SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, January 26, 2017

Berpotensi Menimbulkan Kemarahan Saya

Assalammualaikum readers, Sedang buat apa tu? Sibuk ke? Marah lagi? Belum marah, tapi nak marah. Fasal kerja. Orang yang sama yang selalu buat saya marah lately ni. Saya tak peduli, mam tak mam. Kalau saya jadi mam, dia tu kerepek saya jadikan. Geram pulak saya. Boss saya arahkan saya bawa my assistant pergi tengok bilik untuk simpan barang-barang Sukan Dan Rekreasi. Saya macam tak percaya yang bilik tu dah siap kemas memandangkan barang-barang lama yang banyak yang dah sekian lama diperam dalam tu. Saya dah bersedia untuk menerima gula-gula dari mam konon-konon tu. Saya call staff dia Zira, beritahu nak tengok bilik tu. So, Zira dan our technician pun bersama-sama kami ke bilik tingkat satu blok sebelah. Seperti yang saya jangka, tak berkemaspun biliknya sekadar ada sedikit ruang macam tempat laluan je yang diberinya kepada kami. Gila ke apa? Dia tahu tak barang-barang sukan dan rekreasi ni banyak??? Yang sedia ada kat dalam tu, saya nak kemas, nak bersihkan dan nak hantar dobi mana yang patut sebab nak selaraskan balik. Lepas tu, barang-barang tu pasti akan sentiasa keluar masuk. Jadi, saya perlukan tempat yang proper untuk simpan barang saya. Dia ingat, saya ni macam dia, nak bilik, lepas tu peram barang-barang dalam tu macam tempat perlupusan sampah. Patutlah boss saya kata dia ni tak pandai manage. Memang confirm, kalau setakat nak kemas bilik storepun tak pandai, apa lagi nak manage benda lain. Bukan susahpun, kau bagi je arahan kat staff kau suruh kemas. Kalau ada barang department lain, kau panggil staff berkenaan suruh datang kenal pasti. Mana yang tak nak, buang. Buat apa nak simpan sampah? Fail-fail akaun tu, makan ruang, buang jelah. Dah berapa tahun dulu punya fail. Kalau tak nak buang, kau arahkan je staff berkenaan scan, simpan dalam soft copy kan jimat ruang. Lepas tu hard copy tu buang semua. Iii... Membara jelah saya dengan dia ni. Dia ingat semua orang bodoh ke? Dia nak gula-gulakan orang tengoklah sikit. Cuba bagi je saya satu bilik, tak kemaspun tak apa. Tahulah saya nak buat apa dan macam mana. Cepat je boleh masuk barang-barang saya ni. itu pun tak boleh fikir. Susah betullah. Manage tak pandai, pangkat nak, kuasa nak, gaji besar nak. Tapi office bayar sia-sia. Kau tak menyumbang langsungpun kat office. Yang kau tahu, sibukkan benda yang remeh-temeh, jaga tepi kain orang. Ya Allah, bengangnya saya. OK, ada menyumbang, tapi tak setimpal dengan jawatan dan gaji yang diterima. Ingat office ni office main-main ke? Macam mana nak maju kalau ada boss macam ni? Saya cakap, orang tak suka sebab saya cakap direct. Tapi kalau korang tak boleh fikir dengan baik, memanglah saya marah dan saya, tahu jelah. Saya akan cakap direct, tak ada simpan-simpan, kawan tak kawan, boss tak boss. Saya peduli apa? Nak benci, bencilah. Ni semua untuk kebaikan korang jugak, untuk kebaikan office kalau dalam hal kerja ni. Sekurang-kurangnya saya tak berpura-pura, tak bodek-bodek. Tak suka tak apa. Allah yang bagi saya makan dan hidup, kalau orang benci, tahulah macam mana Allah nak manage saya. Sebab tulah sekarang ni, saya tak kisah dah, orang nak benci ke, tak nak kawan ke. Korang ingat korang bagus sangat ke nak benci dan nak pinggirkan orang? Siap nak kenakan orang lagi. Allah tu ada. Satu hari nanti, korang tahulah langit tu tinggi ke rendah. Pasti bertemu Rabu dengan Khamis.

2 comments:

manjalara Masseur said...

hahahahaha.hantulah orang macam tu. buat apa simpan kat office! marah je. lagi dan lagi dan lagi. jangan biarkan makan gaji buta.

TINTA EMAS said...

Hahaha.