SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, August 27, 2018

Sakitnya Bila Cinta Ditolak 4

Antara kata-katanya yang masih saya ingat sewaktu pertemuan malam tu, "Kalau nak compare you dengan dia, she is ampty, dia tak ada apa-apa," Belahlah kau! Dia ada tanah, untuk kau buat business kan? Janganlah menipu! "Kita tetap kawan," "Tengoklah," Jawab saya menyampah. Ingat senang-senang macam tu ke? Kau dah sakitkan hati orang, lepas tu nak buang rasa bersalah kau nak orang jadi kawan kau? Saya tak bodoh macam X-girl friend dia yang boleh jadi kawan dia lepas ditinggalkan. Sorry la! Boy friend yang saya sayangpun tak ada jadi kawan lepas putus, ini pulak kau! "You macam tak nak kawan I je?" Duganya. "Bukan tak nak kawan, tapi I tak nak sakitkan hati I sendiri," Jelaskan? Faham tak? "Tulah you, kenapa you tak cakap awal-awal? Kalau tak, mesti tak jadi macam ni," Katanya mempersalahkan saya. Gila ke apa lelaki ni??? "You ingat I ni bodoh ke? Sekarang you cakaplah macam tu sebab you dah bertunang. Kalau tak bertunang lagi, lain pulak alasan you," Laju je ayat tu keluar dari mulut saya. Tak payah nak pusinglah encik abang! Saya bukan bodoh! "I pernahlah jatuh cinta dengan orang macam you. Tapi dia tak layan I." Hahahahahaha... Rasa nak gelak guling-guling. Pusingan mesin basuh auto ke ni? Eh, bukan auto, auta! "Siapa? Cakaplah," Duga saya pula. "Tak bolehlah bagi tahu." Dia berahsia. Sudahlah! Memanglah kau tak boleh bagi tahu, sebab kau reka cerita! Nanti sebut nama sebarang, saya pergi tanya, pecahlah rahsiakan yang awak tu sebenarnya menipu?! Patutlah Allah tak bagi saya bersama dia. Memang tak boleh dibuat laki orang macam ni! "You jadi rakan business I la. Boleh eh you?" Katanya masih memujuk. "Tak nak!" Sepantas kilat saya respon. "You ni, laju je tak nak." Katanya sambil ketawa kecil. "You ingat I apa? Tak ada perasaan? You nak tayang kebahagiaan you depan I? Ha? Nak bersayang-sayang, berabang-abang depan I masa bincang hal business?" Nampak sangat dia nak jadikan saya batu loncatan untuk dia maju ke depan. Ingat saya suka ke nak saksikan kebahagiaan dia nanti? Tu pun kalau bahagialah! Kau business la dengan tunang pilihan kau tu! Eh salah, pilihan adik kau tu! Entah-entah memang pilihan dia. "You, I minta maaf sangat-sangat. Jangan buat I rasa bersalah. I tahu berdosa pada you. Bagi peluang kat I untuk tebus semua salah I," Keluhnya. Huh, tak semudah tu. Saya bukan perempuan bodoh. Kalau kau dah pilih untuk melangkah pergi dari aku, silakan pergi! Jangan nak menyusahkan jiwa raga aku dah! Lenyaplah dari hidup saya agar saya boleh hidup tenang. "Kenapa hati you keras sangat?" "Sebab I tak bodoh." Balas saya cepat. "I perlukan you, perlukan sokongan you..." Katanya masih memujuk. "Kalau you perlukan I, you tak buat I macam ni. Nakkan sokongan I apa lagi? Tunang you dah ada, biarlah dia yang sokong you, kongsi semua masalah dengan you," Memang hati saya keras kali ni. "You, I kenal dia dulu dari you. So tak salahkan kalau I pilih dia?" Ujarnya. "Oooo... Memang you la yang pilih dia? Siapa kenal you dulu tu bukan soalnya. Kalau macam tu, kenapa you tak pilih Rina? You kenal Rina jauh lebih lama dari you kenal dia?" Dia terdiam. "You I tak tahu dah macam mana nak cakap dengan you." "You cakaplah apapun, you memang tipu I tu je. Kalau pun you tak tahu perasaan I, kenapa tak terus-terang bila I tanya pasal hal ni? Bukan sekali I tanya you, banyak kali!" "Semuanya berlaku terlalu pantas." "Bila you tahu kononnya, adik you nak you kahwin dengan dia?" Konon tu saya tekan suara. "Sebelum puasa tu, dia datang bermalam kat rumah I. Adik I tanya dia, dia mengaku dia sukakan I. Adik I very happy and told my mum. My mum ajak I bincang. Mulanya I tak nak, tapi kalau sampai semua porak-peranda kalau I tak nak, terpaksalah I setuju," Jelasnya. Rasa macam nak tepuk tangan kuat-kuat. Mamat ni suka baca novel kot. Macam orang besar-besar dalam novel nak jodohkan anak pulak. Padahal dia bukan orang kopratpun! "Kalau you tak nak kahwin dengan dia, apa jadi?" Saja saya melayan cerita dia. Nak tengok akal dia. "Macam-macamlah you. I tak naklah bebankan keluarga I pulak. I ikut jelah," Suara disedihkan. Meraih simpati. "Lagipun, bila my mum cakap macam tu, I terus pandang Icha, anak dia. You pun tahukan anak dia rapat dengan I. I rasa tanggungjawab. Rasa tak sampai hati bila pandang Icha." Kau tak sampai hatilah sebab kau dah gilakan mak dia! Tu je sebenarnya! "Lagipun I rasa macam dah nak ada tanggungjawab. Sebab tu I setuju," "Bukan masalah nak ada tanggungjawab. You ingat, kahwin dengan dia je ke ada tanggungjawab? Kahwin dengan orang lain tak ada tanggungjawab?" Saya hamburkan semua kemarahan saya. Bukan marah sebab tak pilih saya tapi saya benci orang yang menipu! Cakappun belit-belit! Mana satu betul kau ni?! "Bukan macam tu. I tak tahu nak cakap macam mana dengan you..." "Yelah, sebab you menipu," Sahut saya. "Sebelum puasa I tanya you pasal ni. Dalam bulan puasa pun I tanya jugak lagi. You tak mengaku. I dapat rasalah perangai you," "I ingat nak bagi tahu you. Tapi I busy sangat. Tak sempat," Dia beralasan. "You jangan cakap tak sempatlah. Bulan puasapun kita ada berbual kat whatsapp. Patutnya bila I tanya, takkan you lupa lagi? Mesti you ingat hal ni kan? Nak pergi meminang, mesti you pergi beli barang..." "I tak beli apa-apa you. Semua my mum uruskan. Kan I cakap I tak nak sebenarnya," Masih beralasan. Habis kau tak keluar duit satu sen pun ke untuk bertunang? "Habis, takkan dia orang tak update you. You pergi meminang, takkan you tak ambil cuti? You cakap dengan I, raya ketiga you dah kerja. Takkanlah your family did not tell you anything about the date? You yang nak kena drivekan?" Saya semakin geram dengan dalih-dalih bodoh dia tu. "You, I tak tahupun date I nak bertunang tu," Sudahlah! Malas saya nak layan lelaki macam ni. Tak payah tunggu lama, malam tu jugak, Allah dah tunjuk siapa dia pada saya. Dan Allah bagi tahu terus terang-terang kenapa dia tak boleh jadi suami saya. Gila punya lelaki. Janganlah kau nak menipu. Jangan ingat semua perempuan bodoh. Kalau 10 tahun dulu, bolehlah kau tipu aku. Tapi bukan sekarang! Saya tak pernah rasa marah macam ni walaupun dicurangi. Marah, memang marah tapi saya pun faham, orang yang mencurangi perlukan masa untuk berterus-terang. Akhirnya, bekas kekasih saya berterus-terang. Tak adalah terus-terusan menipu dan bagi alasan sebodoh dia ni! Tapi dia ni, saya memang menyampah sebab menipu, lepas tu bercakap macam dia teraniaya, macam dia mangsa keadaan, macam dia baik sangat. Pada hal dialah pemangsa! Sampai ke hari ni, kalau saya teringat kat dia, mesti saya akan cakap, "Mampuslah kau," dan kadang-kadang saya menangis, sebab saya tak pernah cakap macam tu kat orang walau macam mana pun dia buat saya menderita. Saya selalu minta dengan Allah, supaya Allah padamkan rasa benci dalam hati saya pada dia. Sebab benci ni akan merosakkan hati saya. Dah setahun berlalu, Dah kahwin pun agaknya dia. Tapi saya masih mengucapkan perkataan tu bila teringat dia menipu saya. Ya Allah, janganlah Kau uji aku sebegini. Janganlah izinkan hatiku rosak kerana benci ini. Saya maafkan dia. Tapi marah masih ada. Benci pun, seolah tak mahu pergi. Semoga seiring waktu beredar, padamlah semua rasa benci ini.

No comments: