SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Saturday, April 22, 2017

Hati Yang Tersinggung

Hai readers, Buat apa tu? Mesti best kan bercuti bersama keluarga atau kawan-kawan? Saya? Saya masih di rumah kedua saya, my office. Baru je siapkan skrip untuk video koporat untuk tayangan pada 6 Mei nanti. Kan ada big event. Rasa lenguh sangat lengan, bahu, tengkuk dan belakang ni. Nak urut badan, kawan yang duduk dekat rumah tu kata tak buat urut dekat rumah. Tak tahulah kalau dia ingat saya nak urut free. Saya bukan jenis macam tu. Kawanpun saya akan bayar sebab itu sumber rezeki dia orang kan? Nak walk in kat kedai susah sikit Brickfields ni sebab kebanyakan juruurut perempuan kena book dulu. Ada sesetengah kedai saya tak prefer nak pergi bukan tak suka dengan kedai tu tapi malas kalau orang bercakap atau takut ada yang tak senang bila saya berkunjung. Manusia ni kan macam-macam. Nak urut kat kedai yang selalu saya pergi, tak book awal lepas tu sayapun tak tahu habis kerja pukul berapa. Ingat tadi orang dekat rumah buat kat rumah urut ni. So bolehlah saya pergi mengurut sebelum tidur. Lepas tu terus tidur. Mesti best. Tak apalah. Tak ada rezekilah tu namanya. Nanti bila baring hilanglah agaknya lenguh-lenguh ni. Kalau tak hilang jugak, kalau tak ada yang memanggil saya ke office, bolehlah saya pergi kedai esok. Skrip dah dihantar, takut ada yang komen pulak, kenalah betulkan. Saya kena siapkan skrip ni sebelum hari Selasa sebab Selasa nanti team pemilih gambar, editor dan muzik nak mulakan kerja dia orang. Skripkan tulang belakang sesuatu video. Kalau skrip tak siap, macam mana kerja dia orang nak jalan? Nanti semua orang tuding jari kat saya pulak. Patutlah berat je hati saya nak ke Perak bila Kak Intan ajak ke rumahnya minggu ni. Rupanya ada kerja yang menanti saya. Dia orang ni, awal-awal tak nak fikir habis-habis. Tak nak buat decision betul-betul. Dah last minute barulah nak suruh kita buat. Masa tak banyak. Kitalah yang kena stay kat office buat semua ni. Boleh je kalau saya biarkan tak nak buat. Bukan kerja sayapun. Tapi saya bukan jenis yang macam tu. Bila diarahkan, saya akan buat sehabis baik. Ia kan melibatkan nama baik kita. Reputasi saya pasti terjejas kalau saya buat sambil lewa. Alasan dia orang masukkan saya dalam team buat video ni sebab saya graduan dalam bidang ni. OK, saya terima. Tapi janganlah last minute, sebab saya dalam bidang ni, pasti saya lebih cerewet untuk buat skrip ni. Bukan senang nak dapat ayat yang cantik. Tu jelah yang mampu saya buat dalam masa terhad ni. Kadang-kadang saya rasa tersinggung dengan management. Boss baru ni tak tahu apa-apa tentang sikap staf kat sini. So bila meeting, dia panggil manager je yang kononnya terror sangat tu. Kami orang bawah, tak dipanggil. Si manager pulak, masuk meeting, perap, dekat dateline baru bagi kat kita suruh buat. Yang bukan manager masukpun yang blur blur. Depan orang besar, semua angguk, semua boleh, semua OK. Tapi hampeh. Tak buat apapun. Hasilnya ziro! Orang besar tekanpun tak jalan. At last, si ikan bilislah yang kena. Saya sebenarnya tak kisah berapa banyak kerjapun nak bagi kat saya. Insya-Allah saya boleh buat dan siapkan ikut dateline. Saya rasa, kalau dia orang suruh saya buat Aksesibiliti Dan Advokasi, Sport And Recreation dan PR pun saya mampu. Tapi biarlah sesuai dengan gaji kan? Kalau orang nak kita buat yang terbaik, kitapun mestilah nak yang terbaik. Betul tak? Mungkin Allah nak uji saya supaya saya kuat dan cekal. Kadang-kadang, kita buat sehabis baik. Tapi orang tak appreciate pun. Bilan kita nak dipromot naik jawatan, nak dinaikkan gaji, orang tak sokongpun. Mujurlah ada board members yang kenal dan tahu kerja saya. Setelah bersusah-payah dia orang fight untuk saya, akhirnya dapat jugak. Tapi saya bengang. Sedih bila mengenangkan perbualan dengan boss besar dua tiga hari lepas. Hari tu, saya mendapat berita yang gaji baru saya berkuatkuasa bulan ni. Alhamdulillah, lega saya rasa sebab saya nak guna duit untuk renovate rumah. Kalau gaji naik, bolehlah buat tampung. Memang abah ada offer nak tambah lagi peruntukan untuk saya renovate rumah. Tapi seganlah. Biar saya usaha dulu. Kalau terpaksa, saya mintalah dengan abah. Saya tahu, minggu lepas, proses membuat gaji bermula sebab gaji kami kan 26 hari bulan setiap bulan. Saya Tanya HR, jadi ke gaji baru saya dan beberapa orang lagi yang dapat adjustment gaji berkuatkuasa bulan ni? Kakak tu cakap tak dapat apa-apa arahan lagi. Dah dua tiga kali saya Tanya, masih sama jawapannya. Yang kawan-kawan saya ni pulak, Tanya sendiri tak nak. Asyik duk Tanya saya. Selasa ni, saya nak Tanya boss HR sendiri. Untuk mendapatkan cerita sebenar, saya tanyalah GM. GM kata, tunggu increament orang yang ramai-ramai dulu. Apa ni? Setahu saya, adjustment berkuatkuasa bulan ni. Increament tu fasa kedua nanti. Tak bolehlah macam ni, naik pangkat dah nak setahun. Kerja bertambah. Kalau saya ni jenis malas tak apalah. Tapi takkanlah tak Nampak saya selalu stay back. Saya bukan buat kerja saya je. Kerja board members lagi, kerja department lain lagi. Ya Allah, kenapalah dia orang ni macam ni? Tak kesian ke dekat staff bawahan? Tambah saya kecil hati dalam meeting big event minggu lepas. Dahlah minggu ni saya tak dapat nikmati cuti tiga hari macam orang lain. Saya diminta siapkan skrip. Adjustment tak dapat. Nampak gaya kerja orang lain nak bagi kat saya pulak tu. Saya diminta menjadi pengacara majlis untuk majlis formal. Majlis kat luar dewan, dia suruh orang luar dua orang. Depan-depan saya dia cakap, dua emcee luar tu akan dibayar. Habis saya? OK, saya tak perlu dibayar sebab saya ni staff. Tapi korang fikir tak apa yang korang buat kat saya? Dahlah adjustment gaji ditangguhkan, macam tak penting. Sedangkan saya memerlukannya. Saya dah niat nak belanja keluarga saya dengan adjustment tu, nak kumpul untuk renovate rumah. Lepas tu, kerja bukan kerja saya suruh saya buat sampai cuti sayapun terganggu. Suruh saya tolong kerja department lain. Takkanlah tak boleh ada sedikit budi bicara untuk saya? Jadi pengacara formal bukan senang. Saya buat skrip sendiri. Kena datang rehearsal. Yang dua orang tu, tak yah buat apa-apa. Datang lenggang-lenggok, celoteh entah apa-apa, cakap merapupun tak apa. Tak ada siapa kisah sebab majlis suka-suka kat luar. Berapa patah sangat dia orang nak bercakap? Petang tu ada banyak persembahan. Masapun tak panjang. Itu boleh pulak dibayar. Kalau panggil pengacara luar, boleh bayar, kadang-kadang, skrippun staff yang kena buat. Senangnya hidup dia orang. Ada orang yang masuk meeting sebelum ni cakap, dia suggest untuk bagi sagu hati kat saya. sebab tak adil yang dua orang tu dapat bayaran. Jawab boss HR kurang cerdik tu, "Tak apa, sebelum ni kita pernah buat. Sifulan kita bayar, Tinta kita tak bayar sebab dia staff," Ya Allah, macam tak berharga langsung bakat saya. Saya ni pengacara yang tak best ke? Pengacara yang rubbish ke? Pengacara tangkap muat ke? Kalau saya tak OK, kenapa bila menteri datang, suruh saya mengacarakan majlis? Cara dia orang buat saya ni macam saya tak ada nilai. Sorang lagi staff blur tu cakap, "alah, tak payahlah, dia staff what?" Amboi, kalau part orang, tak payah memanjang. Tapi kalau dia, tolong golongan sasar yang memang dalam job description diapun mengharapkan bayaran. Kalau boleh service pun nak suruh komuniti tu bayar. Bila part orang, simply tak payah. Kalau kita ni pengacara bodoh-bodoh tak apalah. Kalau tak nak bayar, kenapa yang dua lagi tu tak ambil staff je? Ada lagi kan staff yang boleh jadi emcee. So adil, tak payah bayar semua emcee. Tak adalah kita terasa. Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui apa yang mereka lakukan padaku. Kau ikhlaskanlah hati ini melakukan apa yang patutku lakukan. Dan aku mengharapkan Kau berilah aku sesuatu yang menggembirakan dan membahagiakan aku atas apa yang aku lakukan tanpa penghargaan daripada mereka. Amin...

No comments: