SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, April 13, 2017

Security Door Lagi

Assalammualaikum readers, Sambil-sambil bersantai malam-malam ni, meh la sini. Baca cerita saya ni. Musim security door ni. Masih nak cerita fasal security door. Sebenarnya security door lock ada pelbagai jenis. Ada yang guna password code, cap jari, kad dan kunci. Terserah pada kita nak pilih yang mana. Pilihan di tangan kita. Kuasa membeli juga di poket kita hehehe... Harga pun bergantung pada company pengeluar dan design. Ada yang tiga layer termasuk ruangan boleh dibuka untuk mengetahui siapakah gerangan yang mengetuk pintu dan ada yang dua layer. Design layer paling luarpun macam-macam seperti yang saya tulis dalam entri lepas. Saya punya dua layer je. Technician office saya kata, jangan guna yang kad kerana hanya dengan limau nipis pintu boleh dibuka. Guna pass code saya tak berapa prefer sebab dia guna bateri. Ibu jari memang jangan mimpilah. Urusan rasmi yang kena cap jaripun susah nak dapat cap jari saya. Nak guna cap jari kat pintu? Jenuh. Sejam duk cap jari tak masuk rumah nanti hehehehe... Makanya saya pilih yang menggunakan kunci. Kuncinya ada sebatang je walaupun locknya banyak. Ada security door yang locknya atas, bawah, kiri dan kanan pintu. Saya punya ni ada enam lock semuanya tapi semuanya di sebelah kanan berbaris dari atas ke bawah. Kalau kita kunci gunakan anak kunci, lima lock akan lock. Kalau kita kat rumah, guna yang boleh dipusing tanpa anak kunci dari dalam, satu lock sahaja akan berfungsi. Tapi kalau kita kunci pakai anak kunci lepas tu manual lock, jadinya enam lock la kita gunakan dalam satu masa. Pusingan anak kunci dua kali pusingan atau double lock Kesemua lock yang digunakan adalah dari jenis deadbolts cuma kalau tak silap, ada dua lock yang melengkung dan mencangkup. Anak kuncinyapun lain dari yang lain. Tidak boleh dibuat pendua. Kalau rosak atau hilang, kilang yang kena buat balik. Anak kuncinya sedikit besar. Ada tujuh batang kunci kesemuanya. Dua untuk kontraktor dan lima untuk owner. Katanya, mula-mula hanya kunci kontraktor boleh digunakan. Selepas pemasangan, kontraktor akan set agar kunci owner sahaja boleh digunakan manakala kunci kontraktor tidak lagi berfungsi. Tapi installer ni bagi saya tujuh-tujuh kunci. Kunci kontraktorpun masih boleh digunakan. Mungkin dia fikir, nak buat apalah dia simpan kunci rumah orang? Buat semak je. Gamaknyalah dia fikir cam tu. Yang pelik tu, lubang tempat masuk anak kuncipun berubah-ubah. Kadang kita kena masukkan anak kunci melintang, kadang menegak. Layankan jelah. Kotak kuncipun pelik. Jakun pulak saya. Kalau tak silap, waranti pintu 10 tahun dan waranti anak kunci satu tahun.

2 comments:

qasehqasrina said...

Wah..nanti dah siap boleh akak pergi cuba pintu kat rumah tu.. Mcm best jer akak baca..

TINTA EMAS said...

Hahaha datanglah kak. Tapi rumah belum siap sepenuhnya