SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, August 26, 2018

Sakitnya Bila Cinta Ditolak

Mood nak bercerita tentang hati dan perasaan. Korang layankan jelah. Tak payahlah membawang pulak. Kalau tak suka, jangan baca. Masa saya sedang sakit putus cinta dulu, hahahahahahahahaha... Saya berkenalan dengan seseorang. Tak payahlah saya cerita kenal kat mana. Entah kenapa, boleh jadi rapat pulak. Mula-mula biasa-biasa je. Tapi bila setiap hari dia whatsapp, almaklumlah, hati sedang dirundung duka so, lama-lama rasa kesepian tu terisi. OK, salah sayalah sebab dibuai perasaan. Dia siap cerita kat saya tentang hatinya sakit dicurangi, tentang kawan-kawan yang melukakan hati. Saya faham semua tu. So, kami saling menasihati. Daripada whatsapp, dia mula call saya. Pernah jugak ambil saya dari office dan hantar balik rumah. Bayangkanlah, dia pergi travel pun still ingat nak whatsapp saya kat Malaysia. Dia pernah ajak saya travel berdua dengan dia. Bila saya lambat jawab, "You, you dengar tak apa I cakap ni?" "Dengar." "You macam tak sudi je nak temankan I travel?" Katanya berjauh hati. "Insya-Allah, kalau kena pada masanya, I ikutlah you," Mana boleh janji. Segan dan takut jugak nak travel berdua dengan orang baru kenal. Saya suka dia sebab dia lembut, pandai ambil hati, romantik dan pandai tegur saya dengan halus bila saya salah. Kami berhubung selama beberapa bulan. Dia pernah ajak saya ikut family day keluarga dia. Tapi saya ingat pesan mama dan mummy, anak dara yang tak ada ikatan tak manis bertandang ke rumah orang. Apa lagi ikut family orang pergi bercutikan? Saya menolak dengan lembut. Dia boleh call saya lagi walaupun depan adik dia. Kadang-kadang dalam group saya cakap saya tak ada semangat, dia boleh PM saya 'you tak ada mood sebab I ya?' Lama-kelamaan, dia mula kurang whatsapp. Kalau saya whatsapp pun, jawab sepatah sepatah je. Macam tak berminat. Baiklah, saya rasa, saya perlu buat sesuatu! Ya buat sesuatu iaitu, lupakan dia! Sebelum saya jauh kembara dengan perasaan sendiri, baik saya stop semua ni. Sayapun mula menjauhkan diri. Tiada lagi saya hantar whatsapp kat dia seperti selalu kalau dia tak whatsapp saya. Dia whatsapp pun, saya jawab biasa-biasa je. Tak perlulah nak tunjuk kasih sayang sangat. Nampak macam orang tak berminat dengan kita. Lagipun, kita ni siapa? Bila beberapa hari saya tak whatsapp, dia whatsapp saya setelah tengok saya aktif dalam group 'Assalammualaikum orang sombong,' Saya tanya dia siapa sombong? Dia macam tahu saya berjauh hati. Dia kata, saya boleh whatsapp dia anytime, kalau lewat balas maknanya, dia busy. Bila tak busy, dia akan balas. Baiklah, saya ikut rentak dia. Memang betul, kadang-kadang bila dah free baru dia balas. Tapi saya musykil, kenapa whatsapp dia online? Berbaik sangka, mungkin balas whatsapp penting urusan kerja. Bila saya rasa dia lain, saya cakap 'you, kalau you jatuh cinta kat siapa-siapa, you bagi tahu I eh?' 'Kenapa?' 'Saja nak tahu,' ''I memang dah ada someone,' Demi membacakan whatsapp tersebut, air mata saya bergenang, tangan sejuk dan lutut saya lembik untuk berdiri. Tak apalah. Allah tahu apa yang terbaik. 'Siapa?' Saya gagahkan jari untuk menaip. 'Adalah' Lama-lama dia cakap dengan saya, 'You dah lupa eh apa I cakap kat you?' 'Apa dia?' 'I kan dah tak percayakan perempuan? Tak adalah nak bercinta dah' 'Ya ke? Tapi I tengok you macam dilamun cinta je?' 'Cuba you cakap kat I, kalau I dilamun cinta nanti, kenapa?' 'I akan pergi jauh dari you.' 'Kenapa?' 'I tak suka perempuan lain whatsapp-whatsapp my boy friend. So, I takkan buat benda tu.' 'Tapi kitakan kawan?' Ya Allah, dia anggap saya kawan je? 'Sebab kawanlah kita tak boleh selalu whatsapp. You kenalah jaga hati your love,' Selang beberapa lama, saya tanya lagi soalan sama memandangkan dia ada keluar dengan sorang perempuan. Dan perempuan yang dia keluar tu dengan sorang lagi perempuan, janda beranak satu ikut dia pergi family day. Masa tu, saya whatsapp dia tak balas. Balik dari family day pun, dia still tak balas whatsapp saya. Malah, selang beberapa hari, dia tak whatsapp saya macam selalu. Hati saya rasa tak sedap. Saya masih menerima jawapan sama untuk soalan sama. Banyak kali saya tanya dia tentang hal ni. Saya tanya dia, siapa Rina yang selalu keluar dengan dia tu? Katanya, kawan baik dia yang dah lama dia kenal. Siapa pulak mama Icha tu pada dia? Katanya, pun kawan. Tibalah satu hari, saya rasa sungguh tak sedap hati bila dia kata, dia nak ke Kedah, nak tengok tanah untuk business jagung dia. Saya tanya, kenapa jauh sangat nak buat projek tu? Katanya, tanah tu tanah business partner dia. "Tanah siapa? Mama Icha?" Tanya saya curiga. "Ha'ah, mana you tahu?" Tanyanya peik "I boleh agak. You pergi berdua je ke dengan dia?" Sebaik mungkin saya sembunyikan gejolak hati saya. Bukan tak suka tengok orang kita sayang memajukan diri tapi rasa macam ada yang tak kena. Saya sering dengan soalan saya. Dia pernah cakap, kalau ada pun dia takkan cakap sebab dia tak nak kehilangan saya. Huh! Dasar tamak kasih sayang dan pentingkan diri sendiri. Ingat, orang tamak selalu rugi!

No comments: