SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, August 14, 2018

Kuasa Allah

Assalammualaikum dan selamat petang semua! Menunggu masa balik, jom kita sembang kejap. Saya baru faks surat complain kepada DBKL. Hahahaha... Teringat masa wakil DBKL dan kontraktor yang buat projek depan Public Bank tu jumpa saya. Saya memang bengang gila masa tu. Dahlah buat pembinaan tak inform penduduk setempat. Tiba-tiba je siar kaki dah pecah. Bahaya! Dahlah laluan tu jalan utama. Sibuk! Sayapun apa lagi, terus whatsapp Datuk Mahadi, Pengarah Eksekutif Pengurusan Projek. Terus datuk turun petang tu tengok apa yang staff dia buat. Datuk pun akui jalan tu teruk. Esoknya, datuk hantar wakil DBKL dan kontraktor yang buat projek tu jumpa saya untuk bincang keperluan OKU Penglihatan. Kata Kak Sha, hansem dua orang tu. Peduli apa saya, hensem ke, tak ke. Dia dah buat saya marah. Memang saya marah gila! Hujan-hujan dia dating. Basah kuyup. Entah kat manalah dia park kereta or motor? Masa bincang tu, lebih kurang begini bunyi dialog kami: Wakil: Saya minta maaf cik. Kami terlepas pandang. Saya: Tak apalah. Benda dah jadi. (Suara lembut dan perlahan tapi tegas.) Saya: Sebenarnya, you all tak boleh terlepas pandang. Ibarat macam orang masuk rumah, kena minta izin dengan tuan rumah dulukan? Takkan dah masuk, dah ubah TV orang, dah ubah almari orang tanpa pengetahuan tuan? Mesti kena cakap dulu kalau nak buat apa-apa kat rumah orangkan? (Saya tegas) Wakil: Itulah. Kami minta maaf banyak-banyak. Saya: OKlah. So, sekarang ni, saya nak tahu plan dan design siar kaki tu macam mana? Macam-macam saya soal dia tentang MS1184, bagi tahu apa yang boleh dan tak boleh. Macam-macam lagi. Wakil: Insya-Allah cik. Kami akan penuhi keperluan tu. Saya: Saya tak naklah cakap lain, jadi lain. Saya dah banyak pengalaman dengan kontraktor ni. Bincang lain, hasilnya lain. Wakil: Insya-Allah cik. Tu semua dengan kuasa Allah. Kami Saya: Ya, dengan kuasa Allah, tapi atas usaha you all. Allah pun dah berfirman, Dia takkan ubah nasib sesuatu kaum, melainkan kaum tu sendiri yang mengubahnya. So, you kena usaha. Tak boleh harapkan kuasa Allah je. Kata Kak Sha, tersentak dua lelaki tu. Nampak muka dia orang terkejut dengar jawapan saya. Dahlah dari awal terkejut. Yang ni lagi terkejut. Jelas Nampak dia orang macam tak sangka saya jawab macam tu. Yelah, dah bengang. Selalu sangat DBKL ni buat hal. Orang tak duduk kat tempat saya, dia tak faham. Nanti kita yang kena dengan blind ni. Hahahaha... Kak Sha kata, sekali jodoh saya lelaki tu. Saya kata, lantak dia. Kalau baik macam manapun saya, bukan jodoh, tak jadi jugak. Tegas macam manapun saya, kalau dah jodoh, jadi la jugak nanti. Hahahaha... Lupa semua dah pasal jodoh bagai kalau tengah kerja. Nak-naknya bincang hal yang sensitive dan buat saya marah. Bukan sesuka nak marah, tapi bahaya kot untuk semua orang. Yang celik pun rasa tak selamat, ni lagi yang blind. Maaflah ya En. Abang. Siapa suruh cari pasal.

No comments: