SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, August 22, 2018

Pendapat Saya Mungkin Tak Sama Pendapat Orang

Saya akan menganjurkan satu program. Dan saya nak program saya tu, setanding dengan program orang biasa walaupun pesertanya OKU Penglihatan. Saya jugak tak nak program yang bosan. Apa yang penting, saya nak program saya tu, diadakan dengan objektif yang telah saya tetapkan. So, saya perlukan mereka yang benar-benar pakar dalam bidang tersebut untuk mengendalikannya. Saya paling tak suka, bila saya jemput jurulatih atau penceramah yang banyak cekadak. Kita nak macam ni, dia suggest benda lain. Kalau suggestion tu lagi better, I have no problem with it. Tapi kalau suggestion tu mengurangkan apa yang saya nak, memang peluang besar untuk saya reject dia. Masa perbincangan dulu, ada kawan cakap: Kawan 1: Kau tak nak panggil aku ke jadi penceramah? (Kawan 2 cepat-cepat menjawab) Kawan 2: Tak nak. Buat apa panggil kau, tak ada kelas. Saya tak tahu apa maksud dia. Mungkin satu sindiran buat saya kot. Saya: Tak adalah, saya nak orang bidang tu yang ajar. Kalau bidang bersesuaian boleh je. Saya mengawal suara saya untuk menuturkan ayat ni dengan lembut. Saya tak nak gaduh dengan orang dan tak nak sakitkan hati orang. Kita memerlukan kerjasama antara satu sama lain. So sebolehnya saya mahu elakkan rasa kurang senang sesama sendiri. Bukan bermakna orang biasa buat sesuatu benda tu dia pakar dalam bidang tu. Kenapa kita mesti nak rendahkan standard peserta kita? Mereka bayar, mungkin tak semahal orang lain pergi kursus tapi they deserve to get better from organizer. Janganlah bila pesertanya blind, kita nak bagi ala kadar je. Lepas tu nak panggil kawan-kawan je bagi ceramah. Saya tak suka cara ni. Bukan saya memandang rendah kepada blind, kalau bidang bersesuaian, dia memang pakar, saya tak ada masalah untuk jemput dia. Tapi kalau tak, lebih baik saya cari mereka yang benar-benar pakar sebab saya nak keluarkan duit yang banyak, kalau tak dapat apa yang peserta perlukan, tak gunalah kan? Lagi satu, bila kawan sendiri yang bagi ceramah, suasana tu lain. Sebab peserta dah kenal penceramah. Tapi kalau orang luar yang bagi, suasana tu lain. Bagilah peserta peluang untuk dapat kursus yang dikendalikan oleh mereka berkaitan. Dahlah nak kursus kat luar tu susah mereka nak involve, yang dalaman pulak, ala kadar je. Saya setuju ianya suatu cara menjimatkan budget. Pendapat saya, kalau nak buat, buat biar puas hati. Kalau semua nak jimat, dapat jimat jelah. Benefit untuk peserta kuranglah. Dalam modul kursus saya, saya dah gariskan pengisian kursus. At first, I tried to deal with government department. Sebagai langkah penjimatan. Saya cukup bengang bila governement staff tu cakap dengan saya, "Puan, kenapa lama sangat ya kursus ni? Saya rasa satu hari pun boleh buat," Ni buat saya marah. Kepala otak kau! Satu hari kau nak cover apa? Boleh cover semua ke yang saya nak? Saya bukan panggil awak datang ceramah dan membebel je kat depan tu. Peserta saya blind, saya nak praktikal. Biar dia orang rasa sendiri and experience it. Setakat nak bagi ceramah, nak bagi dia orang tidur dalam kelas sorry la ya! Tu bukan cara saya! Orang dah tak nak dah ceramah mulut macam tu. Bosan!!! Tak payah! Lagipun saya nak bayar kot, bukan nak suruh kau datang ceramah free! Peserta saya datang dari jauh! So what do you aspect? Dia orang datang pagi balik petang ke? Nampak sangat pemalas!!! Kalau malas duduk pejabat je, tak payah bagi ceramah or involve in training! Saya nak apa yang saya gariskan. Lain dari tu, saya tak nak! Saya rasa sangat bersyukur bila dia kata, date yang saya bagi pilihan semuanya tak free. Free pun akhir tahun. OK, bye byelah kau! Aku pun memang suka kalau kau tak free! Senang aku nak cakap dengan management! So sekarang ni, saya higher consultant. Memang mahal, tapi setakat perbincangan ni, saya puas hati. Saya cakap tiga hari dua malam, dia keluarkan jadual tiga hari dua malam. Adat orang berniaga, mestilah dia nak puaskan hati pelanggan. Saya kata saya tak nak ceramah je, dia dah propose kat saya penceramah dan jurulatih dia. Sijil segala semua dia yang buat. Saya hanya perlu sediakan pengangkutan, penginapan, makan minum dan hal berkaitan. Saya tak payah fikir dah nak jemput penceramah tu, penceramah ni. Bukan saya tak boleh buat, tapi kalau yang nak datang tu banyak songeh, saya menyampah! Jangan nak double standardkan kursus saya ya, saya tak suka! Sebagaimana saya mahukan yang terbaik untuk diri saya, macam tulah high demand saya untuk kerja saya dan program saya anjurkan. Saya tak nak program yang bosan! Saya pun nak kena hadap sama, malas saya nak stay kalau bosan, masalahnya I'm organizer, kalau hilang nanti orang mengata pulak. Kalau sesiapa pernah pergi program Be Your Own Bodyguard atau kursus pencegahan jenayah saya, haaaa... Macam tulah program yang saya nak. Saya nak semua orang enjoy masa kursus and learn something true experience. Bukan duduk dengar je. Nanti nak buat macam manapun tak tahu. Mohon korang doakan program saya dapat sambutan dan berjalan lancar ya.

No comments: