SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, April 11, 2017

Pintu Security Jadi Tak Selamat Semalaman

Assalammualaikum readers, Korang buat apa? Bersantai bersama keluarga? Semoga Allah jadikan keluarga korang sebagai keluarga yang bahagia. Amin... Baiklah, seperti yang dijanjikan, pagi-pagi lagi kontraktor saya bawa pekerja-pekerjanya ke rumah saya. Hari ni kan pintu security saya nak sampai. Maka bertungkus-lumuslah mereka membuat kerja membuang pintu dan frame pintu lama. Siap besarkan ruangan supaya pintu security boleh masuk. Saya? Saya kan cuti hari ni. So, duduk dalam bilik lipat-lipat baju. Seganlah nak duduk kat luar dengan dia orang. Empat minit jam 2, door installer call saya untuk make sure my home. Boleh pulak tanya saya ada lif ke tak? Tengok bangunanlah, kalau dah bangunan tinggi melangit tu, mestilah ada lif. Kan bangunan lima tingkat je tak ada lif. Dia naik, cakap ruangan ni tak muat sebab pintu dia 42 inci. Cek risitpun memang betul 42 inci. Entah mana dia call sana sini. Sayapun call Super Ceramic. Sedikit marahlah saya. Hari tu suruh datang ukur tak nak datang. Kan dah jadi problem hari ni. Installer kata, kena order pintu saiz kecil. Kedai kata, kena tambah RM300.00 lagi untuk order baru. Sebab pintu tak boleh return to factory. Instead of kena bayar all, dia suruh saya bayar 20 pratus. Designer saya merangkap bos kontraktor sayapun dihubungi oleh staff dia. Bukan main marah lagi dia sebab staff dia tak call masa installer ada kat rumah saya. Installer tu dah pergi. Entah apa entah dia bising-bising kat Pak Udi. Pak Udi kata, boss suruh pecah je lagi dinding tu then ikat batu. Boss marah sebab memang boleh pasang katanya walaupun pintu saiz besar. Nanti tingkap tu jadi kecik sikit since nak tukar tingkap baru, boss kata buat je. Elektrikpun tak ada masalah. Boleh diubah. Saya call kedai, kedai cek balik. Kontraktor saya mengamuk, dia call kedai, call orang yang urus penghantaran pintu dan call installer. Installer ni cakap belit-belit. Nampak sangat menipunya. Kontraktor pesan kat saya, jangan lembut sangat dengan dia orang ni. Saja je nak kenakan kita. Nak order baru kena RM300 pulak tambah. Padahal pintu lebih kecik. Kontraktor: Akak jangan percaya cakap dia. Saya kenal dia orang semua. Saya kenal Juck (orang kedai), saya kenal Atikah (pengurus penghantaran) dan saya kenal installer tu. Saya pernah buat kat Putrajaya. Cakap suruh kita bukak 42 inci. Datang-datang, pintu dia kecik je. Kita pulak kena tambah pasir dan batu untuk pastikan ruangan tu ngam. Pekerja diapun cakap benda sama. Yang pelik tu, dia tak bawapun pintu tu naik terus cakap tak muat. Kita ni tak biasa, menggelabahlah. Lagipun kita bukan kontraktor, manalah tahu permainan supplier ni. Macam mana nak buat ni? Pintu dan frame lama dah dibuka. Pintu baru tak sampai-sampai. Habis macam mana? Kontraktor saya tak nak buka dulu ruangan tu takut pintunya tak sebesar yang dikatakan. Juck call saya, esok baru boleh install. Dia mengakui installer tu ada problem. Mana taknya, dengan saya cakap dia dah kat Bukit Jelutong, dengan kontraktor kata dia dah hantar staff dia balik dan dengan Juck dia cakap, dia kat site. Gila ke??? Satu masa boleh ada kat tempat yang berbeza. Nampak sangat menipu. Apapun saya salute kontraktor saya, walaupun perempuan, dia bijak buat keputusan. Dia tahu macam mana nak argue dengan installer bongok tu sampai installer tu terdiam. Mujur ada dia tak adalah saya kena tipu dan kena tambah duit lagi. Semua orang menggelabah hari ni sebab saya. Kontraktor risaukan saya kalau pintu tak pasang hari ni. Nak buat macam mana, installer tu mati-mati kata tak boleh pasang hari ni. Kata kontraktor, pasang je sebab atas, bawah dan kanan ada batu. Kiri tu nanti kontraktor boleh letak dan uruskan fasal tingkap yang nak kena betulkan tu. Esok, mereka akan tunggu pintu sampai dulu baru tengok sama ada muat atau tak dengan ruangan. Kalau tak muat baru dia orang bukak. Dia orang takut jadi macam kes kat Putrajaya. Saya rasa, saya tak salah pilih kontraktor. Kurang sikit-sikit tu biasalah kan? manusia. Patutlah dia boleh jadi kontraktor, sebab dia ni tegas. Sudahnya, rumah saya hanya ditutup dengan kanvas dan pintu lama yang disekat melintang. Mohon doa pembaca semua semoga rumah saya dalam peliharaan Allah sepanjang masa sebelum pintu baru dipasang.

No comments: