SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, April 16, 2017

Facebook Yang Masih Menjadi Tanda Tanya

Assalammualaikum readers and followers, Semalam, saya berkursus di Putrajaya. Tak sangka pulak terjumpa dengan friend FB saya. Dia datang ke sebelah saya. Kakak: Ada orang duduk sini? Saya: Ha'ah ada orang. Kakak: Macam kenal je. Siapa nama ya? Akak rasa akak pernah tengok tapi tak ingat nama. Saya: Tinta Emas (nama sebenar saya yang saya sebut. Takkan nak sebut Tinta Emas pulakkan? Pening pulak kakak ni nanti.) Saya senyum. Dia bukanlah orang pertama yang menuturkan ayat sebegitu tatkala bertemu saya. Saya dah biasa dengan keadaan ni. Penceramah memulakan sesi, lalu perbualan kami mati di situ dan dia meneruskan pencarian tempatnya. Waktu menunggu sesi petang, kakak tu berkunjung ke meja saya. Kakak: Adik yang comey ni siapa nama? Saya: Saya ke? Kakak: Ya, awak. Saya: Tinta Emas (sebenarnya saya sebut nama betul saya) Kakak: Haaa... Tinta Emas. Ni Kak Su la. Mungkin tak kenal kot. Tapi akak kenal awak. Saya cuba paksa otak saya imbas kembali, siapakah gerangan Kak Su ni? Kakak: Kita friend kat FB. Saya: Oh ye ke? Maaflah, Mungkin saya tak ingat. Sebab kat FB saya ramai nama Su. Suhaila ke? Kak Su: Tak. Kak Su... Nama yang dia sebut tu pun ada beberapa orang kat FB saya. Kakak: Akak selalu ikut status awak. Gambar cantik-cantik. Suka akak tengok. Saya: Tak adalah kak, biasa-biasa je. Kakak: Ya, memang comey pun jumpa kat luar ni. Saya senyum manis. Tanda menghargainya. Kakak: Tapi sekarang dah tak nampak kat FB. Lama dah tak tengok. Saya: Memang tak ada, kak. Nantilah. comming soon. Malas saya nak bercerita tentang kehilangan saya tanpa jejak di Facebook. Ianya amat melukakan. Saya tahu, ramai yang mencari saya di FB. Ada yang mesej saya dari seberang laut bertanyakan tentang kehilangan saya itu. Kakak: Adik tak sihat ke apa? Last status yang akak baca adik macam tak sihat dan sedih je. Macam patah hati. Saya ketawa menyembunyikan rasa. Kawan: Dia sedang merawat hati. Tu yang hilang tu. Saya ketawa lagi. Kawan saya nipun, bukan tahu sangat tentang saya. Tapi tak tahulah kalau ada orang yang bercerita kepadanya. Kakak: Tulah, akak tertanya-tanya jugak. Kenapalah budak ni sedih je ni? Ada apa-apa ke? Tak macam selalu statusnya. Terima kasih kak atas perhatian kakak terhadap saya di Facebook. Terima kasih juga atas ambil peduli kakak akan status-status dan gambar-gambar saya di Facebook.

No comments: