SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, April 23, 2017

Gerakan Mencari

Saya menerima Whatsapp dari classmate merangkap roomate masa kat UiTM dulu, Siti. Dia tanya saya di mana? Sihat ke tak? Katanya dah lama dia dan rakan-rakan cari saya. Katanya, Tina, Fiza dan Didi pun selalu tertanya-tanya ke mana saya menghilang. Rasanya dah setahun tak ada di Facebook. Mereka ingat saya dah balik kampung. Mereka tertanya-tanya apa dah jadi dengan saya. Katanya, dia orang hampir-hampir buat group Whatsapp nak cari saya. Ya Allah, masih ada orang yang menghargai saya. Yang peduli akan saya. Yang mencari saya tatkala saya menghilang. Yang ambil berat tentang saya. Siti bertanyakan saya. Kenapa dengan saya? Kenapa sebegitu saya menghilangkan diri? Kawan yang duduk sebilik lebih dari dua tahun, pastinya masak dengan perangai kita. Pastinya dia mampu membaca, ada sesuatu yang tidak kena dengan kawannya ni. Lalu, saya menceritakan padanya apa yang berlaku. Diapun tahu tentang saya dengan awak sebelum ni. Siti tanya saya: Siti: Dia tahu tak, selain daripada kau jadi mayang mengurai keringkan rambut sambil bersimpuh kat bawah kipas, kau ni pandai sapu rumah, mop rumah dan masak? Saya: Ya Allah Siti, dia sendiri pernah cakap dengan aku masa ambil aku keluar, rumah aku cantik, lantai licin dan bersih. Kalah rumah dia. Masa dia tumpang tandas, dia cakap dengan aku dan housemate, tandas aku berkilat. Dan aku pernah masakkan dia. Paling simple goreng karipap untuk dia. Siti: Untunglah dia, masa bercinta kau dah goreng karipap untuk dia. Aku langsung tak pernah masak apa masa bercinta dulu. Aku rasa dia rugi tinggalkan kau. Memang dia salahlah. Saya: Entahlah Siti. Tu kata kau. Orang kalau dah tak suka, semuanya buruk, semuanya tak elok. Siti: Dah, kau jangan buang masa untuk orang yang macam tu. Sisihkan dia dari hidup kau. Kalau tak ada jodoh kat sini, Allah bagi kat sana. Kau bina kerjaya kau. Cari duit banyak-banyak. Pergi holiday. Tu lagi awesome. Saya: Memanglah awesome. Tapi kadang-kadang kita sunyi. Siti: Betul jugak. Nanti kalau kau bosan Whatsapp aku. Kau jangan hilang lagi dari kita orang tau. Penat kita orang cari kau. Nasib aku hafal nombor kau. Saya: Kau hafal nombor aku? Rambut kau kan lurus, dah beranak pulak tu. Macam mana ingat nombor aku? Saja saya perli dia. Masa duduk sama dulu, dia suka lupa. Bila aku marah dia, alasan dia, rambut dia lurus, so ingatan senang gugur terus jatuh je tak ada sekatan. Aku cakap, akupun sama tapi tak lupa macam kau. Bila dia dah beranak, dia kata, ingatan kurang sebab beranak. Banyaklah dia. Siti: Tulah, tak semena-mena ingat pulak nombor kau. Tapi aku confirm dengan Tina betul tak nombor kau yang aku hafal tu. Saya: Mujur Minah tu safe nombor aku at last. Kalau tak, asyik PM FB aku je minta nombor. Siti: Kau tunggulah, nanti dia orang pulak soal siasat kau. Aku dah bagi tahu Didi yang aku dah jumpa kau. Nanti Didi call kau la tu. Saya: Alamak, kena bersedia dengan jawapanlah kan. Siti: Kau jangan hilang dari kita orang dah tau. Hehehe... Saya tak hilang dari korang semua. Saya sayang dan rindu korang. Rindu zaman belajar dulu. Kalau si Tina telefon, habislah. Mulut dia tu macam bertih goreng, masaklah telinga saya ni kena bebel. Siti kata nanti set satu masa nak ambil saya pergi makan. Siti tanya saya, kenapa tak bagi tahu aku awal fasal mamat tu? Meh aku bagi sedas dua kat dia. Saya kata, tak payahlah. Dia dah tak nak. Biarlah dia. Teringat Tina. Dia wartawan bidang kecantikan. Last sebelum saya hilang, dia nak bagi saya kosmetik yang dia dapat. Wartawankan selalu dapat macam-macam produk nak-naknya yang kerja di bahagian kecantikan. Rindunya kat dia orang semua. Rindu kat kawan-kawan FB. Patutlah hati saya ni rindu sangat kat FB. Rupanya ada orang cuba menjejaki saya. Macam mana Siti tahu saya pandai masak? Hahaha masa kat UiTM dulu kami curi-curi bawa multi cooker dan rice cooker. Siti selalu suruh saya yang masak. Nak-naknya untuk sahur. Buka puasapun dia suruh saya. Kadang-kadang dia ponteng kelas, duduk bilik. Saya pergi kelas. Nak masak, dia tunggu saya balik masakkan dia. Kadang-kadang, bila dia nak masak, dia suruh saya sediakan bahan. Dia tukang campak dan campur je dalam multi cooker tu. Hehehehe kelakar. Kawan-kawan lain macam tak suka dia buat macam tu. Tapi saya happy sebab, tu maknanya dia anggap saya sama je macam kawan-kawan dia yang lain. Sapu dengan mop pun selalu saya buat. Dia orang kan selalu kata, kalau saya mop lantai, boleh jadi cermin lantai tu. Dia orang kata, penat nak ikut cara saya, mop sampai tiga kali. Hehehe sama macam sekarang. Macam tulah jugak saya. Hari nipun saya sapu dan mop. Penatlah jugak, basuh dua bilik air lagi. Siti kata lagi, cinta saya hebat, macam Alif Arsyad. Hehehehe

No comments: