SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, August 12, 2018

Pujian Yang Menakutkan

Suatu hari, saya ke Kedai Yusuf Ali nama lama. Nama baru apa entah. Saya sorang. Sebab hari kerja dan saya cuti. Ketika saya sampai di kedai tu dan nak cari tempat kat dalam, saya melintasi beberapa meja pelanggan lain. Tiba-tiba... Lelaki: Adik, adik ni cantiklah dik. Saya relax je. Takkan dia nak usik saya, usik orang lain kot. Lelaki: Adik, adik cantiklah dik. Lelaki 2: Wei, jangan kacaulah. Kau ni. Lelaki: Adik, adik cantiklah. Lelaki 2: Abang ni jahat dik. Kacau adik. Dan akhirnya saya melintasi meja tu. Lelaki: Dik, cantiklah adik ni. Dia memperlahankan suaranya. Saya berdebar. Untuk sayakah? Kata-kata tu? Bukan kot. Buat tak tahu jelah. Saya makan sorang. Lepas makan, saya mula beredar dan sekali lagi melalui jalan yang sama. Kedengaran suara lelaki tadi. Lelaki: Adik, adik. Saya: Saya ke? Lelaki: Ya. Adiklah. Saya: Dah. Saya takut. Lelaki: Adik, adik. Saya berpaling. Mungkin dengan saya dia baik kot. Sekadar menunjukkan keprihatinan dia kot. Mungkin dia kesiankan saya. Takkanlah dia nak kacau saya? Fikir saya dalam hati. Lelaki: Adik ni cantiklah dik. Lelaki 2: Abang ni jahat dik. Kau ni, janganlah kacau dia. Saya terus berjalan laju meninggalkan kedai tersebut. Senyum saya segera mati. Saya takut sebenarnya. Apa hal dia nak ulang-ulang puji saya? Kalau tadipun dia cakap kat saya, memang tak betul lelaki ni. Sangat menakutkan. Apa yang cantikpun saya tak tahu. Saya just pakai seluar slack hitam dan kemeja hitam. Tudung Bok Kita merah bercorak hitam. Simple. Cantik tang mana? Mekappun tidak, sekadar foundation, bedak, lipstitk dan blusher. Basic je. Ya Allah, aku bersyukur atas pinjamanMu ini. Namun, aku mohon jagaan dan pemeliharaanMu sentiasa ke atas diriku dan hidupku. Temukan aku dengan orang-orang yang baik. Jauhkan aku dari orang-orang yang jahat, yang boleh mendatangkan mudharat bagiku. Amin, Ya Allah.

No comments: