SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, April 23, 2017

My Air Asia's Student

Student saya di Air Asia sememangnya macam-macam. Ada yang pasif, ada yang aktif, ada yang hiper. Hehehehe... Kalau yang pasif tu, kadang-kadang saya rasa bengang. Faham ke tidak sebenarnya apa yang saya ajar? Nak jawabpun takut-takut. Pada hal, bila tiba di Air Asia, perwatakan saya yang tegas dan serius di office terus bertukar menjadi ceria dan lembut. Kadang-kadang saya rasa Air Asia mampu menghibur hati saya. Kalau saya marah pagi tu kat office, sampai sana je, mood saya mesti OK. Saya boleh ketawa dengan gelagat mereka. Kebanyakan dia orang ni kelakar-kelakar. Yang aktif tu, macam biasalah. Ramah, kelakar, bagi jawapanpun boleh buat kita ketawa. Kadang-kadang soalan diapun tak boleh belah. Kalau yang hiper, masaklah saya kena goreng dengan dia orang. Mengusik je sepanjang kelas. Kadang-kadang muka saya panas dan merah menahan malu dengan usikan mereka. Yang paling nakal dalam kelas tulah yang saya boleh ingat nama dia. Ada beberapa nama yang saya ingat, Aqil, anak kepada steward Malaysia Airline. Nampak macam baik, tapi nakal jugak. Tapi suka mencari ruang untuk berbual dengan saya. Steward baru. Belum pernah fly as a steward. Sanggup berhenti kolej sebab nak jadi steward. Johari, nakal. Nak rahsiakan nama dia dari pengetahuan saya. Asyik bagi tahu saya nama kawan dia. Marah kawan dia. Tapi tersasul nama sendiri masa saya panggil dia buat demo kat depan. Kantaoi! Hahaha. Dia ni guess service staff. Ganny, senior steward. Nakal. Boleh buat ujian kat kita pulak waktu demo. Hehehe... Bila saya tanya dia, "What?" Dia jawab, "I'm testing you miss. Just want to know you know or not," Semestinya kelas gamat ketawa. Intan, Stewardess. Datang untuk recurrent class. Nakal, banyak cakap dan kelakar. Asyik suruh orang datang demo dengan saya. Last-last saya panggil dia datang depan buat demo. Yani, stewardess, datang untuk innicial class. Very sensitive. Asyik nak nangis je kerjanya bila cerita fasal blind. Nak guna perkataan blindpun dia rasa sedih. So I ask, "Blind sensitive or you sensitive,", "Why you are so sensitive when we talk about blind?" Dia ni bekas pramugari Rayani Air. Wandi, My god!!! Tak pernah lagi saya jumpa student yang lebih nakal dari dia. Mengusik saya je kerjanya sepanjang kelas. Sampai saya rasa malu dan terkaku nak cakap bila dia bagi pick up line. Dia ni steward. Bukan dalam kelas je dia usik saya. Jumpa kat luar kelaspun dia sibuk nak mengusik saya. Pantang nampak saya. Assistant sayapun dah masak dengan perangai dia. Salam, senior steward. Dah 14 tahun jadi steward. Kelakar, banyak cakap, dia cakap ikut sedap mulut dia je nak cakap apa, sporting. Kalau yang luar negara tu, selalunya behave sikit. Mungkin dia orang tak biasa. Tapi saya pernah dapat kelas steward and stewardess dari India yang suka mengusik. Masa tu ada campur sikit dengan Malaysian. Memang hiper kelas tu. Bila saya nak close class, dia orang tanya, "Miss, do you have Facebook?" "No, I dont have," "Laaa... Kenapa miss tak buat Facebook? Kalau tak boleh contact kat FB," "Before I have, but now i'm deactivate my Facebook." "Why? Openlah miss." "Why, miss?" Tanya yang lain. "Because of my personal reason," Saya senyum. "Is it because of heart broken miss?" Tanya salah sorang steward dari India. Saya ketawa dan kelas juga gamat ketawa. "Ala... Tak bolehlah nak keep in touch dengan miss," "I'll activate my FB comming soon," Bilapun saya tak tahu. "We are waiting miss." Banyaklah dia orang punya waiting. "What is your FB's name, miss?" "Just search my name. But now I'm not there," "But, you can fine me on Twitter or blog if you are Malaysian. Because my blog in Malay," "What is your blog miss?" "Suria Khatulistiwa." Tak tahulah dia orang buka ke tidak blog ni. Hehehe... Kan sibuk bly. Konsep Air Asia kan rajin fly banyak duit. Hehehe... Oh ya, recurrent tu untuk staff yang dah lama kerja. Datang untuk refreshment. Biasalah, airline ni berapa lama sekali dia orang kena masuk kelas balik. Innicial pulak, staff baru dan kali pertama masuk kelas kita. Selalunya dia orang ni, bila saya minta maaf di akhir kelas, dia orang akan cakap "No miss, you tak buat salahpun," "Miss, dont say that. We are glad to have you here," "Miss, sedihlah. Jangan cakap macam tu," Dan saya akan jawab, "This is reality. Hope to see you soon," Ada jugak yang cepat-cepat minta nak bergambar. Kadang-kadang dah bergambar satu kelas, ada yang minta nak bergambar sorang-sorang atau dua tiga orang. Ada yang cepat-cepat update FB gambar kami. Ada yang minta dengan assistant saya nak jumpa saya. Selalunya yang pernah masuk kelas saya, bila sesi praktikal, masa assistant saya observe student yang saya ajar. Dia orang akan tanya, "Kak, instruktor mana yang datang? Miss Tinta ke? Nak jumpa dia boleh?" dan assistant saya akan panggilan saya dan temukan dengan dia orang. Saya sayang mereka semua. Insya-Allah, kalau ada rezeki, saya dan boss akan mengajar di Malaysia Airline pulak. Doakan ya semua. Sekarang ni, masih dalam perbincangan dan boss saya tengah siapkan proposal untuk present depan mereka nanti. Harapnya akan diterima. Tapi kelas untuk Malaysia Airline ni dekat dengan rumah saya. Kat Kelana Jaya ni je akademinya. Pasti lain pulak suasananya. Saya buat firefly hari tu pun beza dengan sikap Air Asia ni. Dua-duanya best. Mohon kalian doakan kemajuan dan kejayaan saya. Semoga kita sama-sama berjaya. Insya-Allah, amin.

No comments: