SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Saturday, August 4, 2018

Ego Tak Bertempat

OK, Cik Tinta tengah bengang sekarang ni. Kejadian pertama kat pejabat tadi, Cik Tinta tak adalah bengang sangat walaupun ada sedikit bengang. Seorang sukarelawan menghampiri saya bertanyakan khabar kaki saya. Dengan sopan dan berhemah dia memberitahu saya bahawa dia tak percaya dengan memakai kasut tinggi dapat menyembuhkan sakit kaki saya. Katanya, ramai pakar kesihatan berpendapat bahawa kasut tumit tinggi menyebabkan sakit tulang belakang. Ya, saya tak nafikan. Tapi, dalam kes saya, saya hanya perlu memakai kasut tumit tinggi at least 1 inci atau 1 inci setengah. Doktor tak suruhpun saya pakai yang 3 4 inci. Dalam kes saya jugak, tapak kaki saya rata so, saya tak sesuai pakai kasut yang rata. Saya ulangi, kaki saya rata, tak sesuai pakai kasut rata. Lagipun, doktor yang cakap dengan saya hal ni. Bukan saya pandai-pandai cakap saya tak boleh pakai kasut flat. Lama-kelamaan dia mengalah dan akhirnya bersetuju. Kejadian kedua, kat dalam Facebook. Seorang cikgu mengatakan sakit tumit saya berpunca dari cara saya berjalan. Dia ni memang ego tahap king. Dia selalu rasa dia bagus dan tahu semua benda. Dari komennya saja dah cukup memberitahu saya yang dia tidak tahu tentang Plantar Fasciitis walaupun dia kata dia tahu pasal sakit ni 25 tahun lalu. Yang kelakarnya dia kata sakit ni berpunca dari postur badan yang membongkok, jalan seret kaki serta jalan teragak-agak dan tidak yakin. Hahahahahahahahaha... Bila masa pulak saya berjalan teragak-agak, seret kaki dan membongkok ni? Memang dulu cara jalan saya tak cantik. Tapi bukanlah seret kaki atau teragak-agak. Dulu yang dikatakan tak cantik tu berjalan keras dan bersepah macam gangster. Dah enam tahun berlalu. Selepas Hadisah ajar saya cara berjalan yang sopan dan cantik, saya mengamalkannya sampai hari ni. Korang pernah tak tahu macam mana model belajar berjalan? Selain daripada belajar berjalan untuk memperagakan baju or what so ever yang perlu diperagakan, mereka juga diperbetulkan postur badan mereka. Itulah yang Hadisah lakukan. Sebab tu saya perlu letakkan buku tebal di atas kepala saya masa belajar jalan dengan Disa dulu. Malas nak cerita panjang pasal belajar berjalan tu. Korang bacalah tulisan saya bertahun lalu tu. Kalau tak betul mesti dah lama kena dengan Disa. Masa saya berjalan tak cantik dulu, angah pun selalu tegur saya berjalan. Tiba-tiba hari ni dia kata elemen kat atas tu buat saya sakit tumit. Hello! Saya bukan ego tak nak terima apa dia cakap. Kalau cakap tu betul, walaupun saya tak suka, saya akan terima. Masalahnya, berlagak je pandai tapi cakap tak ada fakta dan hentam sebarang. Saya yang sakit, saya yang jumpa doktor, saya yang dengar apa doktor cakap, saya yang bersoal jawab dengan doktor, alih-alih dia yang nak jadi doktor. Kalau cakap benda betul tak apalah. Ni merapu je lebih. Nampak sangat dia tak tahu dan tak faham apa itu Plantar Fasciitis. Saya ni, menghidap Plantar Fasciitis, bukannya Bony Spurs. Saya baca tentang sakit saya. Bukan saya dengar je cakap doktor. Dari awal lagi saya baca dan saya boleh agak apa masalah tumit saya sebenarnya. Plantar Fasciitis bermaksud: Plantar fascia adalah rangkaian tisu penghubung yang meluas dari tulang tumit anda ke bebola kaki. Keradangan tisu penghubung ini dipanggil plantar fasciitis. Sukar untuk orang yang memakai kasut rata. Apabila anda berjalan kaki dalam kasut rata selama tempoh masa yang panjang, plantar fascia akan diregangkan mengakibatkan keradangan. Begitu juga dengan wanita yang memakai kasut tumit tinggi. Kasut tumit tinggi meningkatkan tekanan pada tumit. Selain itu, ia juga menyebabkan sakit belakang. Manakala Bony Spurs pula adalah: Pertumbuhan tulang yang tidak normal pada titik di mana fascia plantar dilekatkan pada tulang tumit. Ia disebabkan oleh ketegangan yang berpanjangan kerana gaya berjalan yang tidak sesuai, membongkok kaki ke dalam boleh meregangkan plantar fascia dan menyebabkan keradangan kronik. Kadangkala ketegangan otot dan peningkatan ketegangan pada tumit boleh mengakibatkan pertumbuhan tulang ‘spurs’. Bony spur terus berkembang ke arah di mana peregangan menyebabkan rasa sakit. Dipetik dari: https://www.doctoroncall.com.my/soalan/punca-sakit-tumit-heel-pain Kalau saya menghidap Bony Spurs, barulah betul disebabkan cara berjalan yang salah atau tidak sesuai. So, sebelum cakap tu, sila baca. Jangan tak tahu tapi mengaku pandai semua benda.

No comments: