SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, August 19, 2018

Mulut Sesedap Rasa 2

Untuk mock up siar kaki bertactile pulak, dia orang buat betul-betul kat depan office saya. Kawan-kawan office report kat saya tactile dia tak betul sebab dia buat zig zag. Saya terus ambil gambar dan hantar pada arkitek yang jaga projek tu. Dia orang betulkan. Lepas tu minta saya tengok. Saya setuju dengan corner yang dibuat. Saya cakap, jangan ada zig zag dan jangan ada warning kat tempat tak sepatutnya. Mereka faham. Saya terus bagi "Jangan sekarang masa bincang ni semua OK, lepas tu hasilnya jadi lain. Saya dah ada banyak pengalaman dengan kontraktor ni," Depan-depan kontraktor saya cakap. "Ha, kontraktor, dengar tu." Balas En. Mahisham. "Tak, tak. Kami cuba yang terbaik," Jawab kontraktor. "Saya akan pastikan mereka buat yang terbaik," En. Mahisham cuba menghalau keresahan bermain di fikiran saya. Lanjutan daripada itu, En. Azhar, wakil consultant datang jumpa saya nak minta sign saya dan cop pejabat saya sebagai persetujuan atas apa yang dibincangkan. Dia bacakan satu persatu. Satu item saya tak setuju apabila dokumen tersebut menyebutkan, tactile akan dipasang berhampiran halangan. Saya tanya dia, tactile ni akan putus-putus ke antara satu halangan dengan halangan lain? Dia kata ya. Dia juga cakap, dia pun confuse. Dia dah bangkitkan kepada DBKL hal ni tapi DBKL kata itu yang dibincangkan. "En. Azhar, saya rasa DBKL yang tak faham apa saya maksudkan. Kan Datuk Mahadi pun cakap, siar kaki yang ada halangan kekal atau tidak boleh ubah, akan dipasang tactile. Macam mana blind nak cari tactile sambungan kalau tactile tu putus. Habis kalau dia tak jumpa tactile, langgar halangan dululah. Blind mana boleh jalan lurus untuk dapatkan tactile sambungan tu?" Saya cuba fahamkan En. Azhar. "Ya, Cik Tinta, saya faham. Bila DBKL kata itu yang dibincangkan dengan cik, saya ingat itu yang cik setuju," "Tak, tak. Saya tak setuju. Minta maaf En. Azhar, saya tak nak sign dokumen ni selagi item ni tak dibetulkan," Saya tegas menzahirkan pendirian saya. "Tak apa Cik Tinta, saya faham. Saya akan balik discuss benda ni dengan DBKL. Saya pn tak nak Cik Tinta sign kalau itu bukan persetujuan Cik Tinta, nanti orang kata saya tipu dan paksa cik pulak," Saya tahu, ianya melibatkan kos tambahan dan pembetulan ke atas lukisan plan siar kaki arkitek. Masa yang diambil mesti sedikit lama memandangkan ianya perlu dibincangkan semula bersama DBKL. Rabu lepas, saya dimaklumkan bahawa DBKL bersetuju memasang tactile ke atas siar kaki yang mempunyai halangan kekal secara keseluruhan. Memandangkan jenis tactile perlu ditukar kepada jenis tactile seperti sebelum ni bagi menjimatkan kos, DBKL mengambil sedikit masa untuk mendapatkan tactile berkenaan. So, apa lagi yang perlu dikecohkan? Kerja-kerja pembinaan ni pun belum melepasi time frame. Masa mula-mula dulu tak ada pun pihak lain nak bising dan tulis surat, bincang sana sini. Bila nampak benda ni macam berhenti dan dah nak siap, baru kecoh macam kita tak buat apa-apa. Padahal, benda ni kita lebih dulu ambil tindakan. Yang sekor cakap tak jalan tu, bukan selalu guna laluan kat office saya ni. Saya ni, hari-hari guna jalan ni. Tapi boleh je sabar. Orang dah bagi layanan baik kat kita, apa hal nak kecoh sampai panggil press? Sorrylah, saya tak suka publisiti murahan. Kalau orang tak endah apa kita cakap tu OK la jugak nak panggil press bagai. Elok-elok orang layan kita baik, esok orang menyampah dengan kita. Langsung tak dapat apa! Korang ingat, saya ni buat magic ke? Ting! Semua siap, semua jadi? Jangan fikir kita punya susah je. Kontraktor, consultant, DBKL, semuanya ada masalah mereka bila terpaksa ubah plan dari yang asal kepada kehendak kita. Jangkaan manusia, bukan tepat nak siap bulan sepuluh, bulan sepuluh siap! Korang tahu tak macam mana susahnya nak gesa dia orang buat meeting, penuhi keperluan kita, macam mana nak berdiplomasi untuk memahamkan mereka tentang blind. Tu semua bukan mudah. Makan masa. Mujur saya kenal boss dia orang, Datuk Mahadi. Kalau tak, belum tentu dilayan! Silap-silap bolayan! So, mulut tu tolong jaga. Jangan sesedap rasa cakap tak jalan dan tak bergerak. Kalau tak bergerak, macam mana ada yang dah simen baru dah siar kaki tu? Saya peliklah, tiba-tiba pulak semua orang concern pasal siar kaki ni? Pada hal dulu, tak ada siapapun nak bising. Saya je yang ke hulu ke hilir, turun naik mengadap DBKL, DBKL dan pihak terlibat jumpa saya, gaduh dengan consultant, tulis surat sana-sini. Hantar whatsapp personal kat datuk. Pukul 1 pagi baru datuk balas. Ingat dia orang tu tak ada kerja lain ke nak hadap kita punya hal je? Kalau korang tak buat dari awal, jangan bising! Sebelum shoot email, bukan nak call tanya saya progress kerja pembinaan tu. Suka-suka je hantar email cakap we must do something. Kita dah buat ber thing-thing dah. Korang yang ketinggalan zaman! Kan bagus kalau masing-masing, gunakan contact yang ada buat kerja masing-masing. Ambil satu bahagian untuk korang buat. Yang orang dah buat, biar orang buat, jangan kacau. Kerja korang tu ada yang belum siapkan? Ada jugak yang tak buat apapun! Sibukkan kerja orang. Lepas tu, mintalah masing-masing keluarkan laporan. Tengok progress! Benganglah saya!

No comments: