugak yang orang cari. Lebih-lebih lagi nama saya dalam waktu sekarang ni kan. Kawan saya kata, tak perlu fikir fasal orang. Buat je apa yang kita suka. Nak jaga hati semua orang susah. Kalau orang dah tak suka, buatlah macam manapun, dia orang tetap kata salah. Tetap Nampak buruk kita. Cuba jaga hati orang, last-last, hati kita yang terluka. So kata dia, buat je apa yang kita suka, boleh buat kita happy dan hati kita senang. Pedulikan dia orang semua sebab dia orang tak pernahpun fikir fasal hati kita. Kalau nak mengata, mengata je. Kalau nak salahkan kita, nak pinggirkan kita, tak adapun datang confront dengan kita tentang salah kita. Terus tiba-tiba sindir, perli, mengata, mengeji, memfitnah, mempersenda dan menghina kita. Oleh itu, jangan pedulikan mereka. Biarkan mereka terjun dengan labu-labunya membawa hati mereka yang sakit sebab bencikan kita. Hiduplah kau dalam kebencian yang sikit demi sedikit merosakkan hati dan iman tu. Jangan sampai nanti Allah pulak yang pinggirkan kamu sebab kebencian kamu pada orang yang berlebihan sehingga sanggup mengata, menghina, memfitnah, mempersenda dan mengeji kawan.

No comments: