SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, April 12, 2017

Buka Semua Tile ni

Hahaha saja je buat gempak. Saya teringat permintaan saya terhadap kontraktor saya beberapa bulan lalu. OK, sebelum tu, sebenarnya banyak desas-desus orang bercerita tentang saya dan tentang rumah saya. Ada yang kata, saya ni terlalu cerewet sebab tu kontraktor saya tak buat-buat rumah saya. Sebab tu rumah saya tak siap-siap. Cerewet macam manapun, ada bayaran, buatlah dia. Kontraktor saya ni bukan baru jumpa saya sorang customer yang cerewet. Dia dah banyak deal dengan orang-orang besar termasuk wakil rakyat yang siap tunjuk-tunjuk pistol lagi depan pekerja dia. Siap tak nak deal direct semuanya kena go true PA dia. Saya ni apalah sangat nak cerewetpun. Bukan kayapun. Manusia, memang suka bercakap. Padahal dia tak tahupun apa yang saya dan kontraktor saya alami. Ada sebab kenapa kami tak dapat siapkan rumah macam orang lain. Bagi duit sedebuk kat kontraktor atau pratus tertentu then kontraktor buat sampai siap. Ada masalah besar yang melanda kami sebenarnya. Dan saya sangat tak suka bila orang bercerita atau komen fasal kontraktor saya. Sebab rumah saya memang belum siap. Tak payah cakap yang kontraktor saya tak siapkan rumah saya. Lagipun, saya memang tak nak buat sekaligus terus sebab semua benda yang kontraktor nak buat, semuanya kena ikut citarasa saya. Saya akan berbincang dengan dia terlebih dahulu then baru boleh on sesuatu kerja. Kalau kosnya tinggi, saya minta dia tunggu dulu. Saya nak sesuatu yang saya nak. Saya nak sesuatu yang saya puas hati dan happy. Bukan hari ni buat esok tukar lain. Dan saya sendiri akan pergi survey harga barang yang saya nak. Sebab tulah nak buat pintupun lambat. Sebab saya nak security door. Bila saya kata saya nak yang tu, means yang tulah. Tak boleh tidak dan tak boleh yang lain melainkan yang lain tu lebih baik. Kontraktor pernah cadang untuk saya guna pintu kayu yang kukuh dan berukiran. Saya object suggestion dia. Tapi ada jugak cadangan dia saya terima kalau saya rasa ianya lebih baik dari kemahuan saya. Masa mula-mula dia pasang tiles dulu, saya cek pemasangan dia. Sebab abah selalu bising-bising takut tile rumah saya meletup. Sebelum abah yang bising, biar saya bising dulu sebab kalau abah yang bising, menanah telinga saya. Abah kan dulu masa kerja jaga kontraktor. Dia tahu apa yang OK dan tak OK kontraktor buat. Dia pernah arahkan kontraktor bukak balik semua tiles yang kontraktor pasang kat pejabat ke kat projek dia sebab tak mengikut spesifikasi. Hahahaha dan perangai abah tu menurun kat saya. Bila saya cek tiles dalam bilik air, bilik air bilik utama, tilesnya tak sama tinggi mungkin sebab simennya. Tapi masa buat takkan tak tengok kan? Air tak boleh mengalir ke lubang. Satu hal pulak saya kena sapu air tolak ke lubang. So, saya call kontraktor saya then minta dia buat balik. Dia kena pergi kedai dan cari balik tiles yang dia guna untuk bilik air saya. Katanya, dia tak nak guna tiles yang sama sebab kualitinya kurang. Saya tak kisah. Whatever it is, air dalam bilik air saya kena turun ke lubang dan tak ada yang bertakung. Kontraktor betulkan balik dan Tanya OK ke tak. OK, Alhamdulillah. Lepas dia cat rumah pulak, saya cek cat. Dia cat bilik utama dan bilik kecil saya tak sama warna macam dalam design. Saya minta dia datang cat balik rumah saya yang tak ikut warna design tu, ikut warna design saya. Dua-dua bilik tu kena ada future wall. Mujur ruang tamu punya future wall betul. Dia ada buat perubahan pada design yard saya. Perubahan yang cantik, maka saya terima. Sungguhpun demikian, kontraktor saya masih melayan semua kemahuan saya walaupun pernah kena komen dan kena buat balik apa yang dia buat. So, ini membuktikan, bukan sebab cerewetnya saya yang menyebabkan rumah saya tak siap. Masalah apa? Saya akan ceritakan apabila segalanya siap nanti.

No comments: