SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, August 26, 2018

Dari Pandangan Saya Yang Kerdil

Masih lagi dalam mood nak bercerita pasal forum semalam. Dalam banyak-banyak presentation, presentation berkenaan talking ATM Machine from India tu yang saya nantikan. Aspectation to that guy memang tinggi. International la katakan, mesti hebat! At least, datang dengan slide presentation! Tapi, saya hampa. Tak ada slide presentation sedangkan target audience hari ni adalah bankers. Bankers tu orang yang nampak, so they need a slide to see. Biasalah, orang nampak ni, belajar dari penglihatan. Kalau dia nak fokus pun mesti ada something yang dia boleh tengok. For me, the way blind present their presentation melambangkan imej blind keseluruhannya. Tambah pulak dia present benda penting kot, Talking ATM Machine. How they fight and how their government support this issues to be rectified? Mendengarkan presentation dia, banyak slide yang boleh tayang sebenarnya. Tambah menyedihkan, he wanted to shows how the Talking ATM Machine function, saya mengharapkan video yang keluar. Tapi dia just bagi dengar audio sedangkan, audio dimainkan dengan laptop dan projektor. Apalah salahnya, kalau dia buat video? Video pendek menggunakan handphone pun jadilah. Again, orang nampak ni belajar dengan mata bukan dengan telinga. Kalau semua blind dalam tu OK la bagi dengar audio! Tapi organizer pun tayang the demonstration of the use of Talking ATM Machine from Singapore, pun audio jugak, bukan video. Hadoi, target participance siapa sebenarnya ni? Lepas tu, lama sangat that guy ni bercakap. Certain things tu tak related pun dengan tajuk dia. Hmmm... Tak tahulah. Dia ni buat rangka ke tidak apa dia nak cakap? Maaflah, saya bukan suka-suka nak complain, tapi kita ambil pengajaran supaya presentation yang kita buat menarik untuk semua orang serta tersusun. Saya nak tengok semua blind hebat dalam presentation dia orang. Biar presentation tu sama macam orang nampak. Barulah dia menimbulkan rasa wow! di kalangan audience yang nampak. Ada juga penceramah yang kurang bertenaga dan keyakinan sewaktu menyampaikan presentation. Saya rasa masalah membaca teks dalam braille tak boleh dijadikan alasan. Ingat point dan cakap spontan tu lebih baik. Atau kalau perlu jugak menggunakan teks braille, request awal-awal dari penganjur stand mic or clip mic. Supaya presentation tu nampak lancar. Yelah, mungkin present in english tu perlukan teks untuk dibaca so, itulah penyelesaian terbaik bagi saya. Request awal tu beberapa hari sebelum bukan sebelum forum baru request. Aura penceramah tu penting untuk memberi tenaga dan semangat kepada audience untuk mendengarnya. Satu lagi, rangka program pun kena betul. Kalau boleh, elakkan pengulangan isi. Presenter first cakap benda ni, datang second presenter pun cakap benda sama, third presenter pun benda sama. So, orang pun hilang tumpuan. Saya rasa semua orang bertanggungjawab untuk buat program tu menarik walaupun dah banyak kali orang dengar benda sama yang dia cakap. OK la, cakap banyak nanti orang marah pulak. Saya bukan nak kondem orang. Tapi itu komen ikhlas saya sebagai audience. Korang mesti bengangkan kalau korang present orang tak bagi perhatian? Ini juga peringatan dan pengajaran bagi saya.

No comments: