SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, August 17, 2018

Dua Perkara Buat Saya Tention

Assalammualaikum dan selamat pagi semua. Hari ni tubuh rasa segar sebab tidur cukup malam tadi. Cuma perasaan je tak berapa nak sihat. Tention! Saya tak ada tempat nak luah. So, korang jelah yang baca luahan saya. Memang dasar perempuan, kalau tention, mesti need someone to listen and give support. Tapi saya tak ada siapa-siapa nak call or whatsapp untuk bercerita. Jadi saya nangis sorang-sorang. Lepas tu tention sorang-sorang. Mujur ada Chiko si penawar hati. Bila tention, semua benda tak ada mood nak buat. Lepas mandi, solat, bersihkan buangan Chiko dan bagi Chiko makan, saya ajak Chiko teman saya kat bilik. Saya nak baring dan cuba lupakan apa yang berlaku. But, hal tu tetap datang untuk saya fikirkan. Akhir sekali, saya serahkan segalanya pada Allah. Yang penting, saya ikhlas buat semua ni bukan sekadar kerana gaji lebih dari itu, saya suka buat kerja ni. Akhirnya, saya tertidur dalam tention dan sedih. Tidur awal bersama Chiko. Chiko ni macam faham je saya ada masalah. Kenapa tention? 1. Berkenaan dengan pemasangan warning block di lifts. Waktu seminar semalam saya berbual dengan Datuk Sri Asiah. Dia cakap dengan saya, warning block harus dipasang berhampiran button lifts sebab biar blind stay kat situ takut nanti orang langgar blind. Saya bantah. Letak jelah depan lifts, at least, blind tahu itu lifts dan kalau berlaku lifts rosak ke apa ke, blind dah diberi amaran awal-awal. Kalau letak kat button, kalau blind tu datang dari arah yang tak ada tactile, dia boleh je terus rapat ke lifts, At least kalau ada warning kat situ, dia berhati-hati. Memanglah ada Negara yang pasang tactile tu ke button lifts, tapi Datuk kata, datuk ni pengerusi masa buat MS1184: 2014. Dalam MS dah tulis dah, Tactile attention/warning indicators may be installed at the vicinity of pedestrian crosswalks, the platforms of railway stations, and both the top and bottom of stairs and ramps, and in front of escalators, travelators and lifts, and the like to ensure safety. Tactile guiding indicators may be used in combination with attention/warning indicators in order to indicate the walking route where no other tactual information is available to get from one place to another. Dah terang-terang ditulis depan lifts, dari awal pun kat Malaysia ni pasang depan lifts, bukan kat depan button. So, kenapa nak tukar ikut suka hati pulak? Dengan alas an, dia dah jadi arkitek dah berpuluh tahun. Apa yang datuk buat, tak semestinya itu yang sesuai dengan apa yang blind nak. Kalau macam tu, tak payahlah panggil kami buat audit akses. Siap cakap dengan saya jangan lawan, ikut cakap dia. Hei, saya bukan ikut cakap siapa-siapa, saya cakap apa yang dirasakan sesuai. Blind tu bodoh sangat ke nak berdiri depan pintu lifts kalau dah tahu orang nak keluar lifts? Habis, orang yang Nampak tu berapa ramai berdiri depan pintu lifts masa orang nak keluar? Kalau macam ni, sampai bilapun penyediaan kemudahan akses kat Negara ni sekadar polemic jelah. Bukan menepati keselesaan blind. Dia nak present lepas tu sebenarnya. Kat dalam tu ada MRT, MOT, yang mana saya pernah komen tentang kedudukan warning tactile ni. Nanti apa pulak kata dia orang? Saya cakap tak ada fakta. Pada hal dalam MS1184 tu dah tulis. Cuma yang buat MS ni pun bengong, apa hal pergi letak perkataan may be kat situ? Kalau may be, suka hatilah nak letak mana, tak payah ada garis panduanlah. Dulu beria kononnya nak ada MS sendiri, kalau dah tahu nak ikut Negara lain, tak payahlah susah-susah korang buat MS sendiri, ambil je MS Singapura ke, Jepun ke, Australia ke, ambil dan buat je ikut dia orang punya standard. Benganglah saya. OK, lepas ni saya akan Tanya blind mana satu yang dia orang nak. 2. Projek Siar Kaki Brickfields: Ni pun satu hal. Rukun Tetangga Brickfields dan NGO satu lagi ni pun tak tahu nak menyabar! Tahu nak panggil press je kerjanya. Korang tak tahu apa-apa, janganlah ikut sedap mulut je cakap DBKL tak serius. Kalau tak serius, kenapa dia orang nak buat apa yang kita minta? Delay kat sekitar office saya ni pun rasanya saya salah satu penyumbangnya. Hari tu dia orang dah datang untuk confirmation kemudahan akses yang nak disediakan. Saya tak nak sign dan cop office sebab ada satu benda salah. So, dia orang balik. Yang datang tu consultant dia. Dia balik bincang dengan DBKL semula. DBKL setuju dengan cadangan saya untuk pasang tactile di seluruh siar kaki yang mempunyai halangan kekal dan menghapuskan pemasangan tactile di bahagian halangan sahaja iaitu putus-pputus. Disebabkan persetujuan itu, DBKL yang pada mulanya merancang untuk memasang tactile jenis satu, satu digabung menjadi tactile seperti yang diperlukan memutuskan untuk menggunakan tactile jenis siap digabung dan mereka hanya perlu pasang mengikut susunan guiding. Perubahan ini disebabkan oleh kekurangan kos. Mereka membuat pertukaran sebab tactile jenis ini lebih murah kerana banyak tactile diperlukan untuk membuat guiding di seluruh siar kaki berkenaan. Bukan satu siar kaki, tiga siar kaki rasanya yang mereka perlu pasang. So, delay la. Pada hal, DBKL dah bagi tahu yang stok dia orang belum sampai. DBKL dah bagi penerangan, kenapa perlu buat bising lagi? So, hari ni, boss pejabat satu lagi tu call saya. Baru dia faham apa yang berlaku. Sebab tulah, lain kali, Tanya dulu jangan sibuk nak panggil press je. Kesianlah, orang dah cuba buat yang terbaik untuk kita, kita nak hentam dia pulak. Hentam publicly pulak tu. Dah cukuplah dia orang kena hentam dengan saya masa meeting. Dia orang dah setuju, so apa lagi? Saya bukan simpan je hal ni. Saya tulis kat whatsapp group saya, kat Facebook. Ada yang call dan datang jumpa sayapun saya inform. Tulah, saya dah masukkan dalam group saya left. Siapa suruh? Lepas tu dalam group satu lagi pun dia ada, takkan tak terbaca? Kalau saya tulis something kat group whatsapp, benda tu mesti penting. Bukan main-main. Oooo... Kalau saya update status pergi seminar, pergi kementerian baca, habis status pasal siar kaki Brickfields tak baca pulak? Lepas tu cakap dengan saya office saya kena keluarkan statement. Statement kat mana lagi saya nak keluarkan? Saya terus cakap, saya dah tulis dalam whatsapp group and FB. OK, next week, saya akan letak dalam taley info pulak. Kalau cakap tak tahu jugak, memang sajalah tu. Tahu tak, DBKL tu dah tiga mock up dia buat untuk saya tengok dan komen. Mock up pertama mock up siar kaki yang tak ada tactile. Saya komen, salah. Dia ubah. Panggil saya untuk tengok mock up kedua. Lepas tu, belum siap dia buat mock up siar kaki ada tactile, saya dah complain salah cara pasang tactile. Dia terus ubah. Bila siap, panggil saya tengok. Betul. Tu yang dia nak saya sign tu. Saya tak sign sebab satu keperluan tak dipenuhi. Jadi apa lagi yang kita nak? Dia pun dah inform, jangka siap Oktober. Kita tunggu tengok. Kalau tak jalan jugak, baru ambil tindakan. Masa pun ada lagi dua bulan, korang dah nak bising. Nanti saya yang susah nak deal dengan dia orang. Kita boleh tegas dan kasar, tapi biar bertempat. Jangan nanti, tepuk air kat dulang, kena muka sendiri. Lepas tu, ada NGO lagi satu, Tanya NGO yang call saya ni, tahu tak pasal seminar yang saya pergi? NGO ni kata tak tahu even yang dalam Majlis Kebangsaan OKU pun tak dijemput. Katanya dia orang tahu dari Facebook saya. Apa yang gaduh sangat? Saya pergi atas kapasiti saya sebagai penceramah, bukan peserta. Seminar tu, semua peserta adalah penyedia perkhidmatan pengangkutan awam, bukan NGO. Kenapa semua benda nak persoalkan? Nak Tanya, tanyalah saya sendiri. Kenapa kena Tanya orang lain? Bila korang semua pergi meeting, pergi seminar yang office saya tak dijemput, ada ke office saya kecoh nak ambil tahu? Ada ke saya sibuk mencari tahu? Ruang perjuangan ni amat besar. Bagi saya, masing-masing, mainkan peranan masing-masing. Kalau yang ni dah perjuangkan yang ni, yang lain tu, carilah perkara lain untuk diperjuangkan. Saya dengan Kementerian Pengangkutan dah lama. Malah, office saya dengan MOT ni dah lama menjalinkan kerjasama sejak x-boss saya lagi. Berapa tahun dulu? Dulu, ada yang bincang pasal Marakesh Treaty, ada saya sibuk? Bila MYIPO approach saya baru saya uruskan dengan MYIPO itupun bukan sepenuhnya, sekadar meeting dan bagi feedback je. Lepas tu pergi seminar. Pasal bank semua tu, selesaikanlah. Bila diam macam tu je, tak ada pulak saya nak menyibuk pergi uruskan hal tu. Jangan semua benda nak ambil tahu lepas tu semua diam. Kita bagi-bagi kerja ni. Kalau setiap ofis buat satu, mesti cepat prosesnya. Iiii... Rasa macam nak tukar department la. Malas rasa nak buat Aksesibiliti ni kalau semua orang nak campur tangan.

No comments: